hulp rondreis Thailand in juli

Hallo!

Ik zou in juli een maand door thailand willen reizen en ik had dit ongeveer in gedachten:

Dag 1 – Bangkok
Dag 2 – Bangkok
Dag 3 – Bangkok
Dag 4 – Reis naar Kanchanaburi
Dag 5 – Kanchanaburi
Dag 6 – Kanchanaburi
Dag 7 – Ayuthaya
Dag 8 – Lopburi
Dag 9 – Chiang Mai
Dag 10 – Chiang Mai
Dag 11 – Chiang Mai
Dag 12 – Chiang Mai
Dag 13 – Vliegen naar Bangkok
Dag 14 – Koh Tao (nacht bus+ferry)
Dag 15 – Koh Tao
Dag 16 – Koh Phangan
Dag 17 – Koh Phangan
Dag 18 – Khao Sok
Dag 19 – Khao Sok
Dag 20 – Khao Sok
Dag 21 – Koh Phi Phi
Dag 22 – Koh Phi Phi
Dag 23 – Koh Phi Phi
Dag 24 – Reis naar Bangkok
Dag 25 – Bangkok
Dag 26 – Reis terug naar Nederland

Alternatieven

Ipv dag 7 t/m dag 10:
Dag 7 – Naar Lopburi in ochtend, verkennen, avond trein naar Phitsanulok
Dag 8 – Vanuit Phitsanulok naar Sukhothai tempels/ruines
Dag 9 – Trein naar Chaing Mai (gewoon zoals eerst)

Mijn eerste vraag: bij dag 7 t/m 10, wat zouden jullie aanraden? Ik zit erg te twijfelen tussen Sukhothai en Ayuthaya…
En verder, wat zouden jullie anders doen? Blijf ik nu op plekken te kort of te lang? Sla ik leuke plekken over of ga ik naar plekken die niet zo geweldig zijn?

Hee Lisa,

Ik denk dat je een mooie selectie hebt gemaakt van hetgeen Thailand te bieden heeft.

Echter… Reizen in Thailand is anders dan reizen in NL. Afstanden zijn groter, het klimaat is anders, en het tempo van reizen ligt lager.
Voorbeeld: Dag 6-7-8-9 is echt up-tempo-reizen, reken voor het gemak een halve dag aan reizen, houd je per bestemming een halve dag over.
Ik ben dan vrij rigide en zeg: Daar doe ik het niet voor. Het vraagt veel energie voor elke keer een half dagje.

Reken van Ko Phangan naar Khao Sok op een volle dag reizen.

Je vraagt: wat zouden jullie anders doen ? Mijn antwoord is: Minder reizen = meer genieten.

Hans.

Dankjewel voor je advies Hans! Wat zou ik het beste van mijn lijstje kunnen schrappen zodat ik minder aan het reizen ben? Ik dacht zelf misschien aan Kanchanaburi?

Ik zou bijvoorbeeld Koh Tao schrappen en alleen naar Phnagan gaan (ervan uitgaande dat je daar dan heen wilt vanwege de full moon party).

Hee Lisa,

Wie ben ik om te zeggen wat je zou moeten schrappen, maar goed…
Als een van de weinigen heb je de keus gemaakt om drie dagen voor Kanchanaburi uit te trekken.
Daar ga je geen spijt van krijgen. Je kunt dan Erawan NP bezoeken, en de treinrit naar Nam Tok maken, evt in combinatie met Hellfire Pass.
Het is ook mogelijk om op de Kwai rivier te overnachten op een vlot, je kunt dat boeken bij je guesthouse of een van de vele reisagenten in de
hoofdstraat. Ik vond dat een geweldige ervaring. En , dit is op het snelle gedeelte van de Kwai rivier.

Steven ziet het goed: Schrap een van de eilanden , omdat dat weinig toevoegt. Wanneer je niet voor de fullmoon naar Phangan gaat,
zou je net zo goed een eiland kunnen nemen aan de Phi Phi kant, wellicht is Phuket dan een optie, omdat reizen naar Khao Sok
vanuit daar vrij gemakkelijk is.

Hans.

Koh Phangan wil ik inderdaad heen voor een full moon party ja! Koh Tao wil ik dan weer heen omdat dit het duikeiland schijnt te zijn. Misschien is de beste optie om toch maar een paar dagen langer te gaan haha.

Dan zou ik niet naar Koh Tao gaan, dat voegt helemaal niets toe.

En vergis je niet, Koh Tao staat inderdaad bekend als duikeiland, maar dat is vanwege de vele openwater cursussen die daar gegeven worden, niet om de kwaliteit van het duiken.

Oke dankjewel! Waar zou je het mijn dan aanraden om te gaan duiken?

Het beste duiken biedt de Andaman Zee, en daar kom je ook in je planning. Maar als je in de Golf van Thailand wilt duiken kun je net zo goed bij Phangan duiken als bij Koh Tao.