Het hoogtepunt van Indonesië is.....

Indonesië heeft zóveel te bieden met talloze highlights. Als je er één moest kiezen, welke kies je dan en waarom?

Wat flauw dat ik er maar eentje mag kiezen…

Ik heb nogal getwijfeld tussen de Borobudur en Bali. Uiteindelijk heb ik toch voor Bali gestemd.

Reden: ik heb continu heimwee :frowning:

… naar de familie die me als hun kind/zus zag
… naar het eten wat ibu maakte
… naar mijn leerlingen die zo hun best deden Engels te leren
… naar de kindjes die stiekem naar me zwaaiden tijdens ceremonies
… naar de meisjes uit mijn klas die zo sierlijk dansten (beter dan de dansen in Ubud!)
… naar mijn dorpelingen die hun tempeloffers met me delen
… naar de buurvrouw die me uitnodigde voor Galungan, incl de slachting van haar varken
… naar mijn vrienden die altijd voor me klaarstonden
… naar de prachtige landschappen en de bergen en de sawa’s
… naar touristische attracties als Tanah Lot, Gunung Kawi, Diva’s (in Kuta), het duiken
… enz!!!

Jenny

P.S. nog maar 3 weken :slight_smile:

Ik heb ook voor Bali gekozen. Het is niet gehéél Bali wat me boeit; Kuta staat bij mij vrij laag op de lijst, maar voor de rest heeft Bali alles wat ik van hoogtepunten verwacht. Vooral Ubud en Lovina zijn voor mij hoogtepunten. Niet te toeristisch, geen opdringerige mensen, betrekkelijke rust en een gematigd klimaat met tòch doorgaans meer dan voldoende zon.

Èn veel cultuur natuurlijk!!! Ik vergeet het belangrijkste!

Hub

Toch maar gekozen voor “Anders namelijk…”. Het hoogtepunt van verschillende Indonesie reizen reizen is tot nog toe Sulawesi geweest. Van Makassar naar Manado overland met openbaar vervoer. Heb er wel twee maanden voor uit moeten trekken maar ben dan ook een onvoorstelbaar mooie cultuur tegengekomen in werkkelijk adembenemende landschappen. Het is aan te raden.

Hans.

hmmm de meesten hebben voor bali gekozen, natuurlijk is een van de vakantieeilanden van Indonesie, maar veel toeristen komen niet verder dan java bali …
onbekend maakt onbemind
ik heb voor anders gekozen
hoe meer je naar het ossten gaat, is het net of indonesie steeds helderder wordt
want de stranden beginnen steeds witter te worden en de zeeen steeds helderder
zoals vanua zei, oost indonesie is meer melanesisch )ook de mensen’ natuur alles
van timor maluku papua tot de fiji salomonseilanden en de andere talloze eilanden bij australie en papoea nieuwguinea is eigenlijk een groot melanesisch gebied…EEN PARADIJS OP AARDE

http://www.geocities.com/kai_m2000/ngurbloatteteruga.jpg

De foto is inderdaad indrukwekkend . . .

Ik heb inmiddels veel van Indonesie gezien, maar het laatste is altijd het leukste dat was het eiland Buru in de Molukken en speciaal het VOC fort in Kayeli. Voor mij was het een gok of het daar nog stond want ik kon nergens informatiie vinden. In Indonesia weet nooit iemand iets en het antwoord is altijd ‘ja’ want ‘nee’ of geen antwoord geven in onbeleefd.

Ik heb juist begrepen dat het onrustig is, burgeronrust kort geleden en ook zeer moeilijk te bereiken. Heeft u hier geen last van gehad?

Ik reageer op *molukse strand kai archipel van Teripang
*

Inderdaad prachtig, dat strand. Kom er, erg laat, nog eens op terug. De foto’s die ik van Bali zou schieten, zijn vrijwel nooit strandfoto’s, want het zal me niet zo gauw lukken om strandfoto’s te schieten zonder al dan niet Australische en al dan niet dronken toeristen te schieten. De schoonheid van Bali zit “van binnen”. En op niet-toeristische plekken. Het toerisme is wel de katalysator van het instandhouden van allerlei fraaie kunstvormen (i.t.t. vroeger toen het alleen voor de goden werd gedaan), maar de Baliër is in staat gebleken zijn eigenheid, zijn originaliteit niet kwijt te raken, zichzelf te blijven in weerwil van dat toerisme. En het landschap heeft zo onwaarschijnlijk veel moois te bieden . . .

Heel origineel maar ik moet ook voor Bali gaan want;

• Ik woon er :slight_smile:

Elke dag geniet ik van de bedrijvigheid en creativiteit van de lokale mensen. Geen enkele dag is hetzelfde en is vol met verassingen…

2summer
Op de Molukken is het erg rustig, De kai archipel waar jaren geleden ook onrust was, is vrijwel niks van te merken, Moslims en christenen lopen door elkaar heen, praten met mekaar alsof er nooit iets is gebeurd daar
trouwens zij zijn ook elkaars volk broeders families …
Wist je dat de Kai archipel ook een stukje balinees geschiedenis heeft, daar ligt een van bali’s vorsten begraven die vroeger daar zijn gevestigd door de oprukkende moslimlegers op java