Hiking in Europa, zomer 2014

Hallo reiziger,

Afgelopen zomer heb ik in Engeland de Coast to Coast route gelopen samen met nog twee reisgenoten. Het lopen van een dergelijke tocht vond ik echt super, en het liefst zou ik zo snel mogelijk weer op reis gaan om een mooie tocht te maken. Komende zomer zal ik weer tijd hebben om een reis te ondernemen (data kan ik zelf kiezen).

Enkele ideeën:

• Wandelen/Hiking: Ik loop erg graag, liefst door enigszins heuvelachtig/bergachtig terrein. Als wandelaar zie je de mooiste plekjes, waar je anders niet komt.
  • Kamperen: Kamperen is gewoon leuker dan B&B’s; dicht bij de natuur. In het geval we de rugzak dragen is er ook een grote vrijheid in het kiezen van kampeerplaatsen.
  • Een mooi gebied of een mooie lange afstandswandeling in Europa. Europa is dichtbij, dus goedkoper om te komen. Vele prachtige gebieden (Bretagne, Ierland, Schotland, Wales, Noorwegen, Zweden) waar ik graag nog naar toe zou willen.
  • Gezelligheid: Een vakantie is veel leuker als je met meer bent, ik zoek dan ook een/meerdere reisgeno(o)t(en) die zin hebben om dit avontuur aan te gaan.

Zelf ben ik een student, 20 jaar (in september 21) in econometrie & or in Tilburg. Op dit moment doe ik een bestuursjaar bij de studievereniging, daarnaast loop ik graag hard.

Tijdens mijn afgelopen vakantie heb ik gemerkt dat een goede voorbereiding van belang is. Het liefst zou ik ook de tijd willen nemen om elkaar enigszins te leren kennen, alvorens zo’n prachtige reis te plannen.

Dus lijkt deze manier van reizen en de wereld zien je wat, stuur gewoon een berichtje of reactie. Ervaring is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk. Zoals ik al eerder aangaf is mijn streven om een reis te plannen voor de zomer 2014, mocht dit niet uitkomen is dat geen punt; ik vind het altijd leuk om avontuurlijke, reislustige mensen te ontmoeten.

Groetjes,
Floris

Update: Het likt me ook erg leuk om tijdens het jaar wat vaker te wandelen op zaterdag of zondag en om een paar keer een lang weekend er op uit te trekken!

Ha Floris!

Ik ben Thijs, afgelopen mei heb ik eindexamen gedaan voor het vwo en nu heb ik een tussenjaar genomen. Mijn plan voor dit jaar was om een voettocht naar Rome te maken. Dat strandde echter al vrij snel toen ik onderweg was, omdat ik helemaal gek werd van het alles alleen moeten opknappen. Het lopen vond ik echter wel geweldig!

Ik ben nu andere plannen aan het maken voor een reis, waar ik meer kans heb reisgenoten te vinden. Maar ergens achterin mijn hoofd zit nog een drang om tóch gewoon die tocht te maken, tóch gewoon in Rome aan te komen, lopend…
Ik heb geen idee of het je wat lijkt, en bovenal of je er de tijd voor hebt. Een volledige tocht, van Brabant naar Rome, is zo’n 2000 kilometer, en duurt tot ongeveer drie maanden. Dat is natuurlijk wel wat langer dan de gemiddelde zomervakantie.
Maar even, alle praktische problemen overboord zettend: hoe retegaaf is het om zoiets te doen? Mijn route was als volgt: vanaf Nederland zuidwaarts, dwars door België heen tot ik in Reims zou komen, in het noorden van Frankrijk. Vanaf daar ging de weg meer in zuidoostelijke richting, naar Besançon, aan de voet van de Alpen. Die zou ik oversteken in ongeveer vijf dagen: drie dagen op, twee dagen af (of andersom, zou ook kunnen :b). Eenmaal geland in Italië zou ik zuidwaarts gaan, half om half langs de kust tot ik in Rome aankwam. Een echte pelgrimstocht.

Zou je het misschien wat vinden om zoiets te doen? Het is nogal een voorstel, dat snap ik ook wel, en het is wel een idee inderdaad eerst een lang weekend weg te gaan voor we ons voor zo’n lange tijd aan elkaar kluisteren, maar toch. Ik kreeg ineens inspiratie door je bericht, en tja, wie niet waagt, die niet wint.
Een gedeelte van de tocht zou natuurlijk ook kunnen. We zouden enkel het Italiëdeel kunnen doen, of iets dergelijks. Alles is bespreekbaar. Een voordeel is, dat ik alle benodigde voorbereidingen al heb getroffen. Routebeschrijvingen, uitrusting, zelfs een pelgrimspaspoort - alles ligt al klaar. Dat maakt alles regelen een stuk makkelijker, denk ik.
Nou ja, eerst maar eens overleggen. Ik hoor graag van je!

Groeten,
Thijs

He Thijs,

Dat klinkt echt als een bijzondere tocht! Ik kan me inderdaad voorstellen dat je zo’n lange reis liever met meer onderneemt dan alleen, dat geldt voor mij ook. Helaas heb ik op dit moment niet de beschikking over zoveel tijd als jij. ]

I.v.m. met mijn bestuursjaar heb ik deze zomer slechts 2 à 3 weken vakantie. Tussendoor kan ik in de weekenden wel tijd maken, maar daar zit dan wel steeds tussen. Het zou me dus helaas niet lukken om een dergelijke tocht te ondernemen.

Is het trouwens echt maar vijf dagen om de Alpen over te steken? Ik zou toch denken dat het verder is, ik heb daar wel eens gelopen en het is echt super mooi, maar je kunt niet veel kilometers maken.

Groeten,
Floris