Ik ga in september naar Cambodja en Thailand, in oktober ga ik naar Laos. Ik weet dat het dan regenseizoen is in die landen.
Maar hoe erg is dit in de werkelijkheid? Regent het veel, is het koud? Wordt je belemmert in het ondernemen van activiteiten?
Het regenseizoen loopt tot in november en vooral in september en oktober kunnen er nog aardig wat (tijdelijke) overstroming zijn. Mede onder invloed van tyfonen.
Probeer een beetje flexibel te zijn in je planning. Het is laagseizoen, dus je hoeft bijna ‘niks’ te reserveren (maar zoek wel alvast wat uit).
Afgelopen jaar was in verhouding erg droog. Het waterniveau is zeer laag en deze maand zijn temperatuurrecords gebroken.
Maar 2011 en 2013 waren bijvoorbeeld zeer nat. Denk aan de problemen tot in het centrum van Bangkok tot begin december 2011. Cambodja en Laos halen meestal het nieuws niet maar hebben er op zo’n moment net zo goed last van, soms nog meer. Ook vluchten worden dan vaker geannuleerd of uitgesteld.
Het prettige van hoge waterstanden zijn soepeler boottochten op de rivieren in Laos en door de mangroves in Cambodja aan het Tonle Sap.
Oke bedankt voor jullie antwoord! Ik kan mij voorstellen dat (vooral in cambodja) de wegen slechter begaanbaar zijn en bepaalde activiteiten niet mogelijk is, klopt dit? En zo ja waar geldt dit vooral? Is het slim om bepaalde plekken niet te bezoeken bv?