Het weer: september vs november

Ik ben van plan om een rondreis te gaan maken door Thailand, het idee is om onderstaande plaatsen aan te doen:

Bangkok
Surat Thani
Khao Sok National Park
Phang Nga
Krabi
Koh Samui

Wat raden jullie mij aan als beste reistijd als het gaat om de maanden september en november? Daarbij rekening houdend met dat ik graag wil genieten van zon en strand. Mooi weer is erg belangrijk.

Hee Summergirl,

November zou iets gunstiger moeten zijn, maar aan de andere kant: Er valt toch geen pijl op te trekken.
Het is moessontijd, en als de bui valt, dan valt-ie.

Je hebt wel een mooie compacte reis uitgedokterd. Let er wel op dat in Surat Thani eigenlijk niks te doen is.
Maarr… 1000-Islands Resort is wel een plaats waar je je voor weinig in de watten kunt laten leggen. Spa en Massage, alles is daar.
Een zeer luxe kamer kost maar 750 baht. Wanneer je zoiets op Ko Samui huurt, ben je het drie of vierdubbele kwijt.

Hans.

2 likes

Er valt helaas niet heel veel zinnigs over te zeggen. Momenteel (net september) is het in pattaya en bankok relatief droog, maar er valt wel eens een bui (vooral savonds). Twee jaar terug zat ik rond dezelfde data in bangkok en toen regende het 2 dagen min of meer continu. Normaliter is september de natste maand in bangkok, terwijl het in koh samui juist in november het meeste regent. Ik neem aan dat je dit als 1 reis wilt doen en moet kiezen tussen de ene of andere periode, en eigenlijk kun je het niet zo plannen dat het de hele trip droog is.

Als je andere opties hebt is de periode februari - april gemiddeld over het hele land zo’n beetje het droogste, maar dat is absoluut geen garantie dat je niet alsnog een stortbui op je hoofd krijgt. Van dag tot dag checken via accuweather oid is nog het beste al klopt dat ook niet op het uur nauwkeurig.