Het zeilmeisje kan de wereld rond !!

persoonlijk vind ik het belachelijk dat een meisje als Laura zoveel aandacht heeft gegenereerd in de media en van de kinderbescherming. Dit terwijl er zaken zijn die veel meer aandacht zouden moeten hebben. Daarnaast vind ik dat ouders hun kinderen veel mee moeten geven, maar de ouders van Laura hebben haar nooit gewezen op zaken die niet kunnen of die niet passen bij de leeftijd. Daarnaast vind ik Laura arrogant als ik hoor hoe denigrerend zij spreekt over de rechtbank, de jeugdzorg en de kinderbescherming. Ik denk dat wereld in bescherming genomen moet worden tegen meisjes als Laura, megalomaan en egoïstisch. Moet je opletten: als er onderweg een ongeluk gebeurd dan heeft de rechter haar overschat, heeft de kinderbescherming een inschattingsfout gemaakt en gaat Laura en haar ouders voorbij aan eigen verantwoordelijkheid…
Kortom: Bobejaanland was ver genoeg geweest voor Laura!

Harmeintje, wat klink je jalours zeg!

Enne Laura heeft niet echt die media aandacht opgezocht, dat heeft wel de “kinderbescherming” gedaan. Die moest er zo nodig mee bemoeien en laten de kinderen links liggen, die werkelijk hulp nodig hebben.
Zij niet, is een zelfstandige meid,lijkt mij, die het echt kan gaan rooien. En als er iets fout gaat onderweg…, ja dan is zij verantwoordelijk en niemand anders. Erg simpel toch!

Helemaal mee eens Gert!
Werd vanaf het begin al verdrietig van die kinderbescherming die zich bemoeid met zaken die ze niks aangaat. Hier heb je een gezond gezin (voor zover ik dat kan bepalen…) met een gezond en gelukkig kind dat, OH JEE, iets meer initiatief toont dan in de geijkte straatjes passen. Er zijn veel gezinnen die hun goede steun, hulp en tijd harder nodig hebben.

Geef toe dat het absoluut onconventioneel is, maar de tienertijd is een periode waarin kinderen groeien en ontwikkelen naar de persoon die ze zijn. Met goede ondersteuning, aanmoediging, begeleiding en zonder onderdrukking van hun persoonlijkheid en dromen help je ze het beste hiermee.
Hoop van harte dat ouders, familie en vrienden Laura steunen en begeleiden.
Wens Laura (en haar team)veel succes. Volgens mij is ze een bijzonder meisje en bijzondere mensen moet je koesteren, niet omver maaien.

Wat het mediacircus betreft, tja dat is vast zwaar voor haar geweest, maar ook een goede les. In deze wereld worden mensen die anders zijn vaak met argusogen bekeken en daar heeft ze nu meteen mee om leren gaan. Vind wel dat we haar nu wat meer met rust moeten laten, zodat ze al haar aandacht op haar pittige droom en taak kan richten: een mooie en spannende zeilreis.

Laura, succes!

Groetjes, Edith

Je kunt het Laura denk ik niet kwalijk nemen dat de media over haar heen gevallen zijn. Ik ben het helemaal met je eens dat er zaken zijn waaraan beter aandacht gegeven zou moeten worden. Maar jij kennelijk ken jij haar persoonlijk als je weet hoe haar ouders met haar omgaan. Je moet horen hoe arrogant dat klinkt als je dat zegt. Kennelijk weet jij het beter dan Laura en haar ouders en de rechter samen. Bepaal jij wat past bij iemands leeftijd? Ik kom vrouwen van 25 jaar of ouder tegen, die ik niet eens in hun eentje op vakantie zou durven sturen. Wie bepaalt wanneer iemand volwassen genoeg is. Een leeftijdsgrens is niet aan te geven.
Ik kan heel goed begrijpen dat Laura negatief is over de kinderbescherming, jeugdzorg, en de rechtbank. Ze blokkeren haar droom. Ik zou daar ook gek van worden. Uiteindelijk zijn dat ook bemoeials, zeker als achteraf blijkt dat ze misschien toch niet gelijk hadden. Wat niet wil zeggen dat ze geen goed werk doen, maar laat ze zich in hemelsnaam bezighouden met zaken die er ècht toe doen. Wat heeft Laura in hemelsnaam gedaan waartegen de wereld in bescherming genomen moet worden. Ze wil om de wereld zeilen. Nou, dat is een bedreiging voor de wereld. Ja, als er onderweg wat gebeurt dan gebeurt er een ongeluk. Als ze hier blijft en ze komt onder een auto, dan kan ze ook dood gaan. Ik gun je je beperkte visie hoor, maar ik deel die duidelijk niet. Ik vraag me af of Bobbejaanland voor nou niet te ver is.

Film- en televisieproducent Eyeworks heeft met het meisje afgesproken de beelden van haar wereldreis exclusief te mogen gebruiken,dus ga ik er van uit dat het voor de centen is!
Hoe meer media aandacht,hoe meer de kassa rinkelt!

Beste Harmeintje,

Laura heeft zelf niet om al die aandacht gevraagd. De Jeugdbescherming heeft er zoveel aandacht aan gegeven.
En wat nou egoistisch !?!? Eindelijk iemand die wel eens haar dromen nastreeft ipv veel mensen die wel dromen hebben, maar te laf zijn om ze daadwerkelijk tot uitvoering te brengen. Of moeten we allemaal maar volgens een vast stramien een leven leiden dat helemaal uitgestippeld is ?!?! Eerst leren, dan studeren, dan de rest van je leven een kantoorbaan en daarna oud worden in het bejaardentehuis.
Hoe weet je dat de ouders van Laura haar nooit hebben gewezen op zaken die niet kunnen of die niet passen bij de leeftijd ?? Ken je ze persoonlijk ?

laat ik het zo stellen: ik werk met mensen die zo zijn geworden door te mogen zijn als Laura op jonge leeftijd… en dat zijn de mensen die heel veel mensen een “onderbuikgevoel” geven… dat heb ik tegen op de toestand rond Laura… en dat komt niet voort vanuit jaloezie o.i.d. De vader geeft mij in ieder geval kippevel…

Een meisje van 15 jaar zelf laten beslissen om zoiets te ondernemen, vind ik de grootste kinderverwaarlozing die er bestaat!
De vader heeft het kind zijn eigen droom opgedrongen, natuurlijk dat het kind gelooft dat het HAAR droom is, ze is nog maar een kind!!!
Hoe kan ze zoiets voor zichzelf beslissen… heel alleen op de wereld zijn, zonder vriendjes, zonder papa en mama, voor zichzelf zorgen… ik als 32-jarige vind dat soms nog moeilijk!
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor ze terug is!
En de vader… die moet een proces aangedaan worden, welke ouders sturen nu hun jonge kind de wildernis in… Dan moet je goed gek zijn!

Precies, omdat jij je dat voor jezelf niet kunt voorstellen is het dus ook niet goed voor anderen. Jij praat dus ook maar vanuit wat de media je hebben voorgespiegeld. En laten we nu eerlijk wezen. Waarschijnlijk heb je geen idee van wat het betekent alleen om de wereld te zeilen. Als je überhaupt al weet wat zeilen op dit niveau inhoudt. Als je ergens een mening over hebt, prima, maar zorg eerst dat je weet waarover je praat en reageer niet uit een onderbuik gevoel van wat jij voor je zelf niet aanvaardbaar zou vinden. Ga mensen te eten geven in Afrika. Die hebben geen keuze. Misgun iemand z’n droom niet.

Laura is geen meisje wat sinds vorig jaar aan het zeilen is. Ze zal best weten wat het inhoudt aangezien ze zelf geboren is tijdens een reis van haar ouders.
De eerste grote oversteek (richting Caraibisch gebied) zal zij doen in een periode dat er veel ‘overstekers’ zijn. Ze zeilt dus wel alleen, maar de sociale controle is dan enorm aanwezig. Zowiezo is er veel saamhorigheid tussen zeilers die zich over de hele wereld begeven.
Natuurlijk zijn er vele gevaren onderweg, maar even eerlijk; in het dagelijks leven gebeurt er ook zo veel wat een gevaar voor de mens is.
Laura heeft in eerste instantie misschien zelf de aandacht gevraagd in de media door een interview te geven aan het AD, maar als ik zo’n onderneming zou starten zou ik dat ook doen. Hopende op sponsors en andere handige bijkomstigheden.
Ik wens haar heel veel succes tijdens haar reis, en hoop dat ze naast haar verplichte schooltaken een hoop levenservaring op zal doen.
Hanneke

1 like

Fijn voor haar dat ze mag gaan, maar zelf zou ik het niet doen.
Als 14 jarige kan je wel denken dat je ver genoeg ontwikkeld bent om dit aan te kunnen, maar je mist toch ergens een tikje emotionele ontwikkeling, wat opzich ook belangrijk is.
En over het zelf leren tijdens zo’n reis; Hoeveel tieners houden vrijwillig dagelijks hun huiswerk bij als ze op vakantie zouden zijn zonder enige vorm van ‘controle’ daarop? Waarschijnlijk weten de mensen die ook ooit die leeftijd hebben gehad dat huiswerk bijhouden e.d. niet zo vanzelfsprekend hoeft te zijn, al beweer je zelf bij hoog en laag van wel.

Er zijn ook ouders die hun jonge kinderen meenemen op een zeilreis. Is dit dan wel verantwoord? Zolang dit meisje goed kan zeilen, de regels kent, kan navigeren en de boot van top tot teen kent… loopt ze niet veel minder risico dan de kinderen die door hun ouders worden meegenomen.

Een beetje vertrouwen in het kunnen van het meisje en de weergoden aub. :wink: Bovendien, wie is de wereld om te oordelen over wat iemand wil en doet, laat ze lekker de gang gaan.

2 likes

Ouders die verre tochten gaan zeilen met jonge kinderen is ook niet geheel verantwoord, in ieder geval niet geheel zonder risico (maar dat is het nooit natuurlijk). Een verschil is wel dat er dan enigszins sociale controle is, en dat je je niet in je eentje hoeft te redden.

Tsja, aan alles zit toch een risico ?? Als je met je ouders met de auto op vakantie gaat kan er ook van alles gebeuren en is ook niet geheel zonder risico…

Wellicht een verrassing, maar niet elke tiener is hetzelfde… Hoeveel tieners maken er een zeiltocht rond de wereld ??
Laura heeft tijd zat waarin ze gewoon in de boeken kan duiken.
En met zo’n reis doe je zoveeeeeeeeeeel levenservaring op…daar kunnen een paar schoolboeken niet tegenop.

2 likes

Het punt is niet dat ze er totaal geen tijd voor zou hebben, maar het heeft een grote neiging te versloffen. Waarbij ik niet ze dat zij dat per se zou doen, maar het is mogelijk dat het gebeurt.
We merken het wel tzt.

Daar ben ik het wel mee eens. Alleen het verschil met andere tieners die hun huiswerk zouden moeten doen op vakantie, is dat er voor deze jongeren waarschijnlijk genoeg andere (en leukere dingen) te doen zijn en het daarom makkelijk laten versloffen.
Op die boot zal niet heel veel te beleven zijn, dus pak je misschien eerder een leerboek erbij. Maar idd, we zullen het zien en haar grondig overhoren als ze terug is van haar reis :wink:

@Gerts: een kind van 15 is zowel lichamelijk als geestelijk nog niet volledig volgroeid. De pubertijd is een periode waarin van alles gebeurt: je bent onzeker over jezelf, hormonenspiegels veranderen, etc. Toen jij puber was, zag jij jezelf ook op een andere manier dan wanneer je nu terugkijkt. Dromen moeten inderdaad gestimuleerd worden, grenzen verlegd en verruimd, maar een kind op z’n gevaarlijk tocht laten gaan is NOT DONE.

1 like

Gelukkig voor Laura heeft de rechter anders beslist !

Ik vind het super dat ze het doet. Als je altijd naar de mening van een ander zou luisteren zou je niet verder dan de achtertuin komen vrees ik. Ik vind het dus geweldig en ik hoop dat het haar goed zal vergaan, ook als ze over een jaar zegt: ik kap er mee, ik ga naar huis zou dat ook geen afgang wezen. Mensen als Laura maken het verschil in de wereld.
:wereld: