In de bergen, zonder te weten waar je bent....

Twee buitenlanders zijn verdwaald en geblokkeerd geraakt in de massief Bucegi, het gaat over 1 man en 1 vrouw.
Ze hebben donderdag 22.09 gebeld met 112 om hulp te vragen. Ze weten niet waar ze zijn, ze spreken nauwelijks Engels; van wat verstaanbaar was, de reddingsploeg is vertrokken van de telecabine van Busteni.
Ze zeiden nog dat van hun locatie, kunnen ze een deel van de stad zien.
De baas van de reddingsploeg zei nog dat het gaat zeer moeilijk zijn omdat de twee weten niet waar ze zijn, dus hebben ze ook geen details kunnen geven.


In de “Roemenië Forum” heb ik iedereen aangeraden om de aangegeven route NIET te verlaten; het gaat over hiking of alleen wandelen, wees alert en volg je route nauwkeurig; geen kortere routes nemen; in de bergen, het weer kan heel snel omslaan en in de dikke mist ziet je niets.


Fotoalbum Roemenië

Bron : Travel mix van 22.09.2011

Door snel te willen zijn, ben ik vergeten te melden dat het nieuws komt van Roemenië.
Sorry voor de missing.
Sopirla

Gebeurt al vaker niet alleen in Roemenie. Heb je van die types die zich vooraf niet genoeg voorbereiden.

Als je dit soort excursie onderneemt moet je minimaal:
*GPS
*een lokale gids
*hondje
*compas
*zaklantaarn
*rooksignaal

hebben.

Als je deze spullen bij de hand niet hebt, ben je m.i. onvoorbereid.
Afhankelijk van de aard van je activiteit, moet je soms ook een bijbehorende trainingscursus ondergaan (zoals voor bergbeklimmen).

Ik kan de nadruk niet voldoende leggen op veiligheid.

O en het is mij net opgevallen dat als ze een deel van de stad kunnen zien dan gaan ze er gewoon naar toe? Opgelost toch?

Overdreven! Als je een goede kaart hebt en je weet hoe je die moet lezen, kom je er ook wel. 50 jaar geleden bestond de GPS nog niet en men kon zich prima redden.

Probleem is: mensen overschatten zichzelf en onderschatten hun luiheid. Dodelijke combinatie…

Heel juist en ik zal nooit genoeg schrijven of zeggen dat de wandelpaden en de hiking trails, zijn in Roemenië op de stam van de bommen getekend; verlaat ze niet, omdat je denkt dat je een kortere weg gevonden te hebben !!
Als de weer omslaat en de dikke mist komt redelijk gauw, dan heb je een probleem !
Groetjes
Sopirla>>>

Hi Zkr600
Neen, want ze ware ook geblokkeerd door …God weet wat…want de reddingsploegen zeiden dat ze nauwelijks Engels konden…

Ik zei dat ze gewoon de stad konden inlopen, daar hadden ze ook trouwens zicht op naar eigen zeggen. Daar hoef je niks voor te begrijpen, toch?

Met een kaart alleen red je het niet, vooral niet tijdens noodgevallen waaronder die ‘dikke mist’ wat je er zelf noemt.

Als je absoluut zeker wilt zien van je veilige terugkomst, tja, dan moet je wel de veiligheidsmaatregelen treffen wat ik genoemd heb. Op z’n minst, de gids (die de taal spreekt), en de rooksignalen dan.

Hi ZKR600
Het is niet de gewoonte om een gids mee te sturen, zeker als het gaat over 2 mensen; het is genoeg te melden,beneden, voor je aan je “wandeling” begint, aan de reddingsbureau waar je naar toe gaat (eventueel op de kaart tonen) en zeggen hoe lang denk je weg te willen blijven.
Er zouden duizenden gids moeten zijn voor het geval dat iemand een “wandeling” wilt doen; het is praktisch niet mogelijk; er zijn enorm veel padjes, door bossen of niet.
Dit is wat iedere Roemeen doet: hij volgt gewoon de bewegwijzering en alleen in geval van onvoorziene omstandigheden (lawines, aardverschuiving,) gaan de reddingsploegen te werk.
Groetjes
Sopirla>>>

En hoe wil je dat doen als er een grote snelstromende rivier tussen jou en de stad is?

Waar maak jij dat op uit? Dat stond toch nergens in het artikel?

Ik kan alleen oordelen naar wat ik gelezen heb, als het dan toch wel fout is, ligt het aan de journalist, niet mij toch?

Dat bedoel ik ook: we kennen niet genoeg details, dus waarom speculeren? :wink:

Nog eens "goede morgen " ; de twee zitten mooi in de bergen geblokeerd de bron zegt niet hoe "geblokeerd zijn en ze zien een stuk stad; maar welke stad? want op Prahova Vallei zijn verschillende steden-oorden voor sport: als je een kaart van Roemenië neemt, ziet je verschillende oorden pal naast elkaar.
Maar ja, de reddingteam zal zijn werk doen en we gaan profiteren van de mooie dag, ja toch ?:wink:
Groetjes
Sopirla>>>