Het ziet er naar uit dat wij onze vakantie gewoon door laten gaan, al hebben we de reis een beetje om moeten gooien. Wij zijn met z’n vieren, ik, mijn vrouw en onze kinderen (5 en 6 jaar oud). Omdat we met kinderen reizen proberen we niet te veel wisselen verblijfplaatsen aan te doen. Dagtrippen is wel mogelijk, maar daar hebben we (nog) geen vast omlijnd programma voor. In ieder geval hebben we de volgende voorlopige route:
13-7 Osaka - aankomst
14-7 Osaka
15-7 Osaka
16-7 Kyoto
17-7 Kyoto
18-7 Kyoto
19-7 Kyoto
20-7 Kyoto
21-7 Kyoto
22-7 Kyoto
23-7 Nagano
24-7 Nagano
25-7 Nagano
26-7 Nagano
27-7 Nagano
28-7 onbestemd - wens: klein kustplaatsje
29-7 onbestemd - wens: klein kustplaatsje
30-7 onbestemd - wens: klein kustplaatsje
31-7 onbestemd - wens: klein kustplaatsje
1-8 onbestemd - wens: klein kustplaatsje
2-8 Tokyo
2-8 Tokyo
3-8 Tokyo
4-8 Tokyo
5-8 Tokyo
6-8 Tokyo
7-8 Tokyo
8-8 Tokyo
9-8 Tokyo
Iemand tips? Aanvullingen? Bijv. Activiteiten met kinderen, kustplaats (ps budget max €200 per nacht), railpass handig (als ik naar de hoofdroute kijk lijkt dit niet gunstiger). Alvast bedankt voor de tips!
Dus geen kustplaatsje meer? Ik wilde Izu voorstellen, maar zou niet kunnen zeggen welk plaatsje precies. Ik ben er enkele malen geweest, maar telkens met familietripjes toen ik een stuk jonger was. Als je gaat zou ik wel goed checken wat voor strand ze hebben. Ik kan me herinneren dat het vaak van die kiezelstranden waren, wat ik persoonlijk niet zo fijn vond. wel zijn er langs de kust in Izu ontelbare kleine kustplaatsjes, maar die zijn er door heel Japan. Voor een echte mooie bijna-tropische strandvakantie raad ik Okinawa aan, maar dat ligt buiten de route denk ik.
Volgens mij heeft Matsue genoeg kustplaatjes in de buurt om aan je trekken te komen. Een leuke activiteit is vuurwerk afsteken op het strand. Meestal verkopen winkels in de buurt van stranden vuurwerk. Het is geen knalvuurwerk, maar vooral siervuurwerk. Waarschijnlijk zijn jullie kinderen nog te jong om zelf af te steken, maar ernaar kijken kan leuk genoeg zijn en vaak als je 's avonds naar het strand gaat zul je al mensen treffen die vuurwerk afsteken.
Wat ook leuk kan zijn is vragen in je hotel of er een vuurwerk festival tijdens je verblijf is (vuurwerk wordt vooral in de zomer afgestoken), veel mensen zijn dan ook gekleed in Yukata(zomer-kimono). Het kan wel zijn dat er minder festivals zijn vanwege de ramp.
Veel grote Japanse warenhuizen hebben een kinderspeelplaats op het dak met kleine attracties. In de zomer is het dan wel erg heet, maar het kan een leuke plek zijn om lokale kinderen te ontmoeten. Jusco warenhuizen en AEON shopping malls hebben vaak binnen een speelplaats met allerlei attracties, maar ze zitten vaak op plekken die met de auto bereikbaar zijn en dus vaak wat minder centraal.
Lastig om activiteiten te bedenken voor 5,6 jarigen. Volgens mij was ik op die leeftijd al snel tevreden met wat speelgoed of een speeltuintje:smile:
-Aquarium in Osaka schijnt heel mooi te zijn en heeft walvishaaien
-Monkey park in Arashiyama, Kyoto
-Tokyo Disneyland ligt een beetje voor de hand
-Ueno zoo in Tokyo heeft nu weer panda’s, dus een unieke gelegenheid om panda’s te zien en er rijdt een hangende monorail door het park.
-Toy’s r us in Japan heeft uniek speelgoed (alle speelgoedwinkels in Japan trouwens), in Tokyo is er een op Odaiba en in Ikebukuro onderin Sunshine city
Een absolute aanrader voor kinderen (en iedereen die nog een beetje kind is gebleven): het Studio Ghibli Museum in Tokyo (Mitaka), de Japanse tegenhanger van Disney. Wel wat lastig met kaartjes, die kan je namelijk niet ter plekke kopen. Je kan ze wel vooraf bestellen via een Engels bedrijf, maar zeker als je op een doordeweekse dag gaat kan je ook wel kaartjes uit een Loppi-automaat bij elke Lawson convenience store halen. Deze automaten zijn alleen in het Japans, en de instructie op de website van het museum is niet geheel compleet, dus dat is een lastig verhaal. Tegenover het museum zit echter ook zo’n Lawson, daar hangt een uitgebreidere (en belangrijker: correcte) uitleg in het Engels. Een beetje puzzelen, maar het museum is absoluut de moeite waard! Je zal moeite hebben je kinderen bij de grote catbus weg te krijgen…
Ook leuk in Kyoto: het Umekoji Steam Locomotive Museum. De naam zegt het al: een oude lokomotiefwerkplaats met voornamelijk stoomtreinen, waarvan er een aantal ook echt rijden, een kort ritje behoort tot de mogelijkheden. Het museum is eenvoudig te vinden: als je uit Kyoto Station komt, ga dan op de grote weg langs het stationsplein links, goed kwartiertje lopen.
En zelf niet geweest, maar wellicht een leuk alternatief voor Disneyland: Sanrio Puroland (Tokyo), met o.a. Hello Kitty.
Mooie route! Ik ben 4 jaar geleden rond gaan reizen in Japan na mijn stage bij ESA. Heeeel erg indrukwekkend land. Vooral het voormalig dorpje Miyagi vond ik echt sprookjesachtig.
Ik heb het niet op de slimste manier gedaan. Reizen met de trein is takkeduur in Japan. Wat je beter kunt doen is vliegen. Geloof het of niet, maar ik heb via Sunweb best mooie aanbiedingen gezien voor binnenlandse vluchten in Japan. Met een Sunweb actiecode kon je toendertijd 25% korting krijgen op veel vluchten. Ik weet niet hoe het nu gesteld is na de tsunami en alles, maar wellicht heb je mazzel. Succes!