Hulp bij route West Maleisie

Hallo allemaal,

Deze zomer gaan mijn vriend en ik voor ongeveer 4 weken naar west Maleisie. Graag zouden we daar ook Singapore bij aan plakken. We hebben er bewust voor gekozen om niet naar Borneo te gaan omdat we niet te gehaast willen reizen en graag low budget. Ik heb een soort van route samengesteld maar ben erg benieuwd naar tips en adviezen. Vanaf Langkawi hebben we het nog een beetje open staan. Misschien naar de Perhentians ipv zuid Thailand? Overigens ben ik ook erg benieuwd waar je het beste bustickets kan kopen. Ik heb de app busticketonline al gedownload maar lees ook op het internet dat mensen bustickets gewoon kopen bij restaurantjes of informatie centrums?
Indien we ruim zitten in onze tijdsplanning zouden we er een stukje zuid Thailand aan toevoegen.

18 juli (11:10 uur) Vertrek Schiphol
19 juli (10.20 uur) Aankomst Kuala Lumpur
19 juli KL –> fireflies+ Batu caves
21 juli van KL naar Mersing (Gateway to Tioman) Overnachten in Mersing
22 juli met de boot van Mersing naar Tioman (http://www.tiomanisland.com.my/) 70 RM pp retour ( http://www.tiomanferry.com.)
22 juli Tioman –> ABC CHALET AND RESTAURANT 45 euro?
23 juli Tioman
24 juli van Tioman terug naar Mersing
24 juli van Mersing naar Singapore(bus 5 uur)
25 juli Singapore
26 juli Singapore
27 juli Singapore naar Malacca met (bus 4 uur)
28 juli Malacca via KL naar Taman Negara (overnachten in Tahan Guesthouse?)
29 juli Taman Negara
30 juli Taman Negara
31 juli van Taman Negara naar Cameron Highlands
1 augustus Cameron Highlands
2 augustus Cameron Highlands
3 augustus met bus 3,5 uur naar Penang
4 augustus Penang
5 augustus Van penang naar Langkawi met de boot
6 augustus Langkawi
7 augustus Langkawi
8 augustus van Langkawi naar Koh Lipe (zuiderlijkste eiland van thailand)
9 augustus van Koh Lipe naar Khao Sok National Park
10 augustus Khao Sok National Park
11 augustus van Khao Sok national Park naar Krabi (Ao Nang strand)
12 augustus
13 augustus
14 augustus
15 augustus terug naar KL
16 augustus KL
17 augustus vliegen om 11:50

Ik ben benieuwd wat jullie van de planning denken. Is deze planning haalbaar of juist misschien wel te ruim gepland…
Alvast bedankt!

20 juli ontbreekt en 22 juli staat er dubbel in :wink:

In ieder geval, lijkt me een vrij nette planning. Goed de tijd voor alles, maar ik denk niet te ruim. Dat jullie zo kort in Melakka zitten is misschien wel wat jammer, want het is een leuke stad. Een goede avond is aan de andere kant ook wel prima, ook al mis je dan het een en ander. Is wellicht een dag extra waard! En het zuiden van Thailand zou ik zelf minder snel voor kiezen, ik schrijf verderop waarom.

De dag van Melakka naar Taman Negara is daarnaast best wel fors denk ik. Het kost je zo 2 uur om in KL te komen en ik geloof dat je dan naar een ander busstation moet (weet ik even niet zeker, maar dacht het). Daarnaast heb je dan dus ook nog een forse busreis voor de boeg richting Taman Negara, dus je zal dan laat aankomen. Zeker wanneer je de boot wilt nemen voor het laatste stuk is het een erg lange dag, maar de boot is wel echt de moeite waard!

Ik zou daarnaast ook niet voor 1 nacht naar Koh Lipe gaan. Khao Sok is wel heel gaaf, maar is best wel een stukje naar het noorden en als je geen trein vantevoren geboekt hebt, dan kan het je zo een dag heen en een dag terug kosten - erg veel tijd! Daarnaast is er gewoon genoeg te zien nog in Maleisië naast de standaard attracties. Zeker voor de natuur, strand of iets dergelijks hoef je niet naar Thailand te gaan, dus zou ik er zelf weinig meerwaarde in zien.
Dat gezegd hebbende: Khao Sok is wel een gaaf nationaal park, maar zeker niet goedkoop als je op het meer wilt slapen en anders heel slecht begaanbaar.

De perhentians zijn zeker de moeite waard. Beide eilanden zijn erg gaaf, dus eigenlijk jammer om over te slaan. Zijn wel een flinke tik op het budget als je een beetje pech hebt qua slaapplaatsen. Soms is alles vrij vol, op andere momenten kan je heel goedkoop overnachten. Is altijd geluk hebben eigenlijk.

Wat ik zou doen als jullie meer natuur er in willen (ipv khao sok) kiezen voor iets als Endau Rompin NP of gewoon wat extra dagen rondom Taman Negara NP. Voor leuke eilandjes kan je genoeg kiezen vlakbij de Perhentians ook nog, zoals Pulau Redang oid als de perhentians tegen zouden vallen of niet genoeg is.

Ik zie inderdaad dat er wat dubbel in staat en wat mist, haha. Wilde het aanpassen maar klopt het dat dat niet meer kan?
Bedankt in ieder geval voor je reactie! Een dagje extra in Melakka is denk ik zeker geen overbodige luxe.
We gaan je overige advies meenemen in onze beslissing :smiley:

Ik neem aan dat je naar Khao Sok gaat voor een overnachting in de rafthouses op het meer.
Wij zijn daar vorig jaar geweest in augustus. We hebben gegokt om niks van te voren te boeken.Wij boeken liever niks van te voren (behalve eerste overnachting) en dat was achteraf ook niet nodig. Er word genoeg aangeboden op internet van te voren en je bent dan ongeveer (als de koers nog hetzelfde is) 175 pp kwijt voor.
's Ochtends via agoda of booking hebben we een overnachting geboekt bij Khao Sok Riversite Cottages, echt een aanrader!!! Geweldig mooi gelegen!!
In de middag zijn we gaan tuben, en de volgende dag excursie met overnachting op het meer van 1,5 dag.
Alles kun je bij Khao Sok Riversite Cottages boeken, maar dat geld voor ieder guesthouse denk ik.
Nu waren in totaal voor de overnachting de excursie van 1,5 dag en het tuben en eten en drinken …alles zeg maar 175 euro met z’n 2en kwijt dat is dus de helft.
Dan heb je ongeveer een prijsindicatie…de prijzen zullen overal ongeveer hetzelfde zijn.
Alleen vonden wij wel dat de gidsen het er zich makkelijk vanaf maakten(op het meer), maar dat deed ieder bootje daar wel met de ochtendsafari.
De omgeving is echt mooi maar ik weet niet of ik er speciaal naar toe zou reizen.
Voor wat betreft Maleisië kan ik niks zeggen want daar zijn we nog niet geweest. Daar gaan we deze zomer naar toe.

Hoi,

Je zou een vroege bus kunnen nemen vanaf KL naar Mersing zodat je dezelfde dag nog naar Tioman kan met de speedboot. Tweede dag in Kl, Batu Caves kan wel maar net een vlucht achter de rug misschien een overweging om de wat meer in de stad te blijven, wil je dan een vroege bus de volgende dag naar Tioman dan zou je nog in dezelfde dag naar het busstation kunnen om een ticket te kopen, je weet nooit of de bus in de ochtend al vol zit of niet.

Vrij druk programma, zeker de eerste paar dagen.

Terug naar KL, vliegen vanaf Krabi lijkt de beste optie en het snelste. Als je zeker weet nog een dag in KL te willen verblijven dan is op tijd boeken het beste, vliegen met Airasia is dan goedkoop.

Succes met de verdere planning.
Gr. Frank

Hallo,

Tip voor Tioman: https://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g673270-d4371712-Reviews-1511_Coconut_Grove-Juara_Pulau_Tioman_Rompin_District_Pahang.html
(1511 Coconut Grove). Echt een van de meest fantastische plekken waar ik ooit ben geweest. Ligt aan de andere kant van Tioman, maar daardoor ook echt super rustig; strand voor jezelf en toch genoeg geregeld. O.a. naast de schildpaddenopvang. Er is geen televisie/radio etc. maar dat heb je echt niet nodig. En het eten is voortreffelijk en zo goedkoop.

1 volle dag op Tioman terwijl je ervoor en erna een reisdag hebt zou ik afraden; boek een nacht extra op Tioman.

Daarnaast: wij hadden de pech dat we vanuit Mersing geen bus hadden gereserveerd naar onze volgende bestemming en dat alles vol zat (komt niet zo heel vaak voor). Het werd een dure, oncomfortabele rit met de taxi. Ik zou dus toch voor de zekerheid reserveren want in Mersing blijven is echt niets aan. Ook in Singapore vond ik de plaatsen waar je een busticket moest kopen (wij konden maar met één specifieke bus en de ticketverkoop zat ergens in een hotel?) erg lastig te vinden, dus kijk wel even van te voren waar het is.

Let er wel op dat de boottijden van/naar de eilanden nog wel eens af willen wijken. Onze boot vertrok bijv. op de heenweg naar Tioman (in de storm?) maar een uur later, maar op de terugweg (terwijl het heel goed weer was) vertrok de boot 2 uur later waardoor een hele hoop mensen hun aansluitende bus misten. Laat er dus genoeg tijd tussen zitten!

Ik zie dat jullie 19 juli aankomen en na een trip van meer dan 24 uur ook meteen op pad willen naar de Batu Caves. Kijk of dat haalbaar is, gezien je nog moet inchecken etc. Zelf ervaar ik die aankomstdag altijd een beetje als ‘verloren’; omdat je vaak toch eerst e.e.a. moet regelen (geld pinnen, inchecken, juiste kaarten kopen, weg vinden, etc.). Ik zou eerder die dag in KL blijven en de volgende dag vroeg op pad gaan naar de Batu Caves. Mensen vinden KL niet zo’n mooie stad, maar ik vond er toch heel veel leuks te doen.

Oh en als jullie low budget willen reizen: Singapore is erg duur en goedkope hostels en hotels zitten daarom ook erg snel vol. Misschien die toch op tijd boeken.

Als algemene tip: let er op dat reisdagen ook echt vaak reisdagen zijn en dat je soms nog lang op zoek bent naar iets waardoor je dag wat korter is dan dat het aanvankelijk lijkt. Zoals hierboven al wordt aangegeven: je moet inderdaad vaak bijv. op zoek naar een busstation om daar je ticket te kopen; de reis duurt langer dan gepland, etc. en op den duur gaat ook vermoeidheid een rol spelen. Houdt er in je planning rekening mee dat als je bijv. om 14.00 ergens aan komt na een lange reis je waarschijnlijk weinig ruimte meer hebt om die dag nog iets te gaan doen.

Heel veel plezier!