Hoe lang moet je paspoort geldig zijn na terugkomst in Nederland?

Hallo,

Ik vroeg mij af hoe lang je paspoort nog geldig moet zijn na terugkomst in Nederland voor een vakantie naar Marokko. Ik kan daar geen officiele informatie over vinden en reisorganisaties verschillen hierover van mening.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

groeten,

Leonneke van der Voort

Je paspoort moet bij het verlaten van Marokko nog minimaal 6 maanden geldig zijn.

Oke, zo komen dus de verwarringen in de wereld! Ik heb inmiddels reactie van de visumdienst!

Volgens de visumdienst, wat mij toch wel de officiele bron lijkt op dit gebied, zit er geen minimale geldigheid aan het paspoort. Als hij nog maar geldig is als je terug komt in Nederland, logisch.

Maar er zijn verschillende reisorganisaties die beweren dat je paspoort dus minimaal 6 maanden geldig moet zijn. Dit hoeft dus niet voor Marokko!

Toch handig voor volgende reizigers richting Marokko! :slight_smile:

1 like

Ik heb kort geleden mijn paspoort moeten verlengen.
Ik woon het grootste deel van het jaar in Marokko en ook mijn gemeente, Ouder-Amstel, zegt dat het paspoort nog 6 maanden geldig moet zijn.

Een belgisch paspoort moet nog 3 maanden geldig zijn bij aankomst in marokko (= max. verblijf van 3 maanden). Men gaat ervan uit dat je niet langer dan 3 maanden als toerist in het land mag verblijven, daarom dus die 3 maanden geldigheid.
Bij het verlaten van Marokko moet je paspoort gewoon nog niet verstreken zijn op de dag van vertrek.

Voor reizen naar Marokko moet het paspoort geldig zijn tot na verblijf, niet langer. En dat geldt ook voor Belgen!
Bron: Travel Information Manual, uitgave october 2009

Vaak wordt vermeld dat paspoorten nog een half jaar geldig moeten zijn na vertrek uit een bepaald land. maar nog vaker is dat niet juist. Maar voor touroperators is het wel makkelijk om dat te vermelden: dan hebben ze nooit gezeur. En een hele hoop andere bronnen baseert zich op deze onjuiste informatie.

Oplosing: kijk op www.visumdienst.nl

Om de verwarring nog groter te maken.
Probeer een reis te boeken via ryanair.com via Weeze(Dusseldorf) naar Agadir.
Je krijgt direct een boodschap over binnenkomst in Marokko en de geldigheidsduur van je paspoort. Daar word gesproken over 3 maanden.
De visumsite is dat een officiele site van de Nederlandse overheid?

Wat reisbureaus zeggen is van zero belang, het is de overheid dat telt. Er is toch geen verwarring als je gewoon volgens de regels van de overheid reist? Wat België betreft, vind je alle info terug op de website van het ministerie van Buitenlandse zaken, www.diplomatie.be

Reisbureau’s hanteren de regels van de overheid.Ik ben zelf werkzaam op een reisbureau en reis regelmatig naar marokko.Op zich doen ze er niet moelijk over maar toch kun je geweigerd worden als het niet in orde is.Is al regelmatig gebeurd.KLeine moeite als je voor langere tijd gaat om je paspoort in orde temaken.Het risico dat je terug word gestuurd kost je meer dan je paspoort te verlengen.

Hoe zit het met de actuele info; ik lees nog steeds dat het paspoort 6 maanden geldig moet zijn als je marokko verlaat. Mijn paspoort is dan nog 5 1/2 maand geldig…

Hoi,

Ik reis al 12 jaar naar marokko en ik weet niet anders dan dat je paspoort bij het verlaten van marokko nog 6 maanden geldig moet zijn. Ook ik heb mijn paspoort al eens eerder moeten vernieuwen omdat ik ging reisen in de periode dat hij nog maar 2 maanden geldig was.
Ik zou zeggen probeer het niet uit.Je hebt mensen die hebben geluk en komen er doorheen en andere worden er uit gepikt.Geloof me alle tijd die je dan kwijt bent aan het regelen en uitleggen want met marokanen weet je het nooit.Als je prettig op reis wilt niet het risico nemen.Heb overigens 2 jaar bij d-reizen gewerkt en ook marokko staat op deze lijst hoor betreft je paspoort.Het staat er niet voor niets.
Je kunt nog even de site van de consultaat in rotterdam raadplegen.
In iedere geval een fijne moie tijd in marokko

gr patricia

Op de site van het consulaat staat dus dat je paspoort 3 maanden geldig moet zijn, bij aanvraag van een visum. Voor mensen die geen visum hoeven aan te vragen staat het niet genoemd, verder.

Ik bel ze maandag even…hoop dat ze nederlands spreken…of engels…

Hoi Katinka,

Ze spreken gewoon nederlands hoor bij de consulaat. Dus je kunt gewoon even bellen inderdaad.Het is lastig hé. Je weet niet waar je goed aan doet.Succes in iedere geval

gr patricia

Ik heb het consulaat toen ook gebeld, en die wisten het zelf niet eens… ze dacht drie maanden, maar had eigenlijk geen idee.

Ik ben gegaan met een paspoort dat nog vijf maanden geldig was en heb geen enkel probleem gehad.

Consulaat gebeld en zij gaf aan 3 maanden, met mijn paspoort geeft het zeker geen problemen, zei ze.

Geen problemen gehad tijdens mijn vakantie, dus 3 maanden is voldoende.

hallo

ik ken iemand die binnenkort naar Nederland komt. Hij vliegt wel van marokko naar Belgie.
Zijn paspoort, Marokkaans, is nog maar een maand geldig, maar zijn verblijfsvergunning nog 4 maanden geldig…kan hij gewoon zo reizen of moet hij zijn paspoort verlengen…

bvd

hallo! Ik heb gezien dat mijn vraag al eerder is gesteld maar nu zit ik met het probleem: ik ga a.s. dinsdag naar marokko (Vanaf Dusseldorf-Weeze)en mijn paspoort is nog 5-en-een-halve-maand geldig. Kan ik hiermee naar Marokko?(met Ryanair in mijn geval) Dit is dus eigenlijk wel een SPOEDJE! Iemand die hier een echt goed antwoord op heeft? Alvast bedankt!
Ina

Hoi!

Die van mij was vijf maanden geldig bij vertrek en dat was geen probleem!

Veel plezier :slight_smile:

1 like

Is inderdaad geen probleem Inavdheuvel. Je paspoort moet geldig zijn voor de duur van het verblijf. Een paar jaar geleden was dat tot een half jaar nadat je Marokko hebt verlaten.
Wil je het zekere voor het onzekere: bel dan met de marechaussee op Schiphol. Die weten het precies. Daar heb ik mijn informatie ook vandaag.
Veel plezier in Marokko. En goede vlucht morgen.
Groet,
Bea.

1 like