Ik ben vrijwilliger in Colombia

Beste lezers,
Ik ben Alexander en al 10 maanden in Zuid Amerika. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan in Chili en Peru op een boerderij en in Colombia voor de Nederlandse stichting Mijn Huis in Ipauratu. Ik geef graag advies aan (toekomstige) reizigers en vrijwilligers.

1 like

Hoi Alexander,welkom op wereldwijzer!
Nou heb veel respect voor mensen die zich inzetten om vrijwilligerswerk te doen in het buitenland.
In iedergeval kan je altijd je tips over Colombia kwijt in het Colombiaforum hier op wereldwijzer.
Suc6 nog in al wat je nog gaat doen in de toekomst Alexander!
groet,georgessiam.
Om dit welkomsberichtje af te sluiten nog een mooie foto van de stad Medellin

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTdJqCg08OTlWtqE-rlIkq4kevfJjUIrclHMQSF84tXEGTQBI9tCQ

Ik ben geintereseerd in vrijwilligers werk in Colombia voor 4 a 6 weken om mijn reis af te sluiten en mijn spaans blijvend in praktijk te brengen. Kan je je ervaring delen?

Zeker, al heb ik natuurlijk slechts ervaring met 1 project in Colombia. De stichting waar ik nu bezig ben is heel kleinschalig en dus persoonlijk. Je krijgt ook alle ruimte voor je eigen inbreng. Voor meer info over de stichting kijk op http://www.ipauratu.org/

Waar je bij het kiezen in ieder geval op moet letten is wat er bij de prijs is inbegrepen. Als je je eenmaal op een project verheugd is het soms lastig om dit na aankomst de rug toe te keren als de prijs plots hoger blijkt. Ook het aantal uren dat je dient te werken is belangrijke info vooraf (hier hebben we het weekend vrij). Verder is Colombia in het algemeen veilig maar vragen naar veiligheid rondom het project blijft altijd belangrijk. Steden zijn bijvoorbeeld vaker een plaats voor overvallen, terwijl terroristen meer in het oerwoud zitten.
Gebruik verder je gevoel. Als een organisatie niet lekker aanvoelt bij een eerste contact kan je beter nog even doorzoeken. Ik ben zelf geen voorstander van bemiddelingsbureaus omdat daar het geld verkeerd aankomt. Ik heb eerder gehoord dat je bij hun projecten vaak ook direct terecht kunt (als het lukt te achterhalen welk project het is).

Hier ben je in ieder geval welkom!

Alexander

Beste Alexander,
Ik ben op zoek naar (vrijwilligers)werk in Zuid-Amerika. Ik ga een tijd hier rond trekken en wil op verschillende plekken werken. Een must voor mij is dat ik geen geld betaal aan de organisatie. Dat ik bijvoorbeeld accomodatie en eten krijg voor mijn inzet. Ik wil best geld inzamelen in Nederland voor het project maar ik wil zelf geen geld betalen in ruil voor mijn vrijwilligerswerk. Heb jij hier ervaring mee?

gr

Hoi Lilila,
Ik denk dat dat best moeilijk gaat worden. Misschien als je heel lang blijft dat er projecten zijn waar dit mogelijk is, maar voor een verblijf rond de 3 maanden max denk ik dat het lastig te vinden zal zijn. De meeste projecten kunnen zich de kosten voor een ‘personeelslid’ niet veroorloven. Als ze jouw eten en onderdak moeten betalen gaat dit ten kosten van de projecten.
Bij projecten waarbij ze een donatie van je verlangen in ruil voor eten en onderdak moet je bedenken dat dan dus vrienden en familie voor jouw eten betalen; ik vind dat zelf lastig te verkopen. Let er wel goed op dat genoemde bedragen soms wel erg hoog kunnen zijn, met name als er tussenpersonen aan te pas komen. Puur betalen voor kost en inwoning lijkt me niet verkeerd. Als je kort bij een project blijft moet je ook denken aan de tijd die het een project kost om jou in te werken en je te begeleiden.

Als je echt gratis vrijwilligerswerk wilt doen, kijk dan bijvoorbeeld bij Wwoof (uit eigen ervaring; erg leuke mogelijkheden) of HelpX, dan moet je wel vaak hard werken (op boerderij of in een kroeg bv). Sociale projecten zullen ook bij HelpX wel een tegemoetkoming in de kosten vragen.

Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het graag. Succes met zoeken!

Maar…helpx zit niet in zuid amerika toch?[RIGHT][/RIGHT]

Staat op de hoofdsite van HelpX onder international. Heel veel keuze en in alle landen.

Hoi Alexander. Ik ben heel benieuwd over je ervaring bij de stichting en zou graag meer willen horen. Hoe vond je het land van Colombia!? Ik zou graag vrijwilligerswerk willen verrichten. Mvg Stefanie

Stefanie, dit is een post van 3 jaar oud. Je kunt Alexander beter een PM sturen.