Huizen huren via Homeaway

Afgelopen zomer huurden we een vakantiehuis (Villa La Tana) in de omgeving van Lucca via de organisatie Homeaway.
De vooraf getoonde informatie op de internetsite van Homeaway en de aanvullende informatie van de verhuurder bleken niet te kloppen. Er was sprake van een schandelijke misleiding.
De verhuurder was niet gevoelig voor mijn kritiek en daarom besloot ik een review te plaatsen op de website van Homeaway.
De review moest eerst tekstueel worden aangepast i.v.m. zogenaamde privacyregels. Na wat aanpassingen werd de teskt voorgelegd aan de verhuurder, die vervolgens doodleuk ontkende dat ik zijn huis had gehuurd.
Homeaway vroeg vervolgens om bewijs van verblijf. Ik leverde vervolgens een getekend kontrakt, een betaalbewijs, foto’s van familieleden in en rond het huis, emails van de verhuurder en nog een discussie met hem op de site van Tripadvisor. Ik zou zeggen een overtuigende hoeveelheid bewijsmateriaal.
Niet voor Homeaway echter. De review werd niet geplaatst. Een schriftelijke klacht bleef onbeantwoord.
Opvallend was dat na deze pogingen een 3-tal zeer positieve reviews verschenen van andere huurders. Deze reviews waren inhoudelijke zeer dubieus en vermoedelijk opgesteld op verzoek van de eigenaar, die ook snel de naam van zijn huis wijzigde van Villa Volpe in Villa La Tana.
Het huren van een huis via Homeaway is dus een riskante aangelegenheid.
Positieve reviews moeten worden gewantrouwd aangezien deze op verzoek van de verhuurder kunnen worden geplaatst, terwijl kritiek wordt geweerd. Ik zou toekomstige huurders van vakantiehuizen willen adviseren gebruik te maken van andere organisaties.

2 likes

Wij hebben een huis gehuurd via Homeaway. Een dag na ondertekening van het contract en betaling van de huur kregen we een telefoontje van HomeAway dat dit huis frauduleus was en dat we dus een huis hadden gehuurd dat er niet was. Homeaway kon er verder niet veel aan doen, ondanks het feit dat we geboekt hadden volgens hun instructies. Na onderzoek bleek dat er nog meer soortgelijke advertenties op de site van Homeaway stonden. Dit is gemeld aan Homeaway maar daar doen ze niets mee. Aangifte gedaan bij politie (afdeling Internetcrime). Daar krijg je binnen 10 weken een reactie op. Claim neergelegd bij Homeaway, met verzoek om binnen 1 week te reageren. Niets gehoord van Homeaway. Na bellen kreeg ik een reactie van Homeaway van 1 regeltje dat de juridische afdeling van Homeaway er mee bezig was. Absoluut geen vertrouwen in Homeaway dat ze dit op een adequate manier gaan oplossen. In het verleden veel gebruik gemaakt van Homeaway, maar Homeaway kan blijkbaar nu de veiligheid van boekingen via Homeaway niet meer garanderen. Dus geen huis en €6000 armer.

Eigenlijk nog steeds het beste direct via de eigenaars te boeken eh…

Kennen jullie de Médoc regio? Hier een link naar Privé eigenaars die woning verhuren direct aan het meer, op 10min van de Atlantische oceaan: www.holidayhourtin.com

Wij hebben verschillende keren een huis/appartement gehuurd via Homeaway. Was steeds in orde, nooit problemen mee gehad.