Ik wil met mijn AOW emigreren naar Marokko

Ik heb een WAO uitkering en binnenkort ben ik 65 en heb dan dus een AOW. Ik wil graag gaan wonen in Marokko, maar ben onzeker of ik met zo’n uitkering werkelijk een carte sEjour (verblijfsvergunning) kan krijgen daar. Omdat ik er niet zal werken of studeren en ook omdat ik een geboren Nederlander ben zonder roots in Marokko, levert dit misschien problemen op? Ik ben overigens wel al veel jaren (bekeerd) moslim en ik wil graag Nederland verlaten daar het voor een islamitische kaaskop-Nederlander verrekte moeilijk is geworden om nog vrij en onbevangen moslim te zijn in Nederland. Ik ken Marokko goed, dus dat is geen probleem voor mij om me daar aan te passen en daar heb ik ook geen vragen over. Maar ik lees op deze site eigenlijk geen of weinig berichten over emigratie voor ouderen. Wie zou mij verder kunnen helpen? De Nederlandse Ambassade in Marokko helpt mij niet verder, is met andere zaken bezig. Stel dat ik een appartement koop (ook over het kopen van een appartement heb ik geen vragen), zou dat mij helpen om een verblijfsvergunning te krijgen of voegt dat niets toe? Ik zou natuurlijk eerst een half jaar of een jaar een appartement kunnen huren, maar eigenlijk koop ik liever direct een woning, maar ik ben natuurlijk wel bang dat ik dan misschien niet in Marokko mag blijven en dan zit ik weer met een woning in Marokko. Is er misschien iemand ervaringsdeskundig? Of iemand die weet hoe ik verder kan informeren? Dus: kan ik mijn schepen hier in NL verbranden en naar de Zuiderzon vertrekken, zonder angst voor de Marokkaanse autoriteiten? Bij voorbaat heel veel dank voor een reactie!

Mischien kan je een een bezoekje doen aan de Marokkanse ambassade, en daar proberen antwoord te krijgen op uw vragen.

veel succes

Adam

hoi,

Ja moeilijk om hier zo direct een antwoord op te geven.De mesen die ik om me heen ken die er in iedere geval al een aow heeft die gaat om de 3 maanden nog steeds naar nedereland zodat hij dan weer 3maanden kan verblijven. Alle verdere personnen die ik ken die hadden een baan.Volgens helpt het wel dat als je een huis koopt Als je bezittingen hebt in marokko en je dat je dan gemakkelijker in marokko kan gaan wonen. Je zou ook in plaats van de ambassade het consulaat in rotterdam om advies kunnen vragen. Succes met het zoeken naar antwoorden.Ik hoop insallah dat het speodig voor je kan gaan gebeuren.Marokko is een waanzinnig land.
gr patricia

Salam alaikum,

Ik ben moslima en geboren Marokaan en weet dat Marokko heel bureaucratisch is. Ik denk dat het veel papierwerk zal kosten om een verblijfsvergunning in Marokko te krijgen. Mag ik misschien vragen wat je daar wil gaan doen? Als je namelijk een onderneming wilt beginnen denk ik dat je sneller je papieren geregeld kunt krijgen.

Ik zou als ik jou was contact opnemen met het Marokaans consultaat in Rotterdam. Deze zijn telefonisch te bereiken en kunnen je denk ik het beste helpen. In Marokko zijn ze goed in het van de kastje naar de muur sturen dus ik denk dat je het beste eerst je papieren hier moet regelen voordat je naar Marokko vertrekt.

Verder wil ik je erop wijzen dat je niet meer verzekerd bent via de AWBZ. Aangezien de zorg in Marokko slecht is zou ik zeker nagaan hoe je verzekerd kunt blijven via Nederland met behoud van je AWBZ.

Mijn vader is gepensioneerd en wij zitten nu ook voor hem te kijken wat er allemaal geregeld moet en kan worden zodat hij in Marokko kan blijven. De regel is nu dat als je een pensioen hebt je per jaar maximaal 6 maanden in het buitenland mag blijven en minimaal 6 maanden in een jaar in Nederland moet wonen. Wil je emigreren dan mag je met behoud van je pensioen (echter naar maatstaven van het land) emigreren (NL heeft hier namelijk een verdrag voor getekend met Marokko).

Succes!

Icha

Een pensioen bouw je zelf op en kun je gewoon geheel ontvangen in het buitenland. Dat is anders bij bijv. wao uitkeringen etc. Over dat soort uitkeringen gaat het ook in de verdragen met verschillende landen buiten de EU. Verdragen die in principe eenzijdig aangepast kunnen worden. En dat gaat nu waarschijnlijk ook gebeuren.

Marokko is momenteel in transit. Wat er gaat gebeuren is ongewis. Er is weliswaar een referendum gehouden, maar er is (nog) onderhuids protest. Kortom, hoe de situatie in Marokko zal verlopen…niet te voorspellen. Daarbij komt ook dat de Nederlandse regering de export van uitkeringen wil beperken. De A.O.W. zal t.z.t. ook beperkt worden tot woonachtigen in Nederland is de verwachting. De Marokkaanse gezondheidszorg is alleen goed indien je geld hebt. Bij emigratie ben je niet meer verzekerd en ga je (je wordt toch niet jonger nietwaar?) bij ziekte bijna failliet. Zaken regelen in Marokko is vragen om moeilijkheden; van het kastje naar de muur gezonden worden, telkens je beurs moeten trekken…Het is corrupt tot op het bot daar. Ik zou je adviseren eerst eens drie maanden op je toeristenvisum te gaan en een huisje te huren. Wellicht kom je tot de conclusie dat de werkelijkheid toch iets anders is dan dat je je voorstelt. Eerlijk gezegd, ik ken vele lieden (Nederlanders en Marokkanen) die het plan opperden in Marokko te gaan wonen, maar uiteindelijk er van af zagen wegens de (financiële) onzekerheid. Ik verwijs je naar een on-line ebook, waarin de schrijver zijn ervaringen van bijna 25 jaar in Marokko beschrijft. Het is geen boekje over cultuur of vanuit het perspectief van al die Nederlandse reporters die vanuit de veilige havens Casablanca en Rabat, met riant salaris, wel eventjes de Marokkaanse cultuur en mentaliteit uit de doeken doen. Het geschrift verhaalt van de taal der straat. De link is
http://www.carolusdenblanken.nl

Beste,

Hier in marokko kun je meschien een identiteiskaart krijgen als je hier een woont hebt
Ik ben in juli hier gekomen heb een werk gevonden bij een belgisch bedrijf
ik heb ook een appartement gevonden
ik kan voor u alles vragen in gemeente hier in casablanca

dus hier is mijn gsm nummer voor info 00212608616819

Kijk hier naar deze site maar het is in het frans of engels en is een oficiele site, daar staat alles over Verblijfsvergunning anvragen hoe en wat. : http://www.service-public.ma/en/web/guest/home?p_p_id=mmspservicepublicdiffusion_WAR_mmspservicepublicdiffusionportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_mmspservicepublicdiffusion_WAR_mmspservicepublicdiffusionportlet__spage=%2Fportlet_action%2Fprocedure%2Fprocedure%2Fview%3FrubriqueSelected.idRubrique%3D20430%26procedureSelected.idProcedure%3D5501&_mmspservicepublicdiffusion_WAR_mmspservicepublicdiffusionportlet_rubriqueSelected.idRubrique=20430&_mmspservicepublicdiffusion_WAR_mmspservicepublicdiffusionportlet_procedureSelected.idProcedure=5501

Dag iedereen,

Ik ben Abdelhafid en kom uit België. Bijdeze wil ik mensen uit België en Nederland die naar Marokko willen emigreren(vakantie ) en specifiek Agadir helpen voor een woning. Je kunt in Agadir een ideaal woning huren centraal gelegen van alle bezienswaardigheden. Stuur een persoonlijke bericht voor meer informatie en kijk de foto’s op Facebook te huur Agadir.
Met beleefde groeten

Sent from my SM-G900F using Wereldwijzer mobile app