Hoe was jouw vakantie? / deel 1

Beppie de woorden komen recht uit ons hart,
en als ik eenmaal met rijmen start
schiet van alles me te binnen,
dan vormen zich snel de zinnen.

Je hebt gelijk op dit Forum
is iedereen altijd welkom
we kunnen ons verhaal kwijt
en nemen voor elkaar de tijd.
en voor iedereen is het fijn,
helemaal jezelf te kunnen zijn.
Eigenlijk is het heel speciaal,
een compliment waard voor ons allemaal !!

Cyn mooie woorden die je schreef
waar ik je geheel gelijk in geef
Iets wat je goed aanvoelde
en ik ook bedoelde
waarom strijd om geld of land
waar zit in hemelsnaam ons verstand?
Geen geld en geen grenzen,
dat zouden we moeten wensen.
Geen jaloezie en onderscheid
geen macht en geen strijd

Dan zou de wereld volgens mij
zo’n stuk mooier zijn.

beste mensen
ik wil jullie al het goede wensen
in goede en kwade dagen
op moeilijke en gemakkelijke vragen
nou wens ik ook een wereld zonder grenzen
zodat al die turkse vriendjes jaja ook mensen
iedere dag naar ons kunnen komen
zonder het intrekken van hun lonen
dat de legerdienst afgeschaft word
en al die vooroordelen op hun bord!
nou lieverds allemaal
dit was nu mijn verhaal

x

Iemand moeten missen
is als een zomer zonder zon
en een winter zonder sneeuw

M’n gedachten gaan
in een doodlopende richting
En de spiegel
laat een leegte zien

Ik hou hem vast
in m’n gedachten
m’n dromen
en m’n hart

Maar vertel me nu
hoe lang nog
hoe ver nog

Want nog steeds
zie ik geen einde
in onze circel
van gemis

Sev wat een mooi verhaal,
ja ik denk dat willen we allemaal.

De grenzen weg en de dienstplicht,
die is dan toch niet meer nodig.
Want de oorlogen die zijn voorbij
en we zijn met z’n allen vrij.

Geen haat en onderscheid
en voor iedereen vrijheid.

Beste lezers,

Op het Turkije-reisforum schrijf ik korte verhalen over dingen die ik ervaar hier.

Jullie maken ook ervaringen mee.

Schroom niet en klim in de pen,zet je ervaring op papier en mail ze naar ons forum.

Dingen waar je je gedachtes over hebt,bijzondere ervaringen;schrijf het op jouw manier en laat ons daarvan deel maken.

Jullie forumbeheerder,

Hans.

VORIG JAAR ZIJN WE IN KUSADASI OP VAKANTIE GEWEEST,HET WEER VIEL IN SEPTEMBER EEN BEETJE TEGEN IN DE AVOND,KOUD,MAAR OP 11SEPTEMBER NAAR HUIS,WE DACHTEN MET DE BUS NAAR IZMIR AIRPORT,NEE DUS,DE TERMINAL VOOR DE BUSSEN DAAR KWAMEN WE AAN,
GEEN PROBLEEM TAXI NAAR HET VLIEGVELD,TOEN WERD HET LEUK,DE CHAUFFEUR WIST DE WEG NIET,MOESTEN HET ZELF UITLEGGEN,MAAR HIJ SPRAK GEEN WOORD BUITEN DE GRENZEN,NA TWEEMAAL OP DE SNELWEG GEDRAAID,JE VRAAGT JE AF DAT JE DAT HEBT OVERLEEFD IN DE NACHT TOCH OP HET VLIEGVELD AANGEKOMEN,TOEN AFREKENEN,HIJ HAD GEEN IDEE WAT HET KOSTE DE RIT,HIJ VROEG HET AAN COLEGA"S DIE ZEIDEN 35 EURO,
IK ZEI DAT IK EERST GELD MOEST PINNEN BINNEN,JE SNAPT HET AL DE CONTROLE,ALLES UIT MIJN ZAKKEN GEHAALD,EN DAT DING BLEEF MAAR PIEPEN,TOEN MIJN RIEM AF,WAT DENK JE BROEK OP MIJN ENKELS,GEPINT ZELFDE VERHAAL,DEZE KEER BROEK VASTGEHOUDEN,CHAUFFEUR BETAALD EN JA HOOR WEER CONTROLE VOOR DE DERDE KEER,DE DUANE LAG IN EEN DEUK TOEN HET RITUEEL WEER BEGON,VOND ER ZELF GEEN BARST AAN IEDERE KEER JE WEER AANKLEDEN,

GEKLEDE CARLOS:embarrese

Leuk idee, zou m’n verhaal graag vertellen.
Maar dan wel ‘alles’…dus vanaf dat ik m’n vriend heb leren kennen.
En het dan in delen op het forum zetten als een soort ‘soap’ (…) , elke dag een stukje plaatsen.
Weet niet of het mag op die manier??

ach ik begin maar gewoon, dan hoor ik het wel Hans…

**De ontmoeting: **

Februari 2005. Samen met m’n beste vriendin op wintersportvakantie in Uludag (Turkije). Afgezien van het weer - veel mist en alleen maar sneeuw sneeuw en nog eens sneeuw- een geweldige vakantie.
Pas na een paar dagen konden we de omgeving eens gaan bewonderen. Zeker voor beginners & gezinnen een ontzettend leuk skigebied, Voor ons Turkije-verslaafden zet het zomerse muziekfeest in Uludag op de piste en in het hotel gewoon door. En natuurlijk het heerlijke eten zoals we dat van Turkije gewend zijn, wat een werk maken ze er toch van, geweldig gewoon!!

Ik had niet verwacht dat het hotel vol Nederlanders zou zitten, maar Turkije wordt als wintersportland dus ook al ontdekt…Maar wat ik al helemaal niet verwacht had, was dat ik uitgerekend op de eerste dag van deze vakantie, meteen iemand zag, die nu nog steeds een grote rol in m’n leven speelt…Inderdaad, temidden van de Turkse sneeuw en muziek, in het hotel gek geworden van een Turkse jongen. Werkte als ober in ons hotel, hoe kan het ook anders. Al bij onze eerste blikken wist ik het al, z’n knipoog zie ik nu nog voor me als de dag van gister. Kon hem niet meer uit m’n hoofd krijgen. Wilde hem wel afhouden, maar ja…

Een roos en een briefje volgden “Wold you like to wolk with me…16.OO oclock. I like you”. Achteraf blijkt dat hij voor dit briefje even een collega ingeschakeld had. Maar goed, de boodschap was duidelijk…

En dus liepen we daar samen even later door de sneeuw in de kou. Maar van binnen in vuur en vlam voor het onbekende. Hand in hand, wetende dat dit de eerste stappen waren op een moeilijk begaanbare weg…

De rest van de week kwam hij trouw om 4 uur naar de piste om me op te halen na het skiën om even wat te lopen en iets te gaan drinken voordat hij weer aan het werk moest. De communicatie ging met handen en voeten en met m’n toen nog heel gebrekkige Turks. Ik kon hem niet in z’n mooie donkerbruine ogen kijken, in z’n bijzijn geen hap door m’n keel krijgen en vaak geen woord uitbrengen…het valt niet te ontkennen: ik was (en ben nog) stapelverliefd op die jongen.

O jee, had ik mezelf niet - na een hele slechte ervaring met een Turkse jongen- voorgenomen er niet meer aan te beginnen??..

'Gunaydin nasildin bende senden cok hoslandim. Cok güzel gözlerin var. Sana asik oluyorum. cok tatlisin. Seven insan nekadar uzak olsada birbirelerine kavusur. Optum.

Z’n eerste sms’je , die ik nog steeds bewaard heb. Ik wist amper wat het betekende, na een hoop gepuzzel en woordenboeken kwamen we er aardig uit. Aha, hij vindt mij ook erg leuk, vindt dat ik mooie ogen heb en is verliefd op me aan het worden. En dat verliefde mensen hoe ver ook van elkaar , elkaar altijd weer zullen ontmoeten.

De laatse avond hebben we een onvergetelijke avond gehad in de bar/disco van het hotel. Turkse ‘halay’ muziek en samen gedanst met een groep Hollanders. Hij mocht hier eigenlijk niet komen met ‘gasten’, dus iedere keer was het oppassen geblazen als de chef z’n neus weer eens liet zien. Zette hij snel een pet op en draaide zich om. Om een uur of 4 sloot de tent z’n deuren en er kwam dus een einde aan een superavond. En daarmee ook meteen een eind aan deze vakantie, want de volgende ochtend vertrekt de bus alweer. Dat was wel het laatste waar ik aan wilde denken: weggaan.

Ik ga naar onze kamer (van m’n vriendin en mij voor de duidelijkheid) , en in m’n enthousiasme over de gezellige avond, maak ik haar helemaal klaarwakker. O ja het is 4 uur in de nacht geweest, laat ik maar even gaan slapen. Maar met m’n gedachten al in de bus stappend en afscheid nemend, doe ik natuurlijk geen oog dicht…

volgende keer: ‘Afscheid voor even

@Von:
Leuk om te lezen. Ben benieuwd naar deel 2.

Von,je hebt mijn zegen;is mooi geschreven,het leest lekker.Vergeet mijn persoonlijke reactie op je mail.ok?
Vooral doorgaan zou Barry Stevens zeggen

Carlos;ongelofelijk zo’n ervaring;dat kan alleen maar hier gebeuren.

Hans.

Hans, zoals ik al zei: ***dank je wel ***!!! :wave: Wordt vervolgd…

Von,

Mijn nieuw verhaal komt binnenkort;gaat"het strand"heten,de grote lijnen zitten in mijn hoofd,alleen de pen nog…

hans ik wacht met spanning af…maar schrijven is voor jou toch geen probleem. Ben stille genieter van je verhalen !

Afscheid voor even

De bus zou om een uur of 11 vertrekken.
Na het eten -voor zover ik iets door m’n keel kreeg - pakten we nog even de laatste spulletjes bij elkaar.
En met dat komt de klok steeds dichter bij het welbekende uur der waardheid, en de knoop in m’n maag begint steeds verder aan te trekken. Nee, ik wil helemaal niet weg.
Misschien dat het ook wel beter is, want het is geen makkelijke weg zo’n relatie op afstand, dat besef ik wel maar toch wil ik niet weg.

We gaan nog even het personeel bedanken. Ze hebben ons de afgelopen week super verzorgd. Altijd aardig, een praatje en bovendien elke dag een heerlijk warm en koud buffet. We waren echt in de watten gelegd. Zoals altijd in Turkije.

En dat afscheid nemen dat gaat nog wel.
Op 1 na natuurlijk.
Hij is aan het werk. Maar het is hem goed aan te zien: dit vertrek bevalt ook hem maar niets.
Omdat er veel gasten in het restaurant zijn, kan hij niet mee naar de bus.
Eigenlijk maar beter, de bij bussen of op vliegvelden afscheid nemende huilend in elkaar vallende verliefde mensen, dat is niets voor mij. Tja, op welke manier wil je wél afscheid nemen. ‘Afscheid’, wat haat ik dat woord.

In een restaurant mag je natuurlijk geen gasten zoenen. Logisch. En zeker niet waar de chef bij is. Spreekt voor zich. En natuurlijk al helemáál niet wanneer er allemaal gasten in het restaurant zijn. Natuurlijk niet, en dus…
Wat nou, het lijkt hem allemaal even helemaal niets te schelen en zoent me temidden van alles en iedereen. ‘Zonder zoen ga je toch niet weg?’, is zijn overtuiging en daar had z’n baas het maar mee te doen. Daar sta je dan, wie denkt er dan nog aan weggaan?

De bus in . ‘Wat ben je laat, we willen weg’, werd er gezegd. Pfffffff 11 uur is 11 uur hoor , enne…dat vliegtuig gaat er echt niet eerder van weg als ik eerder de bus in stap. Alsjeblieft zeg, kan je het je niet voorstellen dat die bus instappen op dat moment wel het allerlaatste was wat ik wilde.
Gewoon bij hem blijven, terugrennen, was het enige waar ik aan dacht.
Maar de deuren sloten, de motor startte en alsof er een bladzijde omsloeg reden we weg. Weg van m’n warmte, weg van degene die me in vuur en vlam zette, weg van m’n liefde…

Elke meter was er 1 teveel. Richting luchthaven Istanbul. Wegens te veel sneeuwval in Nederland (hoe hou je het voor mogelijk , we hebben het hier over NEDERLAND en SNEEUW !!), waren er minder landingsbanen op Schiphol bereikbaar en konden we niet vanaf Bursa vliegen. Ook dat nog: een reis die veel langer zou duren dan gepland. Prima hoor, het maakte me allemaal toch niets meer uit.

De bochtige weg naar beneden vanaf Uludag had niet langer moeten duren, m’n maag protesteerde hevig. En wat voelde het ineens leeg, zo zonder hem.

En daar zit je dan later, compleet tegen je wil in het vliegtuig naar Amsterdam, hoe verzinnen ze het? Pas later tijdens de vlucht krijg ik het te kwaad. Ja, zo sta je nog samen te dansen en nog geen halve dag later zit er alweer zo’n 3000 km tussen elkaar.
En daar komen alle vragen en onzekerheden nog eens bij: hoe moet dit nu verder?

volgende keer : Weer ‘thuis’

Von, wat een mooi verhaal.
Hans, ik heb samen met jou over het strand van Side uit zitten kijken en ik ben benieuwd naar je verhaal.

Ik zal ook proberen wat te schrijven, maar moet even wat meer tijd hebben.
Heb straks een bijbaan, om zo naar Turkije te kunnen blijven gaan voor 5 x per jaar.

Ik zag je in m’n dromen
je was naar me toe gekomen
De warmte die je meenam,
zette me zo weer in vuur en vlam

Een glimlach en een blik uit diepe donkere ogen,
alsof ik zo naar je toe werd gezogen.
het voelde zo echt, ik wilde je aanraken,
maar je beeld begon weer te vervagen.

Ver weg ben je maar je weet
dat ik je zeker niet vergeet.
Dat ik je ontzettend mis
en zonder jou m’n leven niet compleet is.

Je warme handen en lieve lach,
maken me verliefder , elke dag .

Weer ‘thuis’

Het welbekende “Mind Your Step” bij de loopbanden op Schiphol kan ik niet hóren. De goedgehumeurde vakantiegangers die in tegenovergestelde richting gaan , niet zien. En m’n paspoort gooi ik met de welbekende ‘Zou ik er nog in mogen anders ga ik meteen weer terug’- blik, net even iets te lomp op het bureau van de medewerker.
Sorry, hij kan er natuurlijk ook niets aan doen dat ik weer terug ben.

Schiphol, een verzamelplaats van emoties. Overal om me heen afscheidnemende, elkaar weer in de armen vallende mensen. Vergis ik me nou, het lijken er wel meer te zijn dan anders. Mensen met rozen, ‘welkom terug’ballonnen en afwachtende, verlangende blikken……Net even iets te veel voor mij op dat moment. En ik wil er zo snel mogelijk weg.

Ook m’n vriendin heeft het niet makkelijk. Ook zij heeft iemand achter moeten laten en is vanaf vliegveld Istanbul uitgezwaaid door iemand van wie ze nog helemaal geen afscheid wilde nemen. Zo hebben we allebei onze eigen gedachten, gevoelens en herinneringen. We hebben geen woorden nodig. En zullen elkaar hard nodig hebben de komende tijd.

*‘Askim nerdesin, seni çok özledim, seni merak ediyorum, yolculuk iyi gectimi? Kendine dikkat et. Bodrumda görüsürüz. **Sana asik oldum. * M’n telefoon nog maar net aangezet en ja hoor, meteen al een bericht. Een steek in m’n buik en een glimlach verschijnt op m’n gezicht. Groot respect voor degene die de woordenboeken uitgevonden heeft, vooral die van de Turks-Nederlandse uiteraard …… en na weer wat gepuzzel wordt me duidelijk dat hij zich afvraagt waar ik ben (In Holland – wat doe ik hier ???) , hij zich zorgen maakt en of m’n reis goed gegaan is. Dat ik maar goed op mezelf moet passen, hij verliefd op me is en dat we elkaar in Bodrum weer zullen zien. (M’n vriendin en ik hadden al een vakantie geboekt staan voor in juni naar Bodrum – hij zei meteen dat hij daar ook hoe dan ook naar toe zou komen).

Elkaar van de zomer terugzien in Bodrum……Zou dat even geweldig zijn !!! Maar toch, uiteenlopende gevoelens, van alles ging door m’n hoofd. Was dit een bevlieging of zit er toekomst in?

Eerst maar even ‘thuis’ zien te komen, daar zijn we ondertussen wel aan toe. De NS maakte het ons er die avond niet makkelijk op. Het ene vertragingsbericht na het andere en natuurlijk werd ook onze trein niet overgeslagen. O ja, dat is waar ook, Nederland kampte met overlast door sneeuwval. Uiteraard is de NS dan ook van de partij.

Op jezelf wonen heeft zo z’n voordelen. Niet iedereen die meteen ‘over je heen valt’ en je je verplicht laat voelen je verhalen te vertellen. Gewoon je koffers in de gang kunnen laten staan en zo je bed in kunnen rollen.
Maar zoals bekend: elk voordeel heeft z’n nadeel. De keerzijde is dat er ook niemand was om in de armen te kunnen vallen. Al wilde ik misschien geen woorden, wel een paar armen om me heen. Een leegte wachtte me op. Daar sta je dan alleen. Ik denk dan altijd ongemerkt terug aan het moment waarop ik met koffers en al klaar stond voor vertrek. Er is niets veranderd. Maar voor m’n gevoel stap ik een heel andere wereld binnen. Een wereld waar ik helemaal niet wil zijn.

De kou valt over me heen, ik neem een douche en laat m’n opgekropte tranen de vrije loop.

volgende keer : Weer ‘thuis’- vervolg

@Von:
Je bent Stine Jensen 2!

Zo Marion,leuk, jij was er vlot bij haha. Was nog maar net klaar en even aan het nalezen…
Nou Stine Jensen 2 is wat te veel van het goede. Vind het gewoon erg leuk om te schrijven en had even zin om een vervolg te schrijven. Op naar het volgende deel, maar voor nu even genoeg. XXXX

Nee hoor Von, je schrijft echt heel mooi, lijkt net alsof je er zelf bij bent.
**En dat mag wel ff gezegd. **