iemand uit SL uitnodigen naar Nederand

Beste lezer,
Heeft er iemand ervaring met het uitnodigen van iemand uit SriLanka naar Nederland? Mijn man en ik weten hoe de procedure is om een visum aan te vragen voor iemand en aan welke eisen je moet voldoen. Wij denken ook echt alle mogelijke documenten toegevoegd te hebben.Echter is het al twee keer afgewezen, ik zou van iemand graag horen hoe het wel gelukt is?
Je hebt nl. met de Zwitserse ambassade te maken, die behandelen de korte verblijf-visa.
Het doel is om toekomstige samenwerkingsplannen te bespreken en natuurlijk ook om na vele jaren vriendschap ook eens ons land te laten zien.
Vast bedankt !

Hoi hoi,

Bij ons altijd uiteindelijk gelukt, maar soms initieel met afwijzing. Dat liep altijd mis op het bewijs dat de Lankaan weer binnen de termijn terug zou gaan. Dus ofwel bewijs van inschrijving op een school indien nog in die leeftijdsklasse, ofwel bewijs van arbeidscontract (brief van werkgever dat ie voor x weken vakantie krijgt en daarna echt weer terug moet). Voor mensen met eigen bedrijfje daar is het gewoon veel, veel lastiger - sorry.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Beste Erik, (of anderen die meelezen)

Na een bezwaar ingediend te hebben via de aanvrager in Colombo ( die het weer doorstuurden naar Zwitserland) hebben wij na 8 weken een negatief besluit ontvangen. Het antwoord op mijn vraag aan de ambassade wat nu een volgende stap zou kunnen zijn was; ‘u kunt altijd weer een nieuwe visumaanvraag doen’…

Ik wordt er flink moedeloos van, maar wij hebben onze vriend min of meer beloofd dat we het wel voor elkaar krijgen. Het is alleen al flink wat geld gaan kosten, reden te meer misschien om door te blijven proberen. Iemand nog tips? Tot nu toe dus 2x een aanvraag gedaan voor een schengenvisum kort verblijf naar Nederland, op de laatste afwijzing bezwaar aangetekend. Die dus ook weer geweigerd is.

Tja, balen. Wij komen ook niet verder dan proberen zijn omstandigheden te veranderen zodat ie “bewijs dat de Lankaan weer binnen de termijn terug zou gaan” heeft. Dus als ie nu alleen eigen bedrijfje heeft parttime loondienst-baan ernaast, of bijvoorbeeld een 1-2 jaar durende Open University cursus 1 dag/week. Van zowel die baan als opleiding kan ie dan netjes officieel vakantie vragen voor NL bezoek en een brief dat ie dan-en-dan écht terug verwacht wordt, dat zou het mogelijk essentieele bewijsdocument zijn.
Andere suggesties welkom :frowning:

<Erik> & [Sandya]