Ik (48 jarige vrouw) wil volgend jaar einde augustus heel graag 10-14 dagen naar IJsland.
Ben op zoek naar een of meerdere reisgenote(n).
Wil de reis zelf samenstellen (of samen met jou/jullie) maar heb wel bepaalde verlangens en standpunten;
Ik wil het zoveel mogelijk low budget plannen (IJsland is behalve adembenemend mooi, erg prijzig)
Ook zal ik met backpack willen gaan daar ik de laugavegurtrail ( 4 dagen) vanuit Landmannalaugar dolgraag wil lopen.
Ik wil me concentreren op het Zuid- Westen. IJsland is zo indrukwekkend en wil niet het hele eiland over ’vliegen’ en maar kleine stukjes zien, echter genieten van alle indrukken in dit gedeelte van het land. (zal vast ooit wel weer terug willen voor een ander gedeelte van het land).
Ik hoop Puffins te spotten, te kunnen paardrijden en met een 4x4 door de rivieren een stuk het binnenland te verkennen en verder heel veel fotograferen :foto:het lijkt me daar echt fantastisch!
Ook enthousiast over IJsland of inmiddels geworden J laat het me weten.
Oh ja, mensen die eral eens zijn geweest en gewoon willen vertellen over hun ervaringen, of tips hebben hoor het heel graag!
Hoi Anna,
IJsland is inderdaad adembenemend mooi. Het extra goede nieuws is dat IJsland niet erg prijzig meer is sinds de sterke afwaardering van de kroon. Vorig jaar (toevallig ook eind augustus) lag het prijspeil niet veel hoger dan in Nederland plus een procent of 10 tot 15. Concreet, wij (vier volwassenen) waren in 20 dagen inclusief vliegtarief, grotere 4x4 auto, goede tot zeer goede accommodatie en alle verdere kosten minder kwijt dan 8000 euro, zeg maar 100 euro per persoon per dag. En met backpacken wordt dat zeker nog goedkoper.
Wat wel van belang is dat het in het zuid westen en westen (veel) meer regent dat in de rest van het land. Dat komt door de overheersend westenwind die vochtige lucht aanvoert. Een van ons is dit jaar een week terug geweest naar Reijkjavik en had de hele week alleen maar regen.
Puffins spotten is niet al te lastig. Neem de boot naar Vestmannaeyjar en je kunt ze niet missen. Wij zijn daar niet geweest omdat het toen windkracht 13 was en dat is op een boot niet zo lekker.
Mijn advies zou zijn om een week langer te gaan. Dan kun je op je gemak alles doen wat je wilt doen en toch het hele eiland zien. De enige hoofdweg is weliswaar niet helemaal verhard maar wel een van de mooiste wegen die ik heb gezien war betreft landschappen. Het noord oosten en zuid oosten zijn wat mij betreft de mooiste delen van IJsland.
Als je in de buurt van Leiden woont nodig ik je uit een keer langs te komen, kan ik meer over IJsland vertellen en een selectie van de foto’s laten zien.
Hoe dan ook, een heel mooie reis toegewenst.
Groet
Siebe van der Zee
Hoi Siebe,
Ik dank je hartelijk voor je reactie en informatie, heb het graag gelezen!
Ja, had ook al vernomen dat het zuiden regenachtiger was dan het noorden, en dat er over het algemeen waarschijnlijk de meeste dagen wel (kans op) regen is in de periode van augustus, maar ja dat weerhoud me niet om toch naar IJsland te willen.
Fijn dat het dan toch wat minder duur blijkt dan ik dacht, en inderdaad als je gebruik maakt van de goedkopere adressen en de hostels, en eea aan boodschapjes uit Nederland meenemen scheelt ook. Ik heb een budget waar ik rekening mee moet houden en kan/wil daarom ook niet langer dan een dag of 13 14 uiterlijk. Het lijkt me zo’n bijzonder indrukwekkend land en zo mooi dat ik het ‘not done’ vind om overal maar een glimp van op te vangen, als ik ergens door geraakt wordt wil ik gewoon een poosje blijven en niet over al een beetje van zien dus voor mij is het zuid westen genoeg en stukje binnenland, daar zal ik vast m’n hart op kunnen halen. Dacht zelf de omgeving te verkennen van Reykjanes en de zuidkust tot Jokulsárlón en iets van het binnenland doorkruisen van Skaftafell - Lanmannalaugar en de golden circle - Reykjavik, met een 4x4 voor een dag of 6. Aan het einde van de trip zou ik dolgraag de laugavegur trail willen lopen tot Porsmörk. Hebben jullie die ook gedaan? Ben gewend aan meerdaagse trekkingen door de Dolomieten dus lijkt me echt fantastisch. Nu dus op zoek naar iemand die mee wil reizen of misschien wel twee personen en dan is het natuurlijk ook de vraag wat de ander(en) wil(len). Denk er ook over om alleen te gaan mocht dit niet lukken (is dat veilig genoeg, zijn er meer die alleen reizen zodat je je kan aansluiten, voor zover je weet?) Of via een reisorganisatie. Maar hoop toch het liefst m’n eigen plan en koers te kunnen bepalen samen met een reisgenoot, wel zo gezellig, en fijn om te delen.
Bedankt ook voor de tips wb de puffins! Dank je voor je uitnodiging misschien doe ik dat ook nog wel hoor. I
Ik woon niet in de buurt van Leiden maar in Zaanstad, maar dat maakt me niet uit.