ik vertrek eind augustus voor 3 weken naar Cuba. In mijn Trotter heb ik gelezen dat het begrip ‘cocktail’ in Cuba is uitgevonden.
Als je er echter zo een aantal recepten op naleest, zie je dat ijs een onmisbare factor is bij cocktails. Mijn vraag is nu is dit wel veilig? Ik heb nl al in verschillende bronnen gelezen dat je het best mineraal water drinkt,…
Aan de andere kant zou ik het natuurlijk wel spijtig vinden, geen cocktails te kunnen drinken in Cuba.
Als je nou zorgt dat je verder geen kraanwater drinkt (ook niet om je tanden te poetsen), dan moet je gewoon het risico om lekkere cocktails te drinken maar nemen, hoor! Er zijn veel bars en restaurants die gekookt water of mineraalwater als basis hebben genomen voor het het ijs in de cocktails. Natuurlijk loop je altijd wel ergens een risico, maar of je nu ziek wordt van verkeerd eten, drinken, de warmte op Cuba of je andere levenswandel tijdens vakantie, dat kun je toch nooit meer achterhalen. Ik heb altijd heerlijk genoten van de cubaanse mojito’s en piña colada’s!!! Ik zou zeggen “Proost” en neem er 1 op mij!
Veel plezier en groetjes, Daphne
Er is geen enkel probleem om in de bars, restauranten en publieke toeristisch toegankelijke gebieden cocktails te proberen. De eigenaars (!)… welnu, de beheerders … maken al het drinkbaar materiaal uit voor ons veilig water.
Het enigste waar je een beetje mee moet uitkijken is het kopen van waterhoudende dranken, zoals ijs en ook drankjes met een ijsblokje die je op straat koopt omdat daar waarschijnlijk gewoon kraanwater voor gebruikt wordt (de cubanen zijn dat water gewend).
Ik heb zelf eens in Holguin een suikerwater (caña met ijs) op straat geprobeerd en heb daar 3 dagen last van gehad… zoveel last dat ik 3 dagen niet buiten ben geweest…
Ben net vanochtend terug uit Cuba gekomen. Was geweldig. En natuurlijk lekker veel cocktails gedronken. Ik vind sprite wel lekker dus heel wat Santerido’s op.
ik krijg het water al in mijn mond. Ik stel me echter sinds mijn terugreis uit cuba al enkele maanden de vraag, hoe noemt dat bruin sapje dat ze daar in de mojito doen. Het flesje waar het uit kwam leek op de flesjes van worcester saus, kan iemand mij helpen?
ik ben sinds zaterdagmorgen terug van 3 weken Cuba en het was echt een ongelooflijke ervaring. Wat de cocktails betreft heb ik het niet aan mijn hart laten komen. Bijgevolg zijn er dus menig cocktails zonder problemen mijn achterste kiezen gepasseert.
Hoi linde, ik heb altijd gedacht dat een Mojito wit van kleur is, dus alleen (witte) rum, suiker, ijs en mint. Ik heb volgens mij nooit een flesje als worcestersaus gezien voor dit overheerlijke drankje… Hoop dat iemand anders je met deze vraag kan helpen…
Enne Joris, graag gedaan hoor! Ben blij dat het je zo goed bevallen is! Komt er nog een reisverslagje???
Nou Carolina, het klopt wel, hoor! Het verschilt per bar/restaurant hoe de mojito gemaakt wordt, maar net als Linde heb ik me ook afgevraagd wat dat rode spul is wat in (sommige) mojito’s wordt gegoten, was ook absoluut van plan om dat de afgelopen keer in Santiago de Cuba te informeren, maar dat is me weer glad door de kop geschoten…(alcoholische vergeetachtigheid?)
Hmmm, goed excuus om snel weer heen te gaan!
na een beetje opzoekingswerk heb ik, denk ik, de naam van het bruine sapje in het worcestersausflesje gevonden. Het goedje heet Angostura. Angostura is een soort bittere likeur, in een flesje dat op worcestersaus lijkt, dat soms in heel kleine hoeveelheden (2 druppeltjes ofzo) aan cocktails wordt toegevoegd. Volgens sommige recepten wordt het dus ook bij mojito gedaan.
Het is afkomstig uit Trinidad en Tobago.
Groetjes, Joris
Ps: Het kan misschien een domme vraag lijken, maar een reisverslagje waar kan en mag ik dat ergens achterlaten?:redface:
Denk dat linde wel blij zal zijn met je antwoord! Goeie zoektocht verricht zeg! Nooit geweten!
Enne, dat is geen stomme vraag hoor. Je kan je reisverslag op twee manieren kwijt.
Óf in het forum Reisverslagen of als ReisWeBLog. Aan jou de keus wat je zelf het prettigste vindt. Het handige van de BLogs is dat je, als je meerdere verhalen gaat posten, alles gemakkelijk onder je eigen invoernaam terug kan vinden.
dat weet ik ook weer ik vroeg mij al 4 jaar af wat dat kleine bruine flesje was. merci. zelf ben ik 1 maal ontzettend ziek geweest verleden jaar toen ik van een Cubaan zelfgestookte rum had gedrondken. Na een bezoek aan de plaatselijke dokter een spuitje, mega dikke pillen, maagzout en een streng dieet was ik er na 3 dagen bovenop. het ergste was da dieet geen cocktail, geen ijs enkel voedsel a la plancha. het heeft toch 3 dagen van mijn vakantie verknalt let dus op met zelfgestookte rum die dokter verklaarde me namelijk gek dat ik hiervan gedronken had niets voor europeese magen zei hij.