Wij, een stel van allebei 42 jaar, zijn in Nederland de voorbereidingen aan het treffen om rond juli 2008 voorgoed te vertrekken naar Sardinië. Ik half Italiaans geboren maar alleen in het bezit van een Nederlands paspoort. Afgelopen november zijn we in Italie getrouwd, wat ons ongeveer een maand of drie heeft gekost om de formaliteiten te regelen. Nu zijn we begonnen met het voorbereiden en regelen van de documenten om te emigreren. Wij willen op Sardinie een online reisbureau beginnen, aan de slag als zelfstandige dus. We nemen wat geld mee, om zeker een jaar of 3 a 4 van te kunnen leven en in de tussentijd het bureau op te zetten om daaruit langzaam geld te genereren. Op Sardinie hebben we reeds een huurhuis. Waar lopen we tegenaan? We komen in een vicieuze cirkel terecht, van de volgorde van aanvragen van officiele zaken, zoals residentie, codice fiscale, IVA nummer, ziektekostenverzekering etc. Na een telefoontje naar de ambassade van Nederland in Rome, deden we geloven dat het een kwestie van verhuizen is. In Nederland uitschrijven in Italie inschrijven. Maar zo simpel lijkt het niet. Wie heeft hier ervaring mee? wie kan ons een stapje verder helpen? De bureaucratie, de manier van werken in Italie is mij geheel bekend. Ik kom er al 42 jaar en heb er nog veel familie wonen, die mij bij allerlei zaken kunnen helpen. Uiteraard ons verhaal in een notendop.
met vriendelijke groeten, Nina en Silvester
Hallo
Wij zijn ook een reisbureau begonen. www.activabolsena.nl
Om alle rompslomp te voorkomen zijn we een Nederlands bedrijf gebleven.
Mischien heb je hier iets aan? Dus hier ingeschreven bij de KVK, belastingen etc
Caio Mariët Bloemendal
Hai Nina,
Hai Nina, ben ik Cathy.
Ten eerste als ik jou was, zou ik naar de Italiaanse consulaat gaan en daar een Italiaanse paspoort aanvragen. Want met een Italiaans paspoort krijg je heel veel dingen voor elkaar, want je bent al een Italiaanse. Ik denk als je daar bent en met je vragen gaat, kom je wat verder. Als die dingen, zoals risidencie en codice fiscale moet je gewoon hebben. Dat hebben wij hier in Spanje, dus in ieder land moet je het hebben. Zoek in Alghero een goede boekhouder en die kunnen ook heel veel dingen voor jullie regelen. Dat zijn dingen die je eigenlijk eerder had moeten regelen. Ga naar de gemeente waar je gaat wonen en vraag een indentiteitskaart.
Wil je mij bellen, vraag aan je broer (M) mijn telefoonnummer.
Succes,
Nowelletje
Ciao Nina e Silvester,
scrivo in Italiano sperando che voi lo capiate altrimenti provero’ in olandese.
Io sono sarda ma sono nata in Olanda.E credo che queste informazioni vi vengano rifornite dal consolato italiano ad Amsterdam.Se voi poi avete gia’ un’attivita’ in Olanda questa licenza vale anche in Italia perche’ rientra nella comunita’ europea e questo sara’ la camera di commercio a renderla valida e darvi poi un numero di riconoscimento e cioe’ l’iva. Per quanto riguarda la residenza,una volta trovata una sistemazione dovete iscrivervi al comune di appartenenza e poi per la mutua in Italia e’ l’ ASL che se ne occupa dandovi l’assicurazione.
All’inizio vi conviene rimanere iscritti in Olanda anche per vedere come stanno le cose li’ inizialmente,poi una volta ambientati potete procedere.
Spero tanto che mi avete capito senno’ fatemelo sapere…intanto buona fortuna per tutto
Monica