Hallo,
ik ben nogal aan het stressen, mijn situatie is de volgende. Na wat vakanties op Aruba ben ik 9 januari 2011 op Aruba gekomen om mijn internet bedrijf wat ik in Nederland had daar te vestigen. Dat is een heel gedoe op zich, maar goed het bedrijf is opgezet samen met een een goede Arubaanse vriendin ( Een Arubaan als hoofd eigenaar is een vereiste) . Voordat ik dan zelf binnen het bedrijf aan het werk kan moeten er eerst vacatures geplaatst worden omdat de locals voorrang hebben, anders zal de DPL een negatief advies geven. Op zich geen probleem ik heb een Arubaan aangenomen waar ik zeer tevreden over ben. Hierna heb ik van de DPL ook voor mijn toetreding tot de arubaanse arbeidsmarkt een positief advies gekregen waarmee het verkrijgen van mijn vergunning geen probleem moet zijn. Niets aan de hand zou je zeggen.
Alleen het probleem is, op papier hadden alle vergunningen, de sollicitaties etc binnen 6 maanden geregeld moeten kunnen worden maar de meeste van jullie weten dat de het in werkelijkheid allemaal niet zo rap loopt.
Ik heb dus noodgedwongen een jaar in Aruba gezeten om alles te regelen. Mijn verklaring omtrent gedrag die benodigd was voor indiening van de aanvraag bij de dimas was inmiddels al verlopen. Ik was hier al op voorbereid door In nederland mijn moeder te machtigen. Tijdens mijn verblijf in Aruba heb ik het vervelende nieuws gekregen dat mijn moeder kanker had, het ging heel snel en mijn moeder was niet in staat om iets op te sturen, en omdat ze elk moment kon sterven en ik natuurlijk nog afscheid wilde nemen ben ik 14 januari naar nederland gevlogen wetende dat ik problemen kan krijgen bij terugkeer naar Aruba , 2 dagen later is mijn moeder overleden. Ik heb in middels mijn uitreksel geboorte register en verklaring omtrent gedrag in mijn bezit. Aankomende zondag vlieg ik naar Aruba. Ik heb een retourticket voor 2 weken en vul gewoon in vakantie op de waiver.
Ik ga dus naar alle waarschijnlijkheid vragen krijgen. Als ik gewoon netjes zeg dat ik hun regels goed snap en dat dat goed werkt voor iemand die een werkgever in aruba heeft zitten om alles te regelen. Maar dat ik in deze ook zelf werkgever ben en dat ik zo goed als ik kan alles volgens de regels probeer te doen. En als ik daarbij mijn DPL positief advies laat zien, mijn verklaring omtrent gedrag eventueel overlijdens akte van mij moeder (niet dat dat wettelij gezien iets uitmaakt, maar misschien zorgt dit onbewust voor wat meer begrip voor de situatie) etc zodat ze zien dat ik echt volgens de juiste weg bezig ben en geen functie van een Arubaan steel. En als ik zeg dat ik principe alleen een paar dagen nodig heb om mijn documenten in te leveren bij dimas omvervolgens in nederland mijn vta af te wachten , ( dit wil ik persoonlijk doen, de post is een ramp in mijn ervaring, en als het te lang duurt heb ik weer kans dat mijn dpl positief verklaring verlopen is dan moet ik weer opnieuw beginnen). En daarbij als ze me weigeren en mijn dpl verloopt dat dit zelfs tot gevolg kan hebben dat ik die arubaanse jongen weer moet ontslaan en dat dat toch juist niet de bedoeling van hun beleid kan zijn. Op papier heb ik trouwens niet gewerkt in Aruba mijn nederlandse vestiging bestata nog en ik werk gewoon via de computer in nl. Ik ben allen aandeelhouder in de Arubaanse vestiging voor de duidelijkheid
Kortom als er moeilijk gedaan wordt en ik de hele situatie vriendelijk en rustig uitleg, hoe groot achten jullie de kans dat ze zich coulant opstellen en mij die 2 weken gunnen?
Iedereen zegt altijd dat de teller in januari weer op 0 gaat, alleen dimas zeg dat bij binnenkomst naar de laatste 12 maanden wordt gekeken. Ook uit de antwoorden op de nederlandse kamer vragen van een jaar of 2 geleden blijkt dit:
Nu met de invoering van
het elektronische systeem RADEX bij
de grenscontroles de verblijfsduur
direct zichtbaar wordt, kan Aruba
deze regel beter handhaven.
Tegelijkertijd ontstond in Aruba
onduidelijkheid over de manier
waarop de 180 dagen berekend
moesten worden. Uiteindelijk heeft
het land Aruba de regelgeving
zodanig geïnterpreteerd, dat de
verblijfsduur niet wordt berekend per
lopend kalenderjaar, maar over de
afgelopen 12 maanden.
btw. jammer dat veel mensen met dezelfde vragen nooit even laten weten hoe het afgelopen is, er zijn veel berichten over te vinden maar zelden de afloop