Ik loop vast!!

Halloo!!

Ik loop nu al heel lang met het idee naar Italie te vertrekken, en eigenlijk wil ik het nu wel een keertje doorzetten… Alleen heb ik geen flauw idee meer hoe te beginnen. Het theoretische gedeelte ken ik… Ik weet welke papieren e.d. je nodig bent om in Italie aan de slag te mogen, maar waar moet ik beginnen met werk zoeken??? Ik bedoel, ik snap dat ze daar niet staan te springen om een nederlander die net een paar woorden italiaans kent (wordt aan gewerkt), toch is het al vaker mensen gelukt… Is er iemand die enig idee heeft hoe ik dit het beste kan aanpakken??

Alvast heleboel dankjewels!!

Groetjes Marjan

L.S.

Gewoon je koffer (het beste is een klein koffertje) inpakken en vertrekken.

Distinti Saluti
Arturo

hahaha, ja en dan daar doelloos drie dagen rondlopen om vervolgens liftend weer naar huis te kunnen???
Nee, regel toch liever alles van te voren…

Wat wil je van te voren regelen?

Een baan regelen van te voren lukt je alleen bij een grote multinational of een Nederlands bedrijf. Er zijn een aantal Nederlandse bedrijven in Italie, maar die krijgen vast wekelijks een honderdtal brieven geschreven door mensen die tijdens een regenbui naar Italie willen.

Een permesso di soggiorno (verblijfsvergunning) heb je in feite niet nodig. Je kunt drie maanden in Italie verblijven zonder vergunning. Eventueel kun je de Nederlandse ambassade inlichten in Rome dat je in Italie woont, maar ook dat is niet meer verplicht.

Regel een woonplaats vooraf, dat is het belangrijkste wat je vanuit Nederland kunt doen. En neem een goede administratie mee van je documenten. Vertaal diploma’s, laat ze eventueel erkennen in de Informatiebeheergroep in Groningen (Apostillestempel).

Ik denk uiteindelijk dat Arturo het nog niet zo slecht heeft met het-koffer-pakken-en-gaan. Ga, leer de taal en houd je ogen en oren open voor werk of interessante openingen.

Waar wil je naar toe?

Chris

Ik wil het liefst richting Torino… Ik weet ook dat het redelijk hoog gegrepen is om daar eerst werk en woning te vinden en dan pas heen te gaan… Maar om alles hier op te geven en op te zeggen en dan op de bonnefooi die kant op reizen vind ik ook nogal wat… Om mijn part ga ik eerst als afwashulp aan de slag, maar dat er in iedergeval iets is om te ´overleven`… Ik ga wel even verder snuffelen… Mocht er nog wat in je gedachten schieten… graag… :slight_smile:

Groetjesss

Goede instelling Marjan. Gewoon gaan. Wij gaan van de zomer ook de stap maken naar Italie. We hebben al een optie getekend en eerdaags tekenen we het voorlopig koopkontrakt. Voor 30 april tekenen we de akte en als alles goed gaat is het dan van ons. Laat even weten waar je naar toe gaat als het zover is. Groetjes Roberto