binnenkort ben ik in Japan en mijn maat en ik zijn wel autoliefhebbers. Nu heb ik begrepen dat je soms de fabriek van Honda in mag, maar ik krijg nergens fatsoenlijk gevonden waar ze zijn en of dat kan.De meeste van die sites zijn in het Japans.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Ik ben helaas nog niet in een Honda-fabriek geweest, het is mij zo ook niet bekend of dat mogelijk is. Hier zouden alle te bezoeken fabrieken staan, maar helaas inderdaad alleen in het Japans, en de vertaalfunctie in Chrome laat dan toch te wensen over. Hoewel staat aangegeven dat aanvragen per email niet worden geaccepteerd zou je dat wellicht toch kunnen proberen. Ik kwam echter elders al wel tegen dat alleen groepen van minimaal 10 personen geaccepteerd worden, en blijkbaar gaat de toewijzing middels een soort loterij…
Moet het per se Honda zijn? Toyota (bij Nagoya) en Mazda (in Hiroshima, onderdeel van museumtour) hebben anders wel fabrieken die je vrij eenvoudig kan bezoeken, waarbij je dan ook op een Engelstalige gids kan rekenen.
Als alternatief zijn er uiteraard ook nog de nodige musea:
[ul]
[li]Nabij Nagoya (en prima te combineren met de fabriekstour) ligt het Toyota Automobile Museum, en heeft een mooie verzameling van overwegend Europese en Amerikaanse vooroorlogse auto’s, interessanter is naar mijn idee echter hun enorme collectie aan naoorlogse Japanse auto’s van alle merken. Ook virtueel te bekijken in Google Maps.[/li][li]Het Mazda Museum wat bij hun fabriekstour hoort toont daarentegen uitsluitend Mazda’s.[/li][li]Wat lastig te bereiken bij circuit Twin Ring Motegi ligt de Honda Collection Hall, ben daar nog niet geweest maar lijkt me zeer de moeite waard. Eveneens virtueel te bezoeken in Google Maps.[/li][li]Ook nog niet bezocht, maar in Yokohama zit hetNissan Engine Museum. En jawel, ook te bezoeken in Google Maps. Afgaand op die site doen ze ook fabriekstours, maar wederom geen info in het Engels.[/li][li]Op Odaiba (Tokyo) is er de enorme Toyota MegaWeb showroom, en in de nabijgelegen Venus Fort mall zit de History Garage, een klein maar leuk (en gratis!) museum. Daarnaast had Toyota in Ikebukuro ook nog de Amlux-showroom, maar deze is inmiddels gesloten.[/li][li]En nog een buitenbeentje, dat ik helaas nog niet zelf heb bezocht: het Ikaho Toy, Doll en Car Museum (ook bekend als de M. Yokota Collection) wisselt een grote verzameling auto’s af met speelgoed, poppen en snoep. Wel wat lastig te bereiken, maar lijkt me zeer de moeite waard.[/li][/ul]
In de link van Wizard staan twee fabrieken die auto’s leveren. Deze staan in Saitama, vlak naast Tokyo. De andere fabrieken maken vooral motoren, of brommers, kei-cars en andere onderdelen.
Het gaat inderdaad per loterij. Aanmelden kan alleen via de website en moet twee maanden van te voren. Er staat niets bij over aantal personen.
Ik zou het eerst proberen via Honda Nederland. Misschien kunnen ze je helpen.
Hier een link: http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g294232-i525-k6722729-Motorcycle_car_factory_tour-Japan.html Simpel wordt het niet. Google Translate vertaalt trouwens prima vanuit Japans in Engels.
Ik vind het trouwens slechte pr van Honda Nederland dat ze je niet kunnen/willen helpen. Er werken genoeg Japans sprekende mensen en ze mailen natuurlijk dagelijks met elkaar. Doe bij een dealer eens of je een dure auto of motor wilt kopen en kaart het dan eens aan ;-).
Ik vrees dat het, ongeacht of je het hier in Nederland of bij Honda Japan probeert, ook sterk af zal hangen van wie je mail leest of wie je aan de telefoon krijgt. Honda heeft weliswaar aangekondigd dat in 2020 de voertaal in het bedrijf Engels moet zijn, maar dat is volslagen waanzin. Vooralsnog is het bij veel Japanse bedrijven maar afwachten of er iemand in staat is je mail te lezen of je te woord te staan. En negeren is dan veelal toch de makkelijkste optie.
En hier in Nederland moet je net iemand treffen die wat moeite wil doen. Lang geleden (toen ik nog op de fiets op folderjacht ging…) werkte hier in Oss bij de Mitsubishi-dealer zo’n merkfanaat die regelmatig naar Japan ging (de taal ook sprak) en daar fabrieken bezocht. En ondanks dat ik niet specifiek Mitsubishi-liefhebber was vond ik het geweldig om zijn verhalen aan te horen en foto’s te bekijken. Zo iemand moet je treffen, met de connecties en de wil. Maar de meesten hebben domweg de connecties niet, en als ze überhaupt al wat willen proberen lopen ze in Japan waarschijnlijk tegen dezelfde muur op.
Het is inderdaad te arrogant voor woorden dat een dergelijk concern niet de moeite neemt de site ook in het Japans te vertalen. Ik kwam bij Honda World terecht waar in het Engels werd verteld dat in Hamamatsu factory tours worden aangeboden maar het aanmeldformulier is vervolgens in het Japans.
Ziehier: Reserving a tour at Hamamatsu Factory
Hamamatsu Factory offers guided tours of its plant facilities. Tours are available for both children and adults. If you would like to set up a tour reservation, visit the site below for more information and the application form (Japanese language only).
● Hamamatsu Factory homepage http://www.honda.co.jp/hamamatsu/index.html
● Hamamatsu Factory, Factory Tour Application Page http://www.honda.co.jp/hamamatsu/visitfactory/index.html
Ik weet niet of het echt arrogantie is, of domweg een soort onverschilligheid. Want laten we wel zijn: Westers toerisme naar Japan stelt al niet zo heel erg veel voor, en het overgrote deel komt dan toch niet verder dan de paar geijkte bestemmingen. Ik ben bij zowel Toyota (2008) als Mazda (2011) geweest, bij Toyota moest je destijds nog telefonisch reserveren waarbij je iemand aan de lijn kreeg die zeer brak Engels sprak. En de uiteindelijke tour betrof in beide gevallen een gemengde groep met voornamelijk Japanners en een handvol westerlingen, en met voor hen een tweede, Engelstalige gids. Daarbij zijn dergelijke fabriekstours ook een gratis stukje service, terwijl Europese fabrikanten het veel nadrukkelijker als toeristische attractie uitbuiten maar er dan ook ook geld voor rekenen. Nu zou ik graag een een paar yen betalen om ergens een fabriek te bezichtigen, maar dat terzijde…
Het is met Engels in het algemeen in Japan toch een beetje een kip-of-ei verhaal: Japan zal op heel veel gebieden toch flink moeten investeren in Engelstalige informatie om toegankelijker te worden voor de westerse toeristen, maar dan moeten er domweg ook wel meer toeristen komen. Zolang ik er soms hele dagen geen enkele andere westerling tegenkom is er nog een hoop werk te verzetten. Enerzijds kan dat soms erg frustrerend zijn, maar tegelijkertijd heeft het ook wel z’n charme.
Nou eerlijk gezegd viel het enorm tegen: er stonden 4 auto’s en 5 motoren.
De show van een kwartier was wel grappig met Asimo (Robot). Wel alleen in het japans.
Als je in de buurt bent leuk voor een korte stop maar geen aanrader.
Er is wel een honda museum op 2,5 uur reizen dus ik weet niet of dat hem voor ons wordt…
Wat we nog wel hebben gevonden in Yokohama,net buiten Tokyo, was een showroom van Nissan. Hier stonden allerlei auto’s van Nissan en wat trofeeën uit het verleden, met wat Engelse uitleg.
Als je in de buurt bent is dit best prima.