Ik ga met kerst naar Marokko en land in Marrakech. Eerst heb ik een paardrijvakantie in Ouarzazate en ik ben zoekende naar hoe ik daar kom vanuit Marrakech. De organisatie regelt wel iets voor 130 euro, maar dat is erg prijzig. Er werd mij verteld dat het ook met een taxi voor 60 euro kan, alleen hoe weet ik wat een veilige is en dat de afspraak ook de afspraak is? Ik lees allemaal verschillende dingen over veiligheid en oplichting. Ik land de 26ste om 10 uur en moet wel om 18 uur in Ouarzazate zijn. Een 4 uur rit in een taxi is dat veilig als alleen reizende vrouw? Iemand tips, advies of een betrouwbare chauffeur die het kan doen?
Oh en na die paardrij tour blijf ik 2 dagen in Marrakech. Wat moet ik echt niet missen? Ik verblijf in hotel Riad Mazie dat om de hoek schijnt te zijn van Marrakech Museum en Souk of the Medina.
Ik heb eens een blonde Amerikaanse ontmoet, die vanuit Marrakesh liftend naar het zuiden ging, er was haar niets overkomen.
Nu was dat in 2012 dus wel al weer even geleden
Je kunt ook een taxi nemen
De grand taxi’s rijden zowel in de stad als tussen de steden en/of dorpen en zijn veelal oude Mercedes modellen en nemen maximaal zes mensen mee. Soms best wel even proppen dus. Veel backpackers gebruiken de grand taxi’s om relatief goedkoop van A naar B te komen. Voor iedere taxi geldt, spreek van te voren duidelijk een prijs af zodat je achteraf geen gezeur krijgt.
Je kunt er ook voor kiezen met de bus te gaan, hoewel het soms lastig is om het busstation te vinden.
Busmaatschappijen zijn Supratours en CTM en een kaartje koop je bij het busstation
Maar als je de Franse taal beheerst moet je dat we lukken.
de bus is ook nog eens spotgoedkoop, wij hebben een keer een afstand van 80 km afgelegd voor 2.60 euro p.p.
Voor bezienswaardigheden verwijs ik je naar deze site
Mijn ervaring is dat reizen in Marokko als vrouw alleen prima gaat. Zelf ben ik via agadir met de bus (supratours) naar marrakech gereisd en vervolgens met de trein naar Rabat. Als blonde vrouw alleen. Mensen zijn juist erg behulpzaam. Wanneer je een taxi neemt spreek dan van tevoren een bedrag af en onderhandel hierover. Ik ben van marrakech naar ouarzazat gereisd maar dat was nog niet eens een paar tientjes. Ik heb me nog nooit een moment onveilig gevoeld. Geniet van je verblijf en de gastvrijheid en vriendelijkheid van de mensen!
Met de bus inderdaad of met een taxi. Voor de taxi betaalt een Marokkaan € 10; echter je moet wachten tot er voldoende (6) mensen. Wil je wat ruimer zitten dan met z’n vieren op de achterbank of met z’n tweeën voorin, betaal dan voor 2 personen. Onderhandelen over de prijs, maar wellicht betaal je meer als europese. Succes!!
Dank jullie allemaal voor de tips over hoe te reizen en waar op te letten! Er zijn meer mensen die vanuit Marrakech het paardrijd avontuur aangaan dus we gaan met zijn allen met een busje dat de organisatie heeft aangeboden. Dus het is geregeld. Een volgende keer neem ik de bus via Supratours. Ik vind reizen als en tussen de locals toch het leukste om meer sfeer te proeven. En wanneer ik weer in Marrakech eindig voor het laatste deel van mijn vakantie dan verwacht ik dat ik inmiddels tips heb gekregen van locals wat te doen. Ik kijk enorm uit naar mijn vakantie.
Updated - - -
Bedankt voor de link! Ik was inderdaad op zoek naar wat te doen. Nog tips over hoe de stad te verkennen? Ik hou van slenteren in de oude buurten en spreek geen Frans. Nog tips wat wel en niet te kopen? Alleen echt local producten wil ik mee terug nemen als cadeau voor mijn familie.