Hoe goed Spaans leren voor Peru?

In juli ga ik zo’n 3 weken naar Peru. Lijkt me een waanzinnig mooi land! Heb wel eerder rondgereisd in diverse landen (Ghana, India, Suriname), maar Peru is natuurlijk een spaanstalig landje.

Heb wel een boekje gekocht om wat basis spaans te leren maar vraag me af hoe goed je de taal moet kennen om je daar te kunnen redden?
Kan je je vaak ook in het Engels redden of is het echt alleen spaans??

Daarbij las ik ergens op het forum hier dat het spaans wat ze daarspreken anders is dan het spaans in Spanje. Dus hoe zinvol is het dan om Spaans te gaan leren??

Hoop dat iemand hier antwoord op kan geven, alvast bedankt!

Groeten Sander

Hoi,

Ik ben afgelopen zomer een maand in Peru geweest en kon geen woord spaans. Je kunt je overal toch wel redden maar kunt slecht in contact komen met de bevolking want die spreken weinig tot geen engels wat wel jammer is. Maar je kunt je goed redden zonder spaans te kunnen.

Groeten

basis spaans of vakantie spaans is genoeg.
helemaal geen spaans is niet aan te bevelen.

Goed spaans leren kan je toch niet op korte termijn !Er wordt ook wel een woordje engels gesproken…door de jongeren dan toch, ze kunnen het wel maar durven het niet goed te gebruiken !

Er reizen jaarlijks miljoenen mensen door Peru die geen woord Spaans spreken en die overleven het ook, dus je kunt je wel redden zonder. Met ‘maar’ drie weken zul je niet ver van de toeristische gebieden komen en daar spreken in ieder geval veel mensen van de tour-bedrijfjes wel wat Engels. Ook bij veel hotels wel een beetje.

Verder spreekt de bevolking nauwelijks Engels, dus wil je met andere mensen praten dan personeel van toeristische bedrijven, dan zul je toch wat Spaans moeten leren. Het lijkt een grote investering voor maar 3 weken, maar als je plannen hebt om ooit meer te gaan reizen in Latijns Amerika én Spanje, dan heb je er enorm veel aan!

In Spanje spreken ze het zeer snel en lispelen ze meer. In Latijns Amerika wordt het over het algemeen wat langzamer gespoken en duidelijker (meer zoals je het schrijft), al verschilt dat natuurlijk erg per regio. In Peru spreken ze het in ieder geval wel vrij traag en duidelijk. Elk land heeft natuurlijk ook wel eigen vocabulaire. En bijvoorbeeld in Peru gebruiken ze niet de vorm voor ‘jullie’ (vosotros) en in Spanje wel. In Peru zeggen ze in het meervoud altijd ‘u’ (ustedes).

Welke variant je ook leert, het zal je in ieder geval helpen om meer te kunnen communiceren met de Peruanen, en het kan ook een hoop frustraties voorkomen wanneer je een hotel zoekt, een busrit wilt boeken of een menukaart voor je neus hebt. Dus ik hoop dat je de komende weken nog een cursus kunt vinden en lekker veel Spaanstalige films kunt huren en misschien zelfs oefenen met iemand die je kent.

En nog een tip: neem het boekje Point it mee. Kun je alles aanwijzen!

Tis een gratis curcusje…wel Spaans -Engels !maar mag voor een wereldreiziger geen probleem zijn !Toch?:wereld: