Maarja… de media zit er al weer dik bovenop, dus we hoeven ons geen zorgen te maken, (als ik dat al zou doen, niet dus) want Oerlemans rook alweer geld, dus zal het “zeilmeisje” het wel redden. Hoe dan ook, er wordt over haar gewaakt!
Vaarwel, tabe en een behouden vaart. :vak01::vak01:
Wat Laura mag…
Ik ben een jongen van inmiddels 14 jaar. Groot en al erg volwassen, al zeg ik het zelf. Nu heb ik één hobby: computerspelletjes spelen. En ik heb één grote wens: ik zou dolgraag een jaar in mijn eentje achter de computer zitten. Zonder last te hebben van school, sociale contacten en vriendschappen. Mijn vader is een warm voorstander van het plan. Het lijkt erop dat hij het zijn jeugd namelijk ook dolgraag had gedaan. En mijn moeder, die is na lang zeuren eveneens om. Niemand die mij nog kan hinderen om mij een jaar lang op mijn zolderkamertje terug te trekken. Bureau Jeugdzorg niet, niemand! Natuurlijk krijg ik veel juridisch gedoe, moet ik aan de rechter uit komen leggen dat ik het allemaal kan. Heb je mijn *highscores *gezien? Als dit nu is wat ik wil? Leerplicht is onzin. Daar hoor ik bij Laura ook niemand over. Ook op een zeilboot zou je veel leren, word gezegd. Nou dat ken je de moderne computerspelletjes nog niet! En het is een stuk minder gevaarlijk dan langs de kust van Somalie te zeilen. Warcraft, ik kom eraan! O ja, ik heb een heel aantal vriendjes die ook grote hobby’s hebben: Waveboarden, voetballen, msn’en, lego bouwen. En die willen ook allemaal een jaartje vrij. Nederlands Dagblad 31 juli 2010
Zo jammer dat wij in Nederland altijd ergens iets over moeten vinden, een mening moeten hebben. Laat dat kind lekker doen wat ze wil. De rechter heeft nu eindelijk gevonden dat de kinderbescherming zich er niet mee moet bemoeien en laten wij dat als bevolking nu ook niet doen, althans geen oordeel vellen zoals de drie vragen suggereren.
En laten we nu eerlijk wezen, als ouders hun kinderen mee in een auto nemen, dan is dat in principe eigenlijk ook levensgevaarlijk. Zeker met al die gekken die zich ook op de weg bevinden.
Nou, ik vrees dat mijn puberteit toch anders verlopen is dan jouw puberteit. En hoe gevaarlijk is die tocht nu eigenlijk. Ze gaat niet stormen opzoeken of zo? Wat vindt je van orkanen?
Er zijn pubers genoeg die ik meer een volwassen leven zou toevertrouwen dan menig volwassene. Wie zal een oordeel uitspreken. Men moet niet proberen het leven van een ander te bepalen. Je hebt niet voldoende gegevens om een goed en afgewogen oordeel te kunnen vormen. Denk je nu echt dat de media onbevooroordeeld en objectief hun informatie aanbieden?
Waarom zouden we hierover geen mening mogen hebben ? Wees blij dat we in dit land uberhaupt een eigen mening mogen hebben en daarvoor gewoon kunnen uitkomen !
Natuurlijk mag je er een mening over hebben, als je maar beseft dat zo’n mening altijd gehandicapt is zolang je niet alle informatie hebt. Anders wordt het al gauw een vooroordeel.
ik heb de oplossing voor het gekwebbel in Nederland over het zeilmeisje,geef al haar leeftijdgenoten die het wensen gewoon twee jaar vrij,of tenminste zo lang de tocht duurt.Dan kunnen ze allemaal hun droom nastreven en doen ze de nodige levenservaring op die ze nergens op scholen meekrijgen.Bij hun terugkeer gaan ze gewoon de gemiste schooltijd volmaken.E r zullen dan waarschijnlijk een groot aantal onder hen doorgroeien naar de top van de nederlandse samenleving en dan profiteerd uiteindelijk iedereen in dit landje ervan.Je zou eens moeten vragen hoeveel van de huidige politiekers er een droom hebben nagejaagd,ik vrees het ergste gezien de regeringsvorming.Misschien is een beurs voor dromenjagers ook nog een optie.
Tijdens de reis blijft ze ook gewoon studeren. Zo zijn er ook wel eens kinderen die met hun ouders een wereldreis gaan maken, ook dan kunnen ze lessen blijven volgen.
Kinderen die MET hun ouders een wereldreis gaan maken …dit is het em juist. Zij hebben dan hun verzorging en een ouder die er op let dat er inderdaad gestudeerd wordt. Zij moet alles zelf doen…en dan ook nog studeren? Heeeeeeeeeeeeel bijzonder en onverantwoordelijk!!
Onlangs werd er toch nog een andere jonge zeiler van zee gehaald door een reddingsactie! Wereldwijde aandacht was ervoor. Is dat wat ze dan willen, aandacht?
Er wordt gezegd dat ze niet zelf al die aandacht wilde van de media, maar ondertussen wel een excl. contract met eyeworks en een column in het AD. Ongetwijfeld zal het jeugdjournaal ook nog aanschuiven voor nieuws items. Een goed voorbeeld voor de rest van de jeugd, of toch niet? Je kan met je droom dus van school af gaan en ook nog eens geld verdienen! Mooi vooruitzicht, dat ik er nooit ben opgekomen toen ik nog op school zat. Op m’n veertiende de tas pakken en de wereld in trekken. Mijn ouders hadden me voor gek verklaard!
Je hebt maar weinig vertrouwen in pubers. Ik vraag me af of jij als puber te vertrouwen bent geweest. “Zoals de waard is vertrouwt hij z’n gasten”. Hoe oprecht je mening ook is het is toch een mening van een betweter! Dit is geen “gewone” puber. Dit is een bijzondere. Zij kan zich zelfs minder veroorloven niet te studeren dan wanneer haar ouders er wèl bij zouden zijn. Laat je vooroordelen toch los.
Ik heb geen vooroordelen, ben alleen bezorgd… dat mag toch? (beroepsmatig)
Je valt me nogal aan terwijl je mij helemaal niet kent.
Ik apprecieer zo’n aanvallen niet, hoor!
Ik doe mee met een discussie en jij noemt mij een betweter, mooi is dat!
Als je je mening publiceert op een forum, dan moet je ook kunnen aanvaarden dat mensen het helemaal niet met je eens zijn. Ik val je niet persoonlijk aan, maar wel de manier waarop je onvoldoende gefundeerd een mening presenteert. En natuurlijk heb je vooroordelen, je stikt er van, net als ik overigens. Als je een professional bent dan is inzicht in je eigen vooroordelen een van de eerste dingen waarvan je je bewust moet zijn gemaakt. Vooroordelen zijn helemaal niet erg zolang je je er bewust van bent en dat je je er bewust van bent dat de gegevens waarop ze zijn gebaseerd erg beperkt zijn. Een professional staat ook open voor nieuwe gegevens en inzichten. Ook mag je best bezorgd zijn, maar je bent bezorgd op basis van een gekleurde berichtgeving. Als je niet alle gegevens hebt of kunt krijgen, dan zou je, zeker als professional je moeten onthouden van een vooroordeel. Matig je je een oordeel aan zonder alle adequate gegevens, dan gedraag je je als een betweter. Hoe goed bedoeld ook. Je denkt het te weten, zonder dat je het weet. Je suggereert dat je weet hoe “de mens” dus iedereen in elkaar steekt. Je geeft geen ruimte aan individualiteit. Kennelijk vind je dat iedereen gemeten kan worden langs dezelfde liniaal. Dáár stoor ik me aan.
Ik vraag me ook af waarom zoveel mensen van deze blog zich een mening aanmatigen over een situatie waarvan ze nog niet een kwart van de feiten kennen en dan nog alleen maar de opgeklopte feiten uit het sensatiekader van de media. Ik maak me ook zorgen over het feit dat iedereen zich een oordeel aanmeet, terwijl Laura hierin niet gehoord is. Hoezo zorgen. Als je professional bent, dan kun je geen hulp verlenen op basis wat anderen over je client zeggen. Je gaat dan het gesprek met de client aan en doet je eigen waarnemingen. Niks een oordeel vormen via roddels, roddelpers of gekleurde berichtgeving.
Zeker als je beroepsmatig bezorgd bent dan vindt ik dat nog zorgelijker. Want dat betekent dat je iemand wilt helpen waarover je zelf op voorhand al een oordeel hebt en iemand niet de ruimte geeft om z’n eigen leven vorm te geven, desnoods met het verstrekken van inzicht (spiegelen).
En tenslotte nog: Ook bureau jeugdzorg doet het zelfde. Zij gaan ook van een vaste menselijke maat uit. Ik ben blij dat de rechter zich beter op de hoogte heeft gesteld. Goede reis Laura, jij gaat een beter jaar tegemoet als mening puber van jou leeftijd zal hebben. Ik heb geen reden om te twijfelen. Geluk!
PS. Sofie Couberghs. Ik heb niets tegen je persoonlijk. Je lijkt me een goed en intelligent persoon. Een probleem als dit vraagt extra overwegingen. Succes.
echt niet te geloven dat haar ouders dit toe staan.Je vraagt je af of die ouders wel helemaal goed zijn.Volgens mij weten ze totaal niet wat er in het hoofd van Laura afspeelt. Bedroevend gewoon. Er is pas een meisje vermist tijdens een grote storm.Ook in een zeilboot net als Laura.Ik zou persoonlijk wel even met haar willen praten.Het is vlucht gedrag volgens mij als ze maar ver van haar ouders is dat is alleen al een voorteken dat hat niet goed gaat thuis. Welke rechter gaat dit zien? Ik hoop natuurlijk wel dat er niets met haar gebeurd maar heb een slecht voorgevoel.
Ah, dus jij weet wel wat er in het hoofd van Laura afspeelt. Ja, en laatst is er een paar straten verder ook een meisje van 14 doodgereden. Hoe konden haar ouders haar zo maar op haar fiets de straat op sturen. Het is toch een drukke weg en je weet toch dat er grote vrachtwagens rijden die gevaarlijk zijn, ook als ze nìet te snel rijden? Ja, Laura zou best kunnen omkomen, maar ze zou ook best een probleemloze reis kunnen hebben. Ik reken op een reis met uitdagingen. Niet makkelijk dus. Maar reken er op dat in elke haven die ze aandoet mensen klaar staan om haar te helpen. Vluchtgedrag? Ja, misschien wel, maar misschien ook niet. Ik zou het best kunnen begrijpen. Ze is het laatste jaar achtervolgd door jan en alleman. Ik denk dat ze blij is dat ze al die mensen die alles maar beter weten graag ontvlucht. Zeker omdat iedereen weer wat anders zegt. Maar dat ze ècht vlucht. Die indruk heeft ze mij in ieder geval niet gegeven.
Ik beschouw je zorg als oprecht en betrokken, maar volgens mij kun je een oordeel beter achterwege laten totdat je inderdaad met Laura en haar ouders gesproken hebt. Zolang je niet volledig geïnformeerd bent, weet je gewoon niet waarover je werkelijk praat. Doorsnee opvattingen zijn hier niet toepasbaar. Vooroordelen over hoe de wereld in elkaar steekt zijn nuttig, maar te gemakkelijk om in een individueel geval een oordeel over een situatie te vellen. Dan moet je ook de individuele informatie hebben.
Er zijn in de wereld minstens 6 miljard mensen waarvan er zeker de helft in veel zorgelijker toestand verkeren. Mensen waarvan het veel waarschijnlijker is dat ze het komende half jaar niet zullen overleven. Dát is iets waar je je zorgen over kunt maken. Misschien is er iets te verzinnen om dáár wat aan te doen.
Tja ik heb met pubers gewerkt en hebben vaak grote dromen. En soms is het voor dat ene kind nou net moeilijk om 14 jaar te zijn. Ze zijn verder en doordachter. Wij ouderen zouden ze meer van de wereld moeten laten zien. Laura heeft zo geknokt door alles heen dat ze het van mij mag laten zien. Alleen is ze allang niet meer, zo is haar droom door alles er omheen toch wat stuk gemaakt. Maar dat over school??? Ik mag mijn kinderen niet eens een dag of 2 eerder op vakantie nemen…