mijn vriendin en ik hebben het plan om in mei / juni naar Botswana te gaan en waren eigenlijk van plan om dit op eigen houtje te doen. Een 4WD huren en gaan met die banaan. Echter hebben we van diverse kanten waarschuwingen gekregen dat dit wellicht toch enigszins link is.
Nu vragen wij ons af of er wellicht andere mensen zijn met hetzelfde plan en we misschien in een groepje kunnen reizen. We gaan liever niet met een georganiseerde groep puur omdat we allebei wel avontuurlijk zijn ingesteld.
Ik ben in 2008 naar Botswana geweest, met een groepsreis, ik persoonlijk zou niet zo snel daar zelf gaan rijden. De wegen waren niet al te best, en heel veel wegwijzers heb ik ook niet gezien.
Daarnaast mocht er destijds nog gejaagd worden op de dieren, waardoor ze enorm schuw waren en zelfs onze gids de dieren nauwelijks kon vinden. (Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je er voor natuur heen gaat en natuurlijk is en blijft dat ook een kwestie van geluk)
Ook hebben we meerdere malen autopech gehad, en kostte het de nodige moeite om weer de weg op te komen. Dit zul je dan ook zelf moeten regelen, mocht er autopech komen (wat echt niet ondenkbaar is met die wegen. Of het moet in die jaren enorm verbeterd worden).
Het was een mooie reis om te maken, maar voor mij geen Botswana meer. Er zijn mooiere landen in Afrika (vind ik dan).
Mocht je wel gaan, dan mag je de mokorotocht in de Okavango Delta niet missen, en mocht je in de gelegenheid zijn in een klein vliegtuigje eroverheen vliegen is ook indrukwekkend.
We hebben ook in bv Maun boodschappen gedaan, en daar hebben we zelfstandig rondgelopen, ik heb me daar qua bevolking geen enkel moment bedriegd gevoeld.
Ok, je moet een beetje avontuurlijk ingesteld zijn maar het is goed te doen. Hangt ook een beetje af van de periode (regen) wanneer je gaat en waar je heengaat in Botswana. Wat er geschreven wordt over schuw wild herken ik niet. Ja, wild is schuw anders is het tam zoals in de dierentuin Maar niet zo schuw dat je niets tegenkomt, genoeg te zien daar!
Gewoon doen!
Ik ga in juli/augustus op eigen houtje (oke wel met twee 4x4). Heb het in 2001 en 2007 ook gedaan en het bevalt uitstekend. Ik ken Come along safari niet persoonlijk maar wat ze aanbieden is natuurlijk wel prettig als dit je eerste keer is. Verder is het misschien handig een 4x4 (sand) training te doen aangezien je (zeker in de NP’s) niet anders tegen komt. Campsite’s in de parken beginnen overigens wel vol te raken dus je moet niet te lang wachten.
Wild is niet schuw, maar zeker ook niet tam!! Google maar is op Savute of Moremi en dan zie je hoe ‘tam’ die dieren zijn! Een goede tip: altijd (auto) deuren god sluiten ook als je maar 2 tellen weg bent! voor je het weet zitten er bavianen in en dat wil je niet!!!
Als je vragen hebt kan je altijd een bericht sturen!
Ja, we hebben al een redelijk beeld wat we willen zien. Uiteraard Maun & de Delta, Chobe, Moremi en de Central Kalahari. Daarnaast waarschijnlijk ook Ghanzi, Victoria Falls en de Rhino Sanctuary. Dat wordt 'm waarschijnlijk wel, nu nog een logische route vanuit Johannesburg vinden.
Van en naar Johannesburg? Dat is juist relatief makkelijk. gewoon een rondje maken. Jo’burg, Gaborone (Mokolodi GR kan ik aanraden), Serowe (Rhino Sanctuary), Kasane, Vic Falls, Kasane, CHobe, Savuti, Moremi, Maun, Okavango Delta, Maun, Central Kalahari GR, Gaborone, Jo’burg. ff snel uit m’n hoofd.
Ik zou inderdaad ook even een 4x4 sandtraining doen in Nederland. Wij zijn wel met een klein groepje op pad geweest door Botswana en hebben een paar gestrande self-drivers gezien. Schijnt toch redelijk moeilijk te zijn door al dat losse zand te rijden…zelfs onze toch wel ervaren gids, had het er af en toe niet makkelijk mee. En inderdaad, zand is er veel in de nationale parken…
Maar onze reis was echt super en zou zo graag weer terug gaan…ook geen last gehad van schuw wild, wel hele mooie ontmoetingen gehad!
Los daarvan kunnen ze je ook tips geven zoals bijv. je duimen niet om het stuur heen slaan maar er op leggen. Als dan door een kuil je stuur omklapt breek je je duimen niet.
Wij willen een 4X4 training in Z.A. doen. In Nederland heeft het niet zoveel zin aangezien de ondergrond totaal anders is in Nederland. Kan je net zo goed geen training doen.