Ik ben Janette, 50 jaar, en ga in december voor de derde keer naar Zuid-Afrika. De eerste keer was in 1983. De tweede keer was januari 2013, toen heb ik me beperkt tot Kaapstad, Kaap de Goede Hoop, de Wijnstreek (Stellenbosch, etc.). A.s. december ga ik wederom naar deze westelijke streek. Vast onderdeel is omgeving Montagu. Op dit forum verzamel ik graag tips en ideeën. En wie weet kan ik anderen tips geven!
Hoi Janette,welkom op wereldwijzer!
Zuid-Afrika is een enorm groot en gevarieerd land om je vakantie door te brengen.
Heb je ook het beroemde Krugerpark bezocht en wat waren je indrukken hierover?
In iedergeval kan je altijd je tips kwijt op het Zuid-Afrika Forum
Succ6 met al wat je nog gaat bereizen in de toekomst,Janette !
Met vriendelijke reisgroet,
georgessiam.
Dank je wel!
In 1983 ben ik naar Maputo, Mozambique gevlogen, en daarvandaan de trein genomen naar Johannesburg.
Een geweldige treinreis inclusief overnachting.
In die tijd reisde geen enkele blanke per trein in dat gebied. Er was nog apartheid, het was soms onrustig tussen beide landen.
Ik kan me voorstellen dat de situatie in 2014 totaal anders is. Dan zou ik zeggen: deze ervaring is voor iedereenecht een aanrader.
Mozambique is een prachtig maar een straatarm land, de armoede (langs het spoor te zien) vond ik als 19-jarige vrij confronterend.
Over het Krugerpark: ik ben hier ook geweest in 1983. Heel groot park, volop mogelijkheden voor versnapering of overnachting
's Morgens rond half 5 het park in, dat maakt de kans het grootst om wild tegen te komen. Dat is inderdaad gelukt.
Wat ik schitterend heb gevonden was de kuststreek bij nationaal park Tsitsikamma.
Wat op een heel andere manier ook indruk maakt, is de omgeving van de “thuislanden”, waar Nelson Mandela heeft gewoond, en vorig jaar is begraven. Enorm grote, dorre vlaktes. Destijds grootse paspoortcontroles. Dat zal wel verdwenen zijn sinds de afschaffing van de apartheid.
Het is geweldig, om de lange route te rijden van Johannesburg via Beaufort West richting Oudtshoorn (alles in het teken van struisvogels, maar ook schitterende grotten), en richting Kaapstad.
De Karoo heeft zijn eigen sfeer.
Dat is gelukkig sinds 1983, toen de apartheid nog bestond, niets veranderd ten opzicht van nu.
Maar wat me eigenlijk het meest aantrekt is de Kaapstreek. De bergen in de wijnstreek, waar de Hexrivier stroomt. Matroosberg. Die omgeving is schitterend.
Ik zou daar ook a.s. december volop willen wandelen. Zijn daar eigenlijk goede wandelroutes voor verkrijgbaar?
Tot slot: ik heb me nooit onveilig gevoeld in Zuid Afrika. Behalve als ik echt in townships kwam rond Johannesburg of in een arme kleurlingenwijk rond Kaapstad. Maar die kun je natuurlijk uitstekend vermijden. Mij werd een treinreis van Kaapstad naar Stellenbosch ontraden, maar heb het toch gedaan. Daar kom je in deze tijd geen enkele blanke tegen, maar alle kleurlingen vinden het prima dat je ook in de trein zit. Erg prettig manier van reizen, gewoon doen dus, ook als vrouw!