In november ga ik met een vriendin in India rondreizen (voor ons allebei de eerste keer) en hoewel we niet de hele trip al van dag tot dag gepland willen hebben, is het wel handig te weten of bepaalde afstanden haalbaar zijn, of bepaalde steden wel de moeite waard zijn en of jullie nog tips en/of op-en aanmerkingen hebben.
Ik hoor graag van jullie of deze afstanden haalbaar zijn in een dag met ov en hoelang het ongeveer duurt:
Vanuit Delhi naar Udaipur
Udaipur - Pushkar of Udaipur - Jodhpur (afhankelijk van wanneer we dan in Pushkar aankomen voor de kamelenfair (is dat echt de moeite waard?) en is dit beide te doen in een dag met ov?)
Dan evt Jodhpur-Pushkar
Pushkar-Jaipur
Jaipur-Agra
Agra-Varanasi
Varanasi- Khajuraho (klopt het dat dit met ov een heeeeeeeeele lange reisdag is terwijl het met het vliegtuig ongeveer 3 kwartier is? Dan heb ik daar wel wat geld voor over)
Vanuit Khajuraho willen we graag naar Bandhavgar nationaal park voor een aantal dagen
Tussendoor willen we ter plekke kijken hoe het bevalt (of we ziek worden ;-)) en hoelang we willen blijven.
Vervolgens hebben we ongeveer een week tot 10 dagen om naar Mumbai te komen vanwaar we naar huis vliegen. We hebben eraan zitten denken een binnenlandse vlucht naar Goa te nemen, daar een paar daagjes bijkomen aan het strand en dan met de trein naar Mumbai, maar we zouden ook iets anders kunnen doen natuurlijk. Zijn er wellicht nog andere stranden tussen Goa en Mumbai? Of is Goa wel echt een must?
Alvast enorm bedankt voor alle hulp, want ik kan lang niet alle trajecten vinden op de site van de Indiase spoorwegen.
Ik heb vorig jaar zelf een rondje Rajastan gedaan, kan daarom niet al je vragen beantwoorden, maar ga toch een poging doen…
Voor trein informatie en het online boeken van tickets zou je eens op http://www.irctc.co.in kunnen kijken.
Delhi - Udaipur = +/- 12 uur met de trein
De kamelenfair in Pushkar is absoluut de moeite waard. Erg kleurrijk en leuk om te zien.
Persoonlijk vond ik Jodhpur ook erg mooi. Je zou evt vanuit Delhi naar Jodhpur kunnen gaan.
Daarna met de bus naar Udaipur, Pushkar, Jaipur en Agra.
Overigens niks mis met de Indiaase bus. Deze is redelijk comfortable en gaat vaker dan de trein.
Jaipur is een grote stad, eigenlijk niets bijzonders.
Houd er rekening mee dat in november de treinen van Agra naar Varanasi snel volgeboekt zijn.
Beste Laura,
Ik kan je alle rijstijden geven, dus hier volgt het lijstje zoals jij gemaakt hebt.
Delhi-Udaipur: ca. 18 uur. Eerst met de trein tot Jodhpur en dan met de lokalebus.
Udaipur-Pushkar. Ca 18 uur, met de lokale bus
Udaipur-Jodhpur ca. 5/6 uur met de lokale bus. Jodhur is zeer mooi en zeker de moeite om het fort te gaan bekijken en er 2 nachten te zijn.
Jodhpur-Pushkar ca, 16 uur, Nachtbus
Pushkar-Jaipur ca. 4 uur met de bus
Jaipur-Agra, 8 uur met de lokale bus, maar je kunt ook met de trein in ca. 4 uur
Agra-Varanasi-16 uur met de nachttrein
Varanasi-Khajurahom ,et de trein tot Jhansi en dan de lokale bus totaal ca. 18 uur en een zeer vermoeiende reis. 3 kwartier mer het vliegtuig, maar wel ca. 100 euro. In het hoogseizeon wel goed te doen vanuit Varanasi, maar omgekeerd Khajuraho-Varanasi zit vaak vol. Ookal heb je een kaartje dat betekend nog niet dat je in het vliegtuig komt te zitten.
Varanasi-Bandhavghar- ca. 5 uur
Je kiest niet de messt logische route als je weer naar Goa wilt of naar Mumbai terug moet, aangezien alle routes vis Delhi lopen. Trein Delhi-Mumbai duurt geloof ik ca. 34 uur.
Goa is wel een heerlijke rustige afsluiting als je nog vakantie.
wilt in plaats van alleen reizen.
Misschien zou beter zijn:
Mumbai-Delhi-Agra-Khajuraho-Varanasi-Delhi-Jaipur-Pushkar-Jodhur-Udaipur-Mumbai. Heb je het heftigste deel gelijk en wordt het rustiger naarmate het eind komt. En wat ziek worden betreft. Duurt de diaree langer dan 2 dagen, ga even naar de dokter en binnen 2 dagen met hulp van antibiotica ben je er weer vanaf. Veel plezier en succes
Handig al die informatie. Weet je de afstanden uit ervaring of kan ik ook ergens de reistijden van heel India vinden?
Het is wel handig om een beetje een idee te hebben als je wat plannen wilt gaan maken.
Ik boekte tijdens smijn trip in India bus tickets via www.redbus.in (tickets kan je uitprinten) en treinkaartjes via http://www.indianrail.gov.in/ (treinkaartjes print je uit). sleeper treinen zal ik wel van te voren boeken. Korte afstanden zijn prima ter plekke te doen. Je zult geregeld op een wachtlijst staan. maar als vrouw krijg je meestal voorrang. Mij is het altijd gelukt.
Je kan de rijtijden van alle treinen makkelijk terugvinden op de site www.indiarailinfo.com
Boeken is niet mogelijk op www.indiarail.gov.in, dit is enkel de informatieve site van de Indiase spoorwegen. Hun boekingssite is www.irctc.co.in, maar momenteel kan je vanuit het buitenland niet boeken wegens hun nieuwe registratiesysteem waarbij een Indiase mobiele telefoon vereist is.
Boeken kan wel via www.cleartrip.com, maar de site is soms overbelast. Beste resultaten krijg je rond 22h00 onze tijd.
Voor rijtijden langs de weg kan je best de routeplanner van Google maps gebruiken.