Wij willen 1 tm 8 oktober naar Ijsland.
Met als uitvalsbasis Reykjavik willen we dan verschillende excursies ondernemen.
Op de site van Iceland Air is nu een actie waarbij je voor 7 nachten
in Park Inn Island verblijft. Dit kost zon 500 euro per persoon, inclusief ontbijt.
Ik vroeg me ten eerste af of dit een beetje een redelijke prijs is?
Verder: dit hotel ligt 3 kilometer uit het centrum. Zullen de toeristenbureaus die de excursies organiseren je dan nog oppikken of is dit te ver van het centrum?
Wil je werkelijk de hele periode in Reykjavik verblijven? Als je een week gaat, zou je ook nog een andere regio kunnen meepikken. Dan is een wagen huren misschien wel handig (en waarschijnlijk goedkoper dan alles via georganiseerde excursies doen)
Is nog redelijk ‘centraal’ hoor naar Reykjavik-normen, er zitten heel wat hotels aan die kant van het winkelcentrum waaronder Hilton. In principe valt ie dus onder de shuttle-pickup; bijvoorbeeld voor RE, buro waar we goede ervaringen mee hebben, brengen de shuttles je naar het busstation (vlakbij domestic airport) en daar vertrekken dan de tours. Terugbrengen gaat dan wel direkt bij de hotels zelf.
Prijs: je zult zelf moeten gaan checken wat de vlucht voor die datums apart is en wat dit hotel per kamer per nacht kost, dan kun je optellen (2 x vlucht en 7 x double room BB) en zien of dat samen boven of onder de 1000 euro is. Zonodig vergelijkbare 2-3 sterren hotels erbij nemen.
apart komt het toch wat duurder uit, maar ik weet nu dat het Park Inn wat dat betreft gunstig ligt dus dan ga ik voor die optie.
We willen niet perse alleen naar Reykjavik, maar het leek ons handig dit voor een weekje als uitvalsbasis te gebruiken. Met de excursies die we willen doen komt het voor een week zo rond de 800 euro per persoon.
Zou het met een huurauto dan goedkoper kunnen? Ik heb die optie nog niet echt onderzocht.
Ik vermoed dat overnachten in Reykjavik duurder is dan erbuiten. Wij logeerden overal voor rond de 50 euro per kamer (geen luxe)
Reken voor een gewone huurwagen rond de 300 € voor een week in oktober, misschien vind je wel goedkoper.
Je hebt dan geen excursiekosten meer (uitz: walvissen) en vooral je hebt veel meer vrijheid en ik vermoed dat je ook veel meer zal kunnen zien. Als je bv. vanuit Reykjavik een excursie “golden circle” boekt, doe je snel snel alles op één dag. Met een huurwagen kan je in de regio blijven overnachten en rustig het hele gebied verkennen. Ook Snæfellsnes zou ik zeker aanraden. In principe kan je op een week ook nog wel wat verder weg van Reykjavik, maar dan zit je veel in de auto.