Vele Nederlanders hebben min of meer binding met Indonesia , of binding met Nederlands Indie.
Bandung heeft zo’n oude “koloniale hotel”, de 4* sterren hotel Savoy Homann.
Centraal gelegen , op ong 5-10 minuten lopen van de grote Alun -Alun , de oude stadscentrum.
Ook dichrbij de beroemde Jalan Braga , waar men even koffie kan drinken met onvervalste nederlandse kroketten in de oude Maison Bogerijen.
Een paar honderd meter verder heb je de discotheken , "hollandse " discotheken.
Als je bij Hotel S.H logeert proef je nog de oude tempo doeloe , jammer het hotel een gedateerd is .
De standaard kamers zijn niet zo groot , voor 1 dag kan je dat volhouden.
Wij zijn met zijn 3-en.
Als je een paar dagen zit , is het beter dat je een junior suite neemt.
Dan hebben we ook gedaan , omdat de standaard kamer een beetje te klein is voor met zijn 3-en.
In de buurt van het hotel heb je verschillende restaurants en massage salons .Wees voorzichtig , soms is het niet alleen bedoelt voor massage.
Dat kan je doen bij de hotel / spa zelf , alleen is het te duur.
Ik heb me een paar keren laten masseren bij de Bersih dan Sehat instelling .
dat is een echte massageplaats met ISO certificaat.
Het ontbijt is gewoon uitgebreid zoals een 4 * hotels dat hebben.
een beetje karig vergeleken met de hotels in Jakarta .
Aan te raden voor wie wil weten of hun opa en oma logeerden in zo’n hotel.
Met een beetje fantasie kan je de tempo doeloe (of Tempo Doel Loos) proeven.
Toevallig was ik gisteren op de Jalan Braga te Bandung, was daar in 11 - 12 jaar niet geweest, is echt volledig verziekt, zeker nu Carrefour heeft toegeslagen met een “City Walk” wat een zooitje is dat geworden. Is ook een doorgaande weg voor snelverkeer tegenwoordig. 12 jaar geleden waren er nog behoorlijk wat mooie architectonische hoogstandjes uit de koloniale tijd te bewonderen, maar er zijn er heel wat gesloopt, de aanblik wekte diepe treurnis bij mij op, zoals geheel Bandung, een grote file daaro.
Jammer dat je niet bij de Sapoy geweest ben , anders kan je lekker mijmeren hoe de oude|'kolonialen" vroeger het goed hebben in hun verre winstgewest.
Ik ben er wel langs gelopen, want is een schitterend gebouw, daarna naar de alun-alun, die was ook zeer veranderd. Wat een bende, dat winkelcentrum gesloten, die nieuwe blokken doos van de BRI. Ik kwam nog een Oude Hoer tegen, die vroeg of ik “eenzaam” was, u kent u eigen volk toch, je bent volwassen maar je mag niet op je eigen gaan en staan. Ik schatte haar vijftig of zo, een soort verlopen hippie, ik zei Terima Kasih en ben even de moskee gaan bekijken, die stond er 11 jaar geleden ook nog niet. Zie ik daar in de wandelgangen van dat immense gebedshuis een Padang restaurantje, het eten zag er lekker uit, de eigenaar was een sympathieke vent dus denk ik…kom, ayo. Ik ben niet zo als U ik zie zo of eten goed is of niet, nou dat zag dr erg goed uit en heb ik daar een luch voor 7000 Rp gebruikt, tussen de Ware Gelovigen. U mag dan een hoop smerige stennis gaan maken als ik een geintje maak over jodenkoeken, maar ik zit toch wel een beetje anders in elkaar, afijn dat gaat u in feite geen zak aan, ik weet wel dat u een sijkert ben die elk detail aangrijpt om …ja om wat eigenlijk.
![]()
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/102928.jpg
NB ik heb wel foto’s van Savoy Homann, maar dit is interessanter, moet je eens
kijken hoe schoon !!
Dit begrijp ik niet , in een topic over Savoy Homann Hotel.
EN over welke smerige stennis ging het ???