Houlgate, Normandië

Van vrijdag 3 juni t/m ma 6 juni gaan we met 7 personen naar Houlgate toe om daar een weekend de bekende plaatsen in Normandië te bezoeken. We willen voor deze tripjes de hele zaterdag en zondag uittrekken.

Heeft iemand misschien tips voor een weekendplanning om Omaha en Utah Beach, Mont Saint-Michel en Sainte-Mère-Église te bezoeken. Is dit goed haalbaar? We wilden namelijk Omaha en Utah beach combineren met Mont Saint-Michel en de andere dag Sainte-Mère-Église bezoeken. Hebben jullie nog een aanrader wat zeker een mustsee is? Alvast bedankt!

Combineer eerder Omaha Beach ,Utah Beach en Ste Mère Eglise op dezelfde dag. Waarom trouwens op dag 2: speciaal vanuit Houlgate héél de rit terug om één dorp te bezoeken? Ste Mère Eglise ligt amper enkele kilometers landinwaarts tov Utah Beach.
Het is te doen op één dag. Alles varieert een beetje waar je al dan niet wat meer tijd wil spenderen. Wil je de geschiedenis achterna door vooral de plaatsen te bezoeken en tevens vd zee en het strand te genieten, dan zou ik om tijd te winnen me niet laten verleiden tot een museumbezoek (alhoewel museumbezoek best interessant kan zijn). Met een dagje meer heb je natuurlijk minder tijdsdruk.

Tips:
- Arromanches : hier zijn nog een aantal vd “pontons” in zee te zien. Deze plaats ligt langs de route die je wil doen. Je kan afdalen naar het strand. Vanaf de hogergelegen site zie je verderop het lager gelegen dorp liggen.
Er is ook een “Musée du Débarquement”, maar persoonlijk denk ik dat het museum:
- “Le Mémorial” te Caen het grootste vd musea is. Ik weet niet of het nu nog zo is, maar er werd o.a. een film van ongeveer 20’ getoond : het scherm in twee aaneensluitende helften verdeeld. Simultaan zie je op de ene helft vh scherm wat de Duitsers deden en op de andere helft wat de geallieerden deden op hetzelfde moment op D-day. Prijs was in het toegangsticket begrepen.
- Pointe du Hoc: doen !
- Het Amerikaans Kerkhof te Colleville sur Mer (70Ha), tov het bezoekerscentrum bevindt zich op de grond een plaat in steen waarop een plaat in brons is bevestigd met inscriptie. Hier ligt een verzegelde capsule/koker met gegevens over D-day o.a. van pres. Eisenhouwer die pas in 2044 mag worden geopend, 100 jaar na D-day. Ga ook tot aan de rand langs de kust, hier is een soort orientatietafel die de operatie Overlord weergeeft. Vanaf dit punt een overweldigend panorama naar de véél lager gelegen kust…maar tracht je dan even de tijd van toen voor te stellen…hachelijk. Je kan hier afdalen tot op het strand. Let wel op de getijden!
Je kan ook met een treintje het domein rond. De architectuur van het kerkhof is zodanig opgevat dat je vanaf ongeacht welk punt je steeds tov een rechte rij graven aankijkt.
Op twee tegenover elkaar staande muren is een schema te zien welke troepen wat deden op hetzelfde moment: te land, ter zee en in de lucht. Meer info door eventueel te googlen…het zou te lang worden.

• Op een 12 km van Arromanches ligt Bayeux. Een volledig gebombardeerde en heropgebouwde stad met lange en rechtlijnige straten. Behalve de kathédraal en nog een paar gebouwen bleef er niets overeind.

Omaha beach & Utah Beach combineren op één dag met de Mont St Michel lijkt me echt niet logisch. Trouwens tijdens de zomermaanden en vooral tijdens de weekends is het meestal héél druk en de laatste km’s stapvoets rijden (zelfs stilstaan) tot aan de Mont St Michel. Probeer vroeg daar te zijn vooraleer de stroom toeristen arriveert.
Bij het parkeren vd wagen op de zandplaten….let op de borden met de uren van eb en vloed. Deze worden aangegeven op borden bij aankomst op de parking (betalend). Bij overnachting in een hotel Intra-Muros ontvang je van het hotel “un voucher” dat je toelaat voor de duur van je verblijf op de dijk te parkeren.
Hopelijk niet, maar wanneer je vaststelt dat er geen doorkomen aan is in de laatste km’s naar de Mont St Michel, keer terug, en vervolg je route naar **St. Malo, **“La Ville Close” omwalde stad aan zee (destijds een zeeroversnest) gelegen aan de haven. Ga Intra-Muros met een wandeling van 1,5 km op de brede versterkte muur rondom de stad. Je wandelt ter hoogte van de daken vd hoge huizen. Er zijn regelmatig toegangstrappen zowel binnenkant stad als naar het strand. Het is een hele belevenis: genieten vd zeebries en een prachtig panorama.De getijden (eb en vloed) zijn hier vd grootste van Europa, tot 12-15 m op sommige plaatsen.
Vanuit St Malo kan je ook de oversteek maken naar Jersey.
Verderop heb je het kustplaatsje Dinard en even landinwaarts het mooie stadje Dinan.

Allerlei:

• De ring rond Caen is druk.
  • In de loop van 2011 zou het parkeren op de zandplaten nabij de Mont St Michel tot het verleden behoren. De dijkweg wordt afgebroken en heraangelegd. De laatste km zou een brug/passerelle worden aangelegd zodat meerdere Ha zandplaten terug worden gegeven aan de natuur.
  • de snelste route volgens “viamichelin” van Houlgate naar de Mont St Michel 160km in ongeveer 1u40.
  • elk dorp langs de kust van Normandië heeft z’n toeristische dienst die in de zomermaanden ook tijdens het weekend geopend is, (sommige op zondag tot ’s middags).

Succes !

Beste mensen! Persoonlijk vind ik 1 weekend te kort om alles te zien. Er zijn ook hele leuke wandeltours te doen door gidsen. Ik heb de tour 4 jaar geleden ook gedaan maar dan met camper. Dan kun je stoppen waar je wilt want er is veel te zien. Ik zou er 5 dagen minima voor uittrekken. Is geld geen probleem: iedere dag een andere chambre d’hote en anders kamperen. Met dit laatste weet je ook zeker dat je kunt overnachten en met het 1e niet. Veel plezier! ps Ik weet nog een leuke chambre d’hote van 2 Nederlanders in de buurt. Ik heb er geslapen was echt fantastisch, 10 minuten van Mont-St-Michel, http://www.waarslaapje.nl/advertentie.htm?advertentie_id=129