IJsland met kinderen

Goedenavond allemaal,
Wij gaan in juni 2017 met onze 3 kinderen (10, 7 en 4) een weekje naar IJsland. Het huisje dat ligt bij Laugarvatn. Wat raden jullie aan om zeker met de kinderen te gaan doen? Wat voor kleding is voor juni raadzaam?
Ik hoop van jullie te horen.

Hoi Gwendolina, gaan jullie alleen naar het huisje of hadden jullie ook nog andere dingen al gepland?

Hoi Jeroen,
Wij hebben nog niets gepland en gaan alleen naar dat huisje.

Goed aan te rijden vanaf Laugarvatn:

• de Strokkur geiser
  • de Gulfoss watervallen
  • Thingvellir.

Kleding:
Tja, bijv. fleece sweater/vest, regen-/winddicht jasje.
Langere wandeltochten zullen jullie niet doen (gezien leeftijd van m.n. de jongste), maar een muts en handschoenen kunnen altijd een keer van pas komen.

Hoi Gwendoline,

Wat leuk dat jullie naar IJsland gaan. Echt een heel speciaal land.
Vooral de landing op IJsland vond ik heel bijzonder; het was net alsof ik op de maan landde.

Wat ik zelf heel leuk vond is een walvissafari (en misschien spot je niet alleen deze enorme beesten, maar bijvoorbeeld ook een dolfijn :slight_smile: )en de Blue Lagoon (maar dat hadden jullie vast zelf ook al bedacht).
Het is weliswaar geen “normaal” zwembad, maar ondanks dat vast ook nog wel leuk voor de kinderen.
Verder sluit ik me helemaal aan bij Ronald1000; dat zijn leuke bezienswaardigheden en prima te doen qua afstand.
Ik zou wel een auto huren, dan ben je veel mobieler en kun je rustig het mooie IJslandse landschap bekijken.
En ondanks dat IJsland niet zo koud is als je misschien zou vermoeden, kan de wind soms wel heel koud aanvoelen.
Dus ik zou idd wel warme kleding meenemen.

Op mijn site van goedkopedroomvakanties.nl heb ik een reisverhaal over IJsland geschreven. Misschien leuk om te lezen en om alvast wat in de vakantiesfeer te komen :slight_smile:

Met vriendelijke groet,
Petra

Auto(otje) huren is welhaast een ‘must’ ja…

Blue Lagoon is behoorlijk eindje ‘sturen’ hoor, vanaf Laugarvatn.
Mocht je er desalniettemin tóch heengaan; als 't goed is krijg (of huur?) je daar van die ‘vlinders’ (armzwembandjes…) voor de jongste kinderen. Als ze nl. onder water raken, wordt het lastig terugvinden, vanwege het troebele water… Onze kinderen zaten op (wedstrijd)zwemmen vanaf hun vierde jaar, dus die hadden die ‘vlinders’ niet nodig toen wij er waren (ze waren toen 7 en 8).

Blue Lagoon is behoorlijk eindje ‘sturen’ hoor, vanaf Laugarvatn. **

Klopt! Maar ik ben ervan uit gegaan dat er gevlogen wordt op Reykjavik :slight_smile:
En dan is het toch zonde om hier niet even een stop te maken!

Ja, daar heb ik wel aan gedacht, maar als je op vliegveld aankomt, dan wil je normaliter toch z.s.m. naar je vakantie-onderkomen?

Ligt anders als je bijv. 's morgens om 08.00 uur landt en pas om 16.00 uur in je onderkomen kunt. In dat geval zou je met je (huur)auto wel langs de Blue Lagoon kunnen. Tenminste, zo kijken wíj ertegenaan… :slight_smile:

Gyesir, Pingvellir en Gullfoss zijn natuurlijk wel de highlights in het gebied. Weet je zeker dat je een hele week op 1 plek wilt blijven? Als je gaat rondtrekken, kun je veel meer zien. Je kunt dan bijvoorbeeld naar Vik gaan (oneindig veel papegaaiduikers). De mooiste plek in IJsland vonden wij Laki. Vanuit Kirkjubæjarklaustur (nog iets verder naar het oosten dus) hebben we daar met de bus een dagtocht naar toe gemaakt.

Gwendolina (nog niets van je vernomen hier, sinds 25 oktober…),

Een weekje IJsland is op zichzelf een beperking, qua tijdsduur.
Het lijkt dan slimmer om ook je programma te beperken.
Voor een uitgebreid programma ‘moet’ je eigenlijk gewoon minstens 3 weken IJsland ‘doen’.
Ik zou dus in dat weekje niet teveel hooi op je vork nemen en na terugkeer in Nederland bepalen of je nog eens terug wilt voor een langer verblijf. Dat verdient dit prachtige land wel !