Als ik inderdaad kies voor Nepal ben ik daar tijdens het Holi festival. In hoeverre zal dit mijn reis beïnvloeden, vraag ik mij af.
ik weet van Thailand bijvoorbeeld dat het rond Songkhram niet veilig is om te reizen vanwege alle dronkaards op de weg. Is dat ook zi in Nepal tijdens het Holi festival? Verder vraag ik mij af of je als vrouw alleen risico’s loopt. Ik las iets over dat de derde dag voor Holi vrouwen de klos zijn en met gekleurd water worden begooid.
Alternatief is om een rustige omgeving te zoeken bijvoorbeeld in een homestay. Wei heeft suggesties?
Holi is een prachtig feest. Jammer genoeg in de grote plaatsen maken vooral jonge jongens zich schuldig jonge vrouwen te betasten op plekken waar dat niet gewend is. Dit is gelukkig wel uitzondering maar het gebeurd. In India bv zie je dit veel meer (zeker in de grote plaatsen hebben wij dit meegemaakt). Echter over het algemeen is holi een feest waar je je gewoon kunt mengen en mee kunt doen. Je bent er altijd zelf bij en kunt dus ook goed je grenzen aangeven. In Nepal zullen ze dat sneller respecteren dan de jongeren van bv Delhi. Gekleurd water —> ja. Je bent van top tot teen gekleurd met tika verf. Het meeste was je er zo weer af maar trek geen nieuwe kleding aan. Ben je blond dan heb je wel een klein probleem omdat de kleuren zich niet makkelijk uit je haren zijn te wassen. Wij doen altijd gewoon lekker me met het beverven van onze medemens
Verder is het voor een vrouw alleen in Nepal net zo (on)veilig als veel andere plaatsen op de wereld. Ik zou niet aanraden om alleen te gaan reizen in afgelegen gebieden maar dat advies zou ik geven voor bijna alle landen op deze aardbol. Gelukkig is het vrij gemakkelijk om aansluiting te vinden bij een andere of vooraf een reisgenoot te zoeken.
Laat het Holi festival geen reden zijn om je reis niet te boeken. Het is juist een super ervaring. Wij zijn er in Maart ook en ik kijk er eigenlijk wel naar uit.