hitte in India

aan alle India-kenners,

Vertel ons eerlijk …
zullen wij ‘smelten’ door de hitte wanneer we van 24 juni tot 24 juli door India reizen, vanuit Delhi naar Mumbai.
Of is die warmte daar goed te verdragen?

We reizen met 3 kinderen en vonden Thailand in de maand april zeer warm, maat toch ‘te doen’. (om een vergelijkingspunt te hebben …)

't is maar, heb een optie op ticketten tot volgende week

Dank!
N.

Het is maar net wat je onder “te verdragen” verstaat. Op internet is er voldoende klimaat-historie te vinden van de diverse steden. Kijk er eens naar. 40 graden ga je wel redden als het even tegen zit. Ik kan hitte goed verdragen, maar ik had het rond die tijd zo af en toe wel behoorlijk warm, in ieder geval.
Mocht je gaan, zorg dan dat je dagelijks genoeg water bij de hand hebt!

In de zomer van 2010 reisde ik van 25 juni t/m 25 juli door India (delhi/rajastan + nepal) en het was wel te doen hoor.

Bij aankomst echt een hotel nemen met airco, maar naar verloop van tijd heb je dat geen eens meer nodig. Wel fijn, maar je went er snel genoeg aan.

Het is een kwestie van echt heel veel water drinken en je zweet wel veel. Wij dronken wel eens met zijn 2en 6 liter in een middagje weg, en dan maar 1 keer naar de wc. Dat zegt wel genoeg denk ik :wink:

Dus luchtige kleren aan (katoen) en vooral in het begin niet teveel van jezelf vragen. Heel veel smeren!

@ palaga

Wij willen deze zomer (juli) ook een maand naar Noord-India (Delhi, Rajastan, Agra, Varanassi) en aansluitend naar Nepal. Is dit te doen in een maand tijd? Wat was jouw reisroute vorig jaar? Tips??

Bedankt!
Karen

nancy,

wegsmelten is toch geen probleen voor jou en jan
ik vrees voor de kinderen
boek voor de kerstperiode 2012 dan kan je mee met ons.

groetjes
regien

Hi Karen,

Voor ons was het prima. Wij hebben een aantal dingen van te voren vastgelegd. 1ste trein naar Jaipur, na 2,5 week vlucht van Udaipur naar Delhi en toen trein naar Agra + Varanasi. En helemaal aan het einde een vlucht van Kathmandu naar Delhi. Maar voor de rest gewoon heel erg relaxed gereisd en alles ter plekke bekeken.

Route was: Delhi (2dagen) - Jaipur (4 dagen) - Phuskar (3 dagen) - Jodphur (3 dagen) - Dorpje op route (1dag) Udaipur (4dagen) - Agra (1dag) - Varanasi (4 dagen) - Pohkara (3 dagen) - Kathmandu (4 dagen) - Delhi… ongeveer…

Voor ons was dit prima, om de stad te leren kennen, genoeg te relaxen, bezienswaardigheden te bekijken etc. Wij gingen toen naar Nepal, omdat daar een vriendin van mijn reisgenootje was. Wel jammer dat je in die periode niet goed de bergen kan zien, maar alsnog erg genoten van Nepal. Sfeer is goed en het scheelt dat er minder toeristen zijn (ook in India).

Tip: reseveer een hotel in Delhi voor de eerste nacht. Wij sliepen in Old Delhi in hotel Tara Palace. Echt erg netjes (wel iets duurder, geloof 25 euro per nacht voor 2 personen). En goed geregeld, er zit een gratis pick up bij vanaf de luchthaven. Scheelt je toch wel weer hoop geregel en gedoe. Vanaf daar wel in echt typische Indiase chaotische wijk, maar wel dichtbij Rode fort en andere mooie bezienswaardigheden. Heb me daar prima op mijn gemak gevoeld, goed eten in hotel etc.

Mocht je nog andere vragen hebben… Laat maar horen!

1 like

Baswallet ,

ik ken genoeg weersites , maar heb eigenlijk nood aan een site die ook goeie
weer-historieks opgeeft …
welke zijn jouw favoriete sites kwa weer-historiek ?

dank,
geert

Hi,

Bedankt al voor de tip. Ga het hotel eens bekijken.
Verder ben ik ook nog aan het zoeken op welke manier we best vanuit Varanassi naar Nepal trekken? Over land lijkt het mij vrij veel tijd te kosten of valt dat goed mee?
Bij het reisbureau zeiden ze ook dat het gemakkelijker was om vanuit Kathmandu terug naar huis te vliegen. Want als je opnieuw via Delhi gaat heb je een ander visum nodig en dat is soms moeilijker? Hoe ging dat bij jou?

Groetjes!
Karen

Hi Karen,

Wij zijn vanuit Varanasi met een privé chauffeur naar de grens gereden, volgens mij iets van 30/40 euro voor betaald, voor een rit van 3/4 dag. Wel mooie omgeving, weinig toeristen. En toen in Saunoli (volgens mij schrijf je het zo) de grens overgegaan. En daar 1 nachtje geslapen in een super schattig hotel (weet de naam niet meer) voor 5 euro voor 2 personen. Netjes, wel even zoeken en goed de kamers bekijken. Niet overal even schoon.

Daarna heb je de keuze om met de bus te reizen. Ik ben alleen lang (1.83m) en in de bus kon ik niet goed zitten. En gezien dat het regenperiode is en de wegen niet allemaal even veilig hebben wij er toen ook voor gekozen om met een privé chauffeur naar Phokara gebracht te worden. Dat was zo’n 30 euro, 5uurtjes rijden. Vanaf Phokhara de bus gepakt naar Kathmandu. Erg fijn, wel op tijd reserveren zodat je een plek hebt voorin de bus. Ongeveer 5-8 euro (luxere bus).

De gehele reis is wel een tocht, maar je ziet dan wel echt de binnenlanden van beide landen. En je kan door bijvoorbeeld te kiezen voor een privé chauffeur ook stoppen waar je zelf wil.

Toen ik mijn visum aan moest vragen had ik een double entry voor india. Eigenlijk geen probleem gehad met aanvraag. Kostte niks exta’s. Maar is nu ook anders.

Groetjes,
Saskia

1 like