Huurhuis Nederland aanhouden bij emigratie?

Hallo allemaal

Ik wil volgend jaar gaan emigreren naar Spanje maar zit met een juridish probleem.
Ik heb een huurhuis mijn zoon en kleinkinderen wonen bij mij in.
Als ik naar Spanje emigreer moet ik mij met mijn vrouw uitschrijven bij de gemeente.
Kan ik dan mijn huurwoning aanhouden zodat mijn zoon en kleinkinderen er in kunnen blijven wonen?
Mijn huisbaas gaat absoluut niet akkoord met overschrijven huurcontract omdat zijn enige doel is verkoop als het leeg komt.
Ik weet dat bij bijv overlijden de rechter kan bepalen dat hij de woning moet verlaten.
Mijn vraag is kan de rechter ook bepalen als ik ben uitgeschreven de huurbaas het recht heeft om het huurcontract te ontbinden met alle gevolgen van dien???

Groet
Hans

Volgens mij kun je je huurhuis gewoon aanhouden. Dat je bij de gemeente niet meer ingeschreven staat heeft niets te maken met de afspraken die jij met je huurbaas hebt. Tenzij hij daar bepalingen over heeft opgenomen in het contract, maar dat lijkt me sterk. Misschien staat er wel iets in het contract over ‘hoofdbewoning’? Dus dat de huurder het huis moet gebruiken als 1e woning? Dan wordt het wel lastig. Goed het contract doorspitten dus! Daar gaat het uiteindelijk om.

Gaaf dat je naar Spanje gaat. Waar in Spanje? Heb je er al een huis?

Je kunt, bij corporaties en bij privé-huisbazen, nooit overdragen als de anderen niet officieel als ‘medebewoner’ geregistreerd worden (en later dus hoofdbewoner kunnen worden). Niet volgens gemeentelijke adressen maar echt in het contract.
'k zou maar eens langs de Wetswinkel ofzo lopen voor gedegen advies…

<Erik> & [Sandya]