Hoi, ik ben Annelies

Hoi, ik ben Annelies, en bij deze wil ik me even voorstellen op dit forum.
Ik ben nèt naar Denemarken verhuisd; vorige week. Tot zover doet alles hier me nog erg aan Nederland denken, behalve de taal, die is raaaaarr. Maar dat zal nog wel goed komen…
Ik ben deze kant op gegaan omdat ik me heb ingeschreven bij een opleiding hier: DNS. Het is een drie-jarige, internationaal georiënteerde lerarenopleiding. Een soort Pabo, maar dan zonder de schoolbanken. DNS is onderdeel van het One World Center, dat onder andere is opgezet door Humana People-To-People. Naast deze drie-jarige opleiding bieden ze ook kortere programma’s aan.
In de drie-jarige opleiding maken we in het eerste jaar kennis met het internationale werkveld. Dat doen we door als klas een bus te kopen, deze te strippen en opnieuw in te richten, en daarmee via Marokko en de westelijke Sahara Afrika in te trekken. Onderweg zullen we regelmatig onze bus verlaten en de plaatselijke bevolking opzoeken. Wanneer we dan weer terugkomen bij de bus, gebruiken we deze als klaslokaal om elkaar te vertellen over onze ervaringen. Natuurlijk zullen we ook kennismaken met Afrikaanse scholen en hier diverse projecten uitvoeren. Terug in Europa, is het de bedoeling dat we zoveel mogelijk mensen vertellen over onze ervaringen. Dat zou kunnen door opnieuw te gaan reizen, dit maal door Europa.
In het tweede jaar maken we kennis met het Europese werkveld, door ons als klas te vestigen in een nader te bepalen Europese stad. We zullen baantjes moeten vinden om een huis te huren en op die manier zullen we de plaatselijke bevolking leren kennen. In deze stad zullen we allerlei projecten opzetten, maar we zullen pas op dat moment besluiten hoe dat er precies uit gaat zien. Na dit avontuur is er ruimte om individueel datgene te doen wat jij belangrijk vindt. Op dit moment is het mijn droom om dan naar Bangladesh te gaan. Ik ken mensen die straatkinderen in Dhaka helpen. Misschien zijn daar ook mogelijkheden voor het opzetten van een school? Dat zou ik graag willen bekijken.
Het derde jaar is stage. Waarschijnlijk kom ik dan terug naar Nederland. Ik heb tot nu toe altijd met mensen met een verstandelijke beperking gewerkt. Ik zou het leuk vinden om dan op een speciale school aan de slag te gaan.
En wanneer ik klaar ben? Geen idee? Misschien projecten opzetten voor kinderen met een beperking in derde wereld landen? we zien wel…
Nu ben ik eerst nog gewoon in Denemarken aan het werk om mijn lesgeld bij elkaar te verdienen.
Op dit forum ben ik vooral benieuwd naar verhalen en ervaringen van anderen. Op dit moment heb ik zelf nog niet zoveel te vertellen. Maar in de komende jaren zal ik zeker ook mijn ervaringen delen met anderen hier.
En mocht je geïnteresseerd zijn in de opleiding die ik ga doen, check dan dns-tvind.dk, of stel je vraag aan mij… Ik zou het erg leuk vinden om een Nederlandse ‘handlanger’ hier te krijgen! :wink:

Cheers!!

Welkom op Wereldwijzer, Annelies!

Ik zit zelf ook in de onderwijssector en ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord. Het lijkt me een erg mooie opleiding. :slight_smile: Het lijkt me zeer interessant om t.z.t. te lezen over je ervaringen. Ik wens je in ieder geval veel succes!

1 like

I ben een begonnen aan een blog. Onder andere over dit avontuur, maar ook over andere interessante dingen.

Kom eens langs: :smiley:

Ik heb je blog even bekeken, het ziet er mooi uit. Gefeliciteerd met je eerste echte kantoorbaan. :slight_smile:

Yaayy to office work!!! :slapen:
Ach, zo wordt het reizen straks des te leuker… :wink: