Hostel van te voren boeken in hoogseizoen?

Beste mensen,

Ik ben vanaf 16 augustus voor 6 weken in Indonesië te vinden! Ik ga voor het eerst alleen reizen. Ik ga van Jakarta naar Bali en wil ook de Gili Islands graag zien. Mijn vraag is of het in Indonesie nodig is om in het hoogseizoen een hostel vooruit te boeken of dat dit ter plekke altijd wel lukt? Ik heb zelf geen credit-card, dus dit maakt het voor mij ook iets lastiger om tijdens mijn reis nog hostels te zoeken op internet.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat een hostel vinden redelijk makkelijk zou zijn (hoorde ik ook van vrienden die gereist hebben in Azie), maar opeens bedacht ik me dat het wel eens ander kon zijn in het hoogseizoen.

Een andere vraag is of het niet meenemen van een credit-card voor lastige situaties zou kunnen zorgen of dat je in principe ook gemakkelijk zonder kan reizen.

Alvast bedankt en hopelijk kunnen jullie mij geruststellen!

Ik heb nooit problemen gehad met het boeken ter plekke.

Aangezien je schrijft dat je in een hostel wilt zitten, ga ik er van uit dat je goedkope accomodatie wilt? De meeste goedkope stekken kennen niet eens een online reserveringsysteem met creditkaart betalingen! Geen reden tot ongerustheid dus.

Evt zou je vlak voor aankomst vanaf het bus-/treinstation even kunnen bellen of er een plekje is, mocht je echt zeker van je zaak willen zijn.

Ik heb altijd een creditkaart bij me voor noodgevallen, maar in de praktijk gebruik ik die nooit.

Dank je voor je reactie!

Hoewel de reis al gemaakt is wil ik toch reageren .
Als men in hoogseizoen wil reizen moet men echt rekening houden dat het niet toevallig samenvalt met de indonesische schoolvakantie.
Erger nog als het samenvalt met het einde van de ramadan (islamitische vastentijd) en de daaropvolgende Suiker feest(Idulfitri).
Dan zijn de hotels en zeker de goedkopere hostel , de melati of jasmijn) hotels (in 3 klasse) redelijk vol . De goedkopere losmen (vanaf +/- 50.000 rupiah per nacht) is ook vaak vol , je hebt namelijk veel concurentie van de Wisdan(Wisatawan Dalam Negeri= de locale toeristen ) .
En Bali is echt populair bij de meeste Wisdans .

1 week voor de Idulfitri en een week erna is het druk op alle grote wegen.
Er is namelijk een complete volksverhuizing , de migranten uit de grote steden zoals Jakarta , Bandung die naar hun geboorteplaats terugkeren om de Idulfitri feest met familieleden te vieren.
Aan de andere kant is het best toeven om in die periode in de grote steden te bivakkeren.
De grotere hotels zijn ook bezet door dat de middelklassers , die noodgedwongen zijn om uit te wijken naar hotels.
Omdat hun huishoudelijke personeel bijna allemaal terug zijn gegaan naar hun geboorteplek om de idulfitri met hun familie te vieren.