Een hele goede morgen,
Mijn vrouw en ik hebben de knoop doorgehakt en hebben besloten om volgend jaar oktober te gaan emigreren naar Spanje.
Nu loop ik in de voorbereidingen tegen een aantal punten aan waar ik niet goed uit kom en hoop dat jullie ons hierin kunnen helpen:
We hebben een koophuis en willen deze eigenlijk nog een paar jaar aanhouden ‘voor het geval dat’ en het ondertussen tijdelijk te verhuren. Hiervoor zou ik jaarlijks een nieuwe huurder zoeken om zo de huurdersbescherming te minimaliseren.
Nu is onderverhuren alleen lastig om rond te krijgen bij je hypotheek omdat ze dit niet stimuleren. Lastig ook om stil te houden, aangezien je je officieel gezien zou moeten uitschrijven uit je gemeente als je langer dan 8 maanden Nederland uit gaat. Dit is volgens mij niet te verbloemen voor je ‘tegenwerkende’ hypotheekverstrekker.
Het liefst zou ik mijn woning aanhouden om zo uiteindelijk te kunnen verkopen zonder restschuld.
- Heeft iemand ervaring met het onderverhuren van je woning in een dergelijke situatie?
- Iemand tips over hoe je dit aan zou kunnen pakken? Ook met betrekking tot het ontvangen van post van je hypotheekverstrekker?
- Is het mogelijk om ingeschreven te blijven staan in je gemeente in Nederland en je tevens inschrijft in Spanje?
Ik kijk uit naar alle tips die ik van jullie mag ontvangen.
Bij voorbaat dank.
Lieve groet,
Jurgen en Jussi