Hallo, Ik zou graag de spaanse taal willen leren en het lijkt me een hele goeie methode dit te gaan doen op een buitenlandse taalcursus, "onderdompelen in de spaanse taal zeg maar… Maar dit paar maanden doen of zo gaat niet lukken vindt mijn baas… :no:
Ik zoek dus eigenlijk ervaringen mbt een spoedcursusje van drie weken in spanje of zuidamerika, heeft iemand hier al wel eens zoiets gedaan? Wat is het gemiddelde nivo wat een doorsnee persoon kan halen in drie weken? Kan ik een boek in het spaans voor kleuters lezen na zo’n curus? Zou ik ongeveer snappen waar een tv programma over gaat en waar een spanjaard 't over heeft als hij tegen me aan staat te kletsen? Ik bedoel niet woord voor woord maar globaal ongeveer de essentie snappen. Op een paar zinnetjes/woordjes uit een “hoe zeg ik 't op vakantie” boekje en wijze lessen van spaanstalige collega’s is mijn nivo op dit moment redelijk nul.
Ik gok dat op het absolute beginners nivo het niet zo veel uitmaakt of ik een dergelijke cursus in zuidamerika of in spanje doe mbt dialecten/verschillen Argentijns, mexicaans, Iberisch schiereiland spaans toch???
Tx
Ten eerste: Spaans in drie weken leren - JA DAT KAN! Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf hoe makkelijk je talen kan leren en wat je inzet zal zijn, maar het kan ZEKER!
Het maakt absoluut niet uit waar je die cursus gaat volgen! Overal leren ze je castellaans spaans, je zal hooguit wellicht ook iets van het accent van de regio oppikken waar je naartoe gaat. Het belangrijkste is, dat je jezelf dwingt echt alleen maar Spaans te spreken. Neem bijvoorbeeld overnachtingen bij een gastgezin, dan moet je wel! Ga dus ook alleen. Als je met nog iemand gaat, komt het er meestal op uit dat er toch veel Nederlands gesproken wordt en dat is zonde.
Overigens kun je ervan uit gaan dat je nog wel meer buitenlanders in die taalcursussen tegenkomt. Hier op Wereldwijzer kun je trouwens een hele goede lijst vinden met aanbieders van taalcursussen (http://www.wereldwijzer.nl/talenreizen.html). Zelf ben ik een grote voorstander van Study Travel (http://www.studytravel.nl/), die vond ik heel goed (ben ik mee in Cuba geweest).
Ik ben het absoluut niet eens met bovenstaande reactie: Spaans leren in 3 weken is absoluut onmogelijk. Ik volg momenteel intensief Spaans 4 uur per dag, 5 dagen per week en heb a.s. vrijdag 8 weken afgerond.
Ik woon in Spanje, maar kan alleen een heel simpel gesprekje volgen, tv daarvan kan ik zo´n 50% verstaan, dat lijkt veel maar dan weet je nog lang niet waar het over gaat.
Ik heb hier peuterboekjes in huis voor m´n zoon maar die kan ik echt nog niet begrijpen.
Hoi Klimmie,
Mijn dank voor je reactie, ik was d’r ook al een beetje achter inmiddels en ben nou in Nederland langzaam maar zeker Spaans aan het leren met behulp van stapel audio cd’s en 't plan is om na die stapel cd’s puntjes op de i (en alle andere letters waar ze in spanje iets boven zetten… :laugh: ) te zetten tijdens een cursus in een spaanstalig land.
Dat lijkt me inderdaad een slim plan, ik vind het heel goed van je dat je zoveel doorzettingsvermogen hebt Het is wel handig om een beetje Spaans te kunnen voordat je gaat want de lessen worden in het Spaans gegeven, ik moet er wel bij zeggen dat je héél snel al wat begrijpt en dat de lessen op zo´n niveau gegeven worden dat je niet heel veel kennis nodig hebt om mee te kunnen doen.
Vergeet ik nog dit te zeggen: als je privéles krijgt dan ga je 2x zo hard als in een groep dus als je daar het geld voor hebt zou ik daarvoor gaan en natuurlijk bij een Spaans gezin inwonen.
Dat lijkt me zeker een nuttige tip: bij een gastgezin inwonen en als het even kan, ja, privéles gaat zeker veel sneller. In een groep is het altijd nog afwachten waar het niveau precies zal liggen.
Na mijn eerste 3 weken (redelijk intensief) Spaans kon ik toch al een aardig gesprekje voeren. Niets diepzinnigs haha, maar ik kon me goed behelpen. Het belangrijkste voor mij blijft altijd, dat je niet alleen les moet volgen, maar het ook gelijk (en dat zeker heel intensief) moet toe gaan passen. Zonder praktijk oefening zal het zeker niet opschieten.
Kimmie, mag ik vragen hoe lang jij al in Spanje woont? Ben ik wel benieuwd naar.
Ik woon pas sinds kort in Spanje, vanaf half mei, ik ben vlak daarna begonnen met Spaans te leren.
Ik heb net de tweede cursus afgerond dat betekend dat ik hierna naar niveau 2 kan. Alleen zit ik op een kleine school en zijn er voor nu geen leerlingen voor niveau 2 dus ik moet even wachten nu.
Bij de tweede cursus had ik mazzel en zaten we maar met 2 mensen in de klas en halverwege de laatste week ging die ook weg dus heb ik ff privéles gehad.
Om een begin thuis aan Spaans te maken kan ik het boek ´Español 2000´ aanraden. Alleen heb je er dan nog geen uitspraak bij.
Als je echt heel hard je best doet, en je 3 weken non-stop tussen Spaanssprekenden bevindt, dan kun je in die drie weken best al wel wat gesprekjes voeren en televisie, kranten e.d. begrijpen. Vloeiend spreken duurt over het algemeen wat langer, maar dat hangt ook van je ‘talenknobbel’ af.
Ik ontmoette ooit een Duitse jongen die in enkele weken ZICH ZELF vloeiend Spaans had leren spreken, zéér frustrerend :-)!
Kranten en televisie kan je dus heel zeker weten nog niet begrijpen binnen 3 weken. Tijdschriften ook niet. Het is echter wel zo dat als je 3 weken intensief en alleen les gehad hebt, je bent snel en doet veel thuis dat je dan een simpel gesprekje kan volgen (en antwoord geven).
Ik heb afgelopen mei in Barcelona 4 weken spaans gedaan. Hiervoor had ik geen spaanse kennis, alleen de standaard dingen als hola, qué tal, etc… Ik deed dit 4 uur per dag, 5 dagen per week in een groep van 8-10 man.
Het tempo waarin je dingen leert ligt hoog, toch heb je na 4 weken alleen een (goede) basis. Verstaan van een Spanjaard is moeilijk (praten snel), ik kan redelijk wat lezen (metro-achtige krant, tijdschrift, wel meestal met hulp van een woordenboek), en een eenvoudig gesprekje zou ook nog gaan. Maar de verleden tijden leer je bijvoorbeeld helemaal niet in de eerste 4 weken, dat beperkt je mogelijkheden wel :).
Een gastgezin dwingt je om de taal te proberen in de praktijk. Dat helpt! Al zitten er ook nadelen aan. Veel gastgezinnen doen het toch voor het geld wat ze krijgen, niet iedereen is even sociaal.
Je kunt meer dan 4 uur les volgen per dag, maar m’n ervaring is dat je dan vrij weinig meer echt opneemt. Ik verbaasde me hoe intensief 4 uur eigenlijk al is.
Ik heb goede ervaringen met Studytravel, erg vriendelijke organisatie. Al kun je voor een taalreis in Europa ook direct bij de taalschool boeken. Overigens maakt dat in prijs niet veel uit omdat organisaties als Studytravel toch bulkkortingen krijgen. Buiten Europa is het meer gedoe om het zelf te regelen.
ik woon zelf op de Dominicaanse Republiek en Spaans gaat mij nog steeds moeilijk af. het komt natuurlijk ook omdat heel veel mensen Engels spreken. Ik woon er pas 2 mnd hoor, dus het zal zeker beter worden. Ik heb zelf ook de digitale cursus bij me van Rosetta Stone. heb ik bij marktplaats op de kop kunnen tikken. Beetje kinderachtige manier van Spaans leren, maar wel effectief… mischien heb je er wat aan.