Hoe staat het met het oponthoud aan de grens voor visa in Zimbabwe en Zambia?

Hoi! Wij gaan met een groepsreis/rondreis en moeten Visa voor Zimbabwe, Zambia en Mozambique.
Voor Mozambique gaan we dit tevoren regelen. Maar wie heeft ervaring in de mate van oponthoud aan de grenzen van Zimbabwe en Zambia. Gaat dit een beetje snel? Of is het druk,chaos en zorgt het voor veel oponthoud voor een groep met overlandtruck?
De kosten van de diverse visabureau’s zijn zo hoog om het van te voren allemaal te regelen (voor 4 personen!).

Ik hoor graag ervaringen,bedankt alvast!

Mvg,

Carolien

Opzich gaat dit wel snel. Heb het nu zo’n 10 keer moeten doen en heb op z’n langst ongeveer een uurtje staan wachten. De overgang van Zimbabwe naar Zambia heb ik lopend via de burg bij Vic Falls genomen maar daar deden ze afgelopen zomer opeens moeilijk over dollars (zambia), mocht de visa alleen betalen met locaal geld, wat ik natuurlijk niet had maar was Zimbabwe al uit dus zat tussen twee landen in. Na wat moeilijk doen mochten we uiteindelijk toch met dollars betalen. Alternatief was puur op geluk dollar wisselen bij straat verkopers…

Nooit echt problemen gehad tussen Zimbabwe en Zambia. Loop bij de Victoria Watervallen over de brug en als er veel mensen zijn moet je wachten, anders gaat het heel snel. Overal in Afrika trouwens, hangt er gewoon van af hoe druk het is.

De brug gaat meestal wel snel idd. Ik liep van de zomer dus alleen tegen een visum probleem aan, doordat ik geen locaal geld had. Wel iets om even na te kijken.

Ik kon beide kanten op met dollars betalen,

Wanneer was je er? Kan zijn dat het weer terug gedraait is, waren nog al wat klagende toeristen en touropperators.

In januari, eerst naar Botswana gegaan met mijn double entry. En eind januari naar Zimbabwe, waar ik voor Zim met dollars kon betalen en daarna terug naar Zam ook. Ze deden alleen een een beetje moeilijk toen bleek dat ik ook voor mijn Engelse mede vrijwilliger ging betalen. In Zam moeten mensen uit Engels sprekende landen namelijk meer betalen. Dus dat was even ingewikkeld, jij bent Nederlands maar je betaalt voor haar, dus dan moeten we de prijs van Nederland, nee, van Engeland aanhouden…

Half december kon ik op het vliegveld van Livingstone geen multi-entry visum kopen, alleen een double. Zoek dat dus wel even uit voor je gaat, maar dat kan anders zijn in Lusaka… Volgens mij vliegen er ook minder mensen naar Lusaka dan naar Livingstone. Begin mei naar Lusaka gevlogen, en daar stonden we met 20 mensen bij de bagageband. En in de rij voor een visum. Toen zou ik maar een week blijven, dus ik heb niet geprobeerd om een multi te krijgen.

Hehe ja dat herken ik wel. als iets even niet gaat zoals gebruikelijk zijn ze de weg kwijt. Zo hadden wij op de grens van Zuid Afrika naar Botswana 4 flessen wijn a 0.75l mee. Invoerrechten betaal je per 1l maar aangezien deze flessen minder dan een liter waren wist men neit wat ze er mee aanmoesten. wij zouden gewoon zeggen 4 x 0.75l = 3l maar zo simpel gaat het daar niet. Uiteindelijk, 30 minuten intern overleg later, mochten we zonder te betalen door rijden :slight_smile: