Kan ik mijn huis aanhouden in Nederland als ik ga emigreren?

Een hele goede morgen,

Mijn vrouw en ik hebben de knoop doorgehakt en hebben besloten om volgend jaar oktober te gaan emigreren naar Spanje.
Nu loop ik in de voorbereidingen tegen een aantal punten aan waar ik niet goed uit kom en hoop dat jullie ons hierin kunnen helpen:

We hebben een koophuis en willen deze eigenlijk nog een paar jaar aanhouden ‘voor het geval dat’ en het ondertussen tijdelijk te verhuren. Hiervoor zou ik jaarlijks een nieuwe huurder zoeken om zo de huurdersbescherming te minimaliseren.

Nu is onderverhuren alleen lastig om rond te krijgen bij je hypotheek omdat ze dit niet stimuleren. Lastig ook om stil te houden, aangezien je je officieel gezien zou moeten uitschrijven uit je gemeente als je langer dan 8 maanden Nederland uit gaat. Dit is volgens mij niet te verbloemen voor je ‘tegenwerkende’ hypotheekverstrekker.

Het liefst zou ik mijn woning aanhouden om zo uiteindelijk te kunnen verkopen zonder restschuld.

1. Heeft iemand ervaring met het onderverhuren van je woning in een dergelijke situatie?
  2. Iemand tips over hoe je dit aan zou kunnen pakken? Ook met betrekking tot het ontvangen van post van je hypotheekverstrekker?
  3. Is het mogelijk om ingeschreven te blijven staan in je gemeente in Nederland en je tevens inschrijft in Spanje?

Ik kijk uit naar alle tips die ik van jullie mag ontvangen.

Bij voorbaat dank.

Lieve groet,

Jurgen en Jussi

Overzichtje: Emigreren en het verhuren van je eigen huis in Nederland | Emigreren

Bij ons om de hoek probeerde ook iemand zijn koophuis te verhuren. Net als in dit stukje werd er een hennepkwekerij ontdekt. Je bent dan verantwoordelijk maar het huis zag er niet uit! Alle kamers volgestort met aarde wat naast een rotzooi ook niet best is voor vloeren en muren. Dure grap!

Hoi Erik,

Dank voor je reply. Zeker goed om over na te denken.
Wanneer ik echter zou verhuren zou dat via een bureau gaan met full-service. Volgens mij zit ik dan wel veilig.
Maar zeker goed om nog even bij stil te staan.

Dank je wel!

Via Wereldwijzer app

Hai,

ik heb ik 2006 in spanje gewoond, op Tenerife! Omdat ik me daar had ingeschreven bij de gemeente vragen ze naar een officieel uitschrijvingsbewijs van de gemeente in NL. Het is waarschijnlijk anders als je een vakantiehuis koopt (2de huis) in Spanje maar op het moment dat er een huurcontract getekend word dan ben ik bang dat je je moet uitschrijven.

Gr. Ilse