Hulpvraag: Reizen in januari

Nix mooier dan met z’n tweeën door het schitterende (zuid) Afrikaanse continent te reizen. Safari in Kenya en een paar keer Zuid Afrika. In augustus gaan we naar Tanzania (deze keer worden we wel gereden…).
We zitten al een paar jaar op de wip om Botswana aan te doen en het plan is om dat te doen in januari 2013… We heben niet zoveel keus helaas.

Al surfend door het forum lees ik sterk wisselende berichten: 1) het is de topmaand qua regentijd, slechte wegen, weinig wild en veel niet bereikbaar 2) Alles is groen en Botswana is dan op z’n mooist?
je leest je suf, maar ik kom niet zoveel verder. Het is warm genoeg, maar is er ook nog zon?
We willen graag om fysieke redenen met een 4x4 camper (landcruiser, landrover of trax) vanuit Johannesburg naar Maun. Dan is het de vraag of we beter via de Caprivistrip via Chobe naar Kasane kunnen reizen of dat de route naar Savuti begaanbaar is (avontuur is leuk, maar…).
Wie heeft hiermee in deze periode ervaring en kan een objectief advies geven?
Als we vanauit Maun langs Okavango naar de Caprivi rijden, wat kunnen we dan verwachten (qua weg, maar met name qua natuur)? iemand hier ervaring mee?
Alvast hartstikke bedankt!
Bart

Hi Bart,

Helaas hebben wij zelf geen ervaring met ‘Botswana in januari’ maar dat is dan ook vanwege veel dingen die je zelf al noemt en die allemaal met elkaar samenhangen: regentijd inderdaad, erg warm (zeg maar gerust bloedheet), wel lekker veel zon ook ja, erg groen en daardoor is het wild heel moeilijk te spotten, wegen avontuurlijk of onbegaanbaar, et cetera.

Wij hebben (onder meer) de route van Maun naar Kasane door Savuti en Chobe medio mei dit jaar gedaan (aan het einde van de regentijd) en zelfs toen was het met een 4x4 nog een mooie uitdaging. Wij zijn telkens weer prima op onze geplande bestemmingen aangekomen, vele anderen toen echter niet. Er was nog zoveel water, modder, zand, overal. In januari is dat alleen maar meer.

Hoe je die route via Caprivi strip bedoelt is mij niet helemaal duidelijk maar het is de vraag of het daar makkelijker op wordt. Ik zou toch zeer twijfelen aan een dergelijke tocht in januari. Vooral ook omdat je - doordat het bushveld overwegend groen en dus dichtbegroeid is én voorzien van hoog gras - je ook weinig wild zult zien.
Maar elk nadeel heb zo zijn voordeel: accommodatie zal stuk makkelijker te boeken zijn dan in bijvoorbeeld juni-juli-augustus! En een 4x4 huren zal ook goedkoper kunnen. Tip: koop wel zoveel mogelijk je eigen risico af!

Bereid je in elk geval zo goed mogelijk voor. En eenmaal ter plaatse: vraag veel advies aan lokale mensen!

Groetjes,
Natascha | www.zazoetravel.com

[ame]Come-Along Selfdrive in Botswana 2010... - YouTube

Ik vond Januari eigenlijk helemaal niet zo slecht! Heerlijk rustig (er waren maar twee 4x4’s in Moremi!)en je kunt veel gunstiger prijzen krijgen bij Lodges en Rentals :wink:

Met de nattigheid kan het meevallen. Het hoogste waterpeil in de Delta komt pas veel later dan Januari.

Ik ga in Januari 2012 wederom zo’n 12 dagen er naar toe.

Gr. Hans