Hoeveel geld moet ik sparen?

Hallo mede-reisfanaten!
In het voorjaar van 2008 wil ik eindelijk mijn langverwachte reis gaan maken! Zoals het er nu naar uitziet, ga ik eerst een klein maandje Spaans leren in Antigua, Guatemala. Daarna wil ik een maand in Mexico gaan rondreizen, en ik wil eindigen met een rondreis door Cuba. Omdat ik dus meerdere continenten en landen aandoe, wist ik niet zeker waar ik deze post kwijt kon, dus ik probeer het maar hier!
Ik vraag me dus af hoeveel geld ik kwijt ga zijn met deze reis van 3 maanden. In Antigua betaal ik ongeveer 200 dollar per week voor spaanse lessen en onderdak, dat kan ik dus wel enigszins berekenen. Kan iemand mij een ruwe schatting geven hoeveel geld ik voor een 2 maanden in Mexico en Cuba kwijt ga zijn? Ik wil echt gaan backpacken, hostels en casas particulares dus. Maar ik wil ook wel wat kunnen doen, niet op een houtje bijten.
Ik denk dat het een erg moeilijke vraag is, maar alle info en tips zijn welkom! (ook tips over wat ik zeker wel en niet moet doen in Cuba en Mexico!!)
Groetjes, Suuz

Hallo Suuz,

dekosten liggen er een beetje aan, waar in Mexico je bent. 1e klas buskaartjes liggen op langere afstanden rond de $6 per 100km , kijk anders maar een op bv www.ticketbus.com.mx en overige reisinformatie op www.larpman.com Overnachten kan je in alle prijsklassen, vanaf $10 per nacht. Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou op wat meer rekenen, want dan heb en meer keus en waarschijnlijk ook wat meet luxe. Wij hebben afgelopen jaar voor 2 personen tussen de $20 en $35 per nacht betaald, waarbij niet altijdijd ontbijt was inbegrepen. Eten is ook weer afhankelijk van wat je verkiest. Ontbijt je moet al voor een $2 tot $3 lukken en een warme maaltijd tussen de $5 en $7,50 Kan wel eens goedkoper en/of duurder uitvallen, maar dit is een goed gemiddelde. Het is in Mexico gewoon wat duurder dan in Guatemala, vooral in de toeristische gebieden gaat het wat harder omhoog.

Als je verder vragen hebt, gewoon stellen:vak02:

Hey Robert,
Bedankt voor je informatie! Daar heb ik zeker wat aan…
Als ik binnenkort nog meer vragen heb, zal ik ze hier zeker stellen.
groetjes Suzanne

Hallo Suuz,
Ik woon zelf in Queretaro. Met het budget van Robert zou ik het hier toch een beetje moeilijk hebben om rond te komen begin 2008…ik zou het eerder beschouwen als een ondergrens.
Groetjes,
Marc

Hey Marc,

als iemand “echt” wil gaan backpacken, dan gaan ze toch meestal voor bodemprijzen :slywink:

Eten en drinken is idd laag aangehouden, maar qua overnachting moet het voor de prijs die ik aangaf goed te doen zijn. Onze duurste kamer was in Mazatlan aan het strand en die hadden we toch echt voor 35,- per nacht. Vrienden van ons sliepen de eerste nacht in Mazatlan samen voor 12,50 per nacht, maar dat was achteraf niet echt een aanrader:crybaby: In de Copper Canyon hebben wij ook een paar echte budgethostels gezien, voor ongeveer een tientje, maar daar zou ik persoonlijk niet gaan slapen… Wij gaan meestal voor het gemiddelde. In Creel en Areponapuchi hebben wij zo’n 25,- per nacht betaald. Kan natuurlijk ook aan de tijd van het jaar en het deel van Mexico hebben gelegen.

Deze prijzen waren, zoals ik al aangaf, in 2006 en het wordt natuurlijk overal duurder.

Kijk maar eens voor meer prijzen op www.hostelworld.com etcetera

Hoi Marc,
ik ben afgelopen augustus een maand in Mexico geweest & heb ongeveer 900 euro opgedaan (zonder vliegtuigtickets). Wij zijn vooral door het zuiden van het land getrokken, van Mexico City tot de Caribische kust. Meestal sliepen we in jeugdherbergen, slechts enkele keren eens wat meer geld uitgegeven aan een ‘deftiger’ hotel. 't Duurste zijn de busreizen.
Veel plezier!
Groetjes, Lies

Hoi Lies,
Laat me nog deze aanvulling maken voor de geïnteresseerden die je artikel in de toekomst zullen nalezen: de (sterke) euro noteert tegenwoordig ongeveer aan 15 pesos per euro.
:slight_smile: groeten
Marc

Altijd lastig om te bedenken hoeveel je nodig gaat hebben. Ik ben afgelopen zomer 4 weken wezen backpacken in Mexico en Guatemala en ik ben voor die vier weken zo’n €1000 kwijt geweest denk ik. Dit is inclusief slapen, eten/drinken en excursies. We sliepen in redelijk goedkope backpackershostels met uitzondering van wat strandbestemmingen in Mexico.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.