Het grote "Welk dier is dit?" topic

Beste mensen,

Hebt u een reis gemaakt en daar een plant gezien die u niet kan thuisbrengen, maar waarvan u graag weten wilt: “Welk dier is dit?”?
Vaak is het zoeken geblazen in dierenboeken, een encyclopedie en dergelijke naslagwerken. Om al deze rompslomp te vermijden en om een databaseje aan te leggen het ik “Het grote ‘Welk dier is dit?’ topic” opgezet.

Het idee:
Plaats hier uw foto en laat anderen u uit de brand helpen, want door kennis te verenigen kom je een heel eind en help je elkaar, dat is eigenlijk het hele idee van een forum. Zet bekende gegevens zoals in welk seizoen u het dier gezien hebt en in welk land, enzovoort in uw bericht erbij dat kan anderen helpen het dier te herkennen.

Voor de duidelijkheid: Onder een dier wordt hier verstaan “Alles wat leeft; planten en mensen uitgezonderd.”

Dit idee blijft voorlopig bij een topic, maar als het na verloop van tijd een succes blijkt denk ik erover een apart subforum van het ecotoerismeforum te laten oprichten voor dit soort berichten. Dit moet wel in overeenstemming met de redactie natuurlijk, maar voorlopig alleen een topic dus.

Groetjes en veel dierenkennis toegewenst,
Wouter v. Kuijk

Wie weet de naam/eigenschappen van dit diertje dat steeds vaker in ons huis in Noord Holland opduikt? Lichaamslengte exclusief sprieten ca 1 cm. Zie foto.

Geen idee, maar ik hoop niet voor je dat het een plaag betreft :smiley:

Lijkt wel een soort pissebed met voelsprieten…

  • heeft weinig verstand van kleine diertjes *

Dank voor snelle reactie. Dat pissebed idee hadden we aanvankelijk ook. Is er misschien een site op internet waar plaatjes van insecten (?) op staan?

**Zilvervisjes **

Zilvervisjes, ovenvisjes en papiervisjes komen veel voor in woningen. De zilverkleurige insectjes komen in huis via de buren, of liften mee met spullen die u aanschaft. Ze kunnen ziekmakende bacteriën overbrengen en allergische reacties opwekken. Soms brengen de ‘visjes’ schade toe aan boeken, behang of dunne zijden kleding.

helaas hebben wij bij mijn ouders ook last van die beesten, hier op mijn kamer kom ik er zo heel af en toe 1 tegen.

http://www.zilvervisje.nl/N_frame.html?http://www.zilvervisje.nl/

Ik heb ze ook, vooral de papiervisjes. Gek word je van die krengen (en ik vind ze vies, waar hij bij spinnen en zo geen last van heb).

U hebt het beeld van het dier niet getoond. Zo hoe wij kan raden. Laad alstublieft het beeld en krijg antwoorden quickly.

Bedankt & Achting

http://94.100.124.63/1060650001-1060700000/1060683701-1060683800/1060683774_5_r8HQ.jpeg

Ik ben in polen geweest en heb daar deze wormen, of rupsen gezien. Ik heb geen idee wat het is. De opties processierups of scaria larven zijn al gevallen, maar niemand weet het zeker. Ze bewogen zich als groep voort waren glad (geen haartjes dus) en een beetje glazig.

Wie oh wie weet het?

Zou het stippelmot kunnen zijn?
http://members.chello.nl/ajd.wit/teksten/stippelmot.htm

1 like

Lijkt er idd wel wat op maar deze waren toch anders. Ze hadden niet echt van die zwarte stippen over hun hele lijf alleen de kop was zwart. Verder waren ze ook wat glaziger. Denk toch dat het wat anders is.

Dag allemaal,

Dit beest, waarbij ik nog het meeste moet denken aan een reuzenmot, vond ik vandaag op een van mijn tuinstoelen. Hij was maar liefst een centimeter of 8 groot. Toen het beest ging vliegen (eerst trilde hij een tijdje raar) kwam er ook nog roze op de vleugels in zicht.

Wat is dit voor beest? Ik schrok er gewoon van, ben blij dat ik horren voor m’n ramen heb. Helaas had ik alleen mijn mobieltje bij de hand, de foto is niet heel scherp.

Ik ben benieuwd!

Groeten,
Elsje.

Dit jaar in Thailand dit diertje gezien. wie weet hoe het heet en heeft er meer info over??

Bedankt Ton en Ria

http://www.tonstegers.nl/

Is het een jong beestje of is het volwassen?

De ogen doen me denken aan een lemur, maar die hebben meestal een andere kleur. Kijkend naar het algehele plaatje dan heeft het meer weg van een tarsier. Kijk via google maar eens naar afbeeldingen van de beestjes.

Beide zijn overigens aapachtigen. Tarsiers zie je veel op Bohol in de Filipijnen.

1 like

Jenny bedankt,
Ik denk dat het een Lemur is, Het meisje dat hem ons liet zien zei in heel gebrekkig thais/engels : “its a lemoon”. Dus dat zal dan wel lemur zijn.

bedankt Ton en Ria

Enig idee wat dit zijn? De eerste twee foto’s zijn genomen bij Katherine Gorge (boven op de gorge, niet bij het water) en de derde bij de Flinders Ranges. Beide in Australië.
Beest op de eerste twee foto’s was zo’n 4 a 5 cm, die op de derde 3 a 4 cm groot.
Een soort reuzenpissebed? Heeft ook wel iets weg van een kakkerlak, maar ik dacht dat de meeste kakkerlakken meer een glad bovenschild als rug hebben.
Iemand een idee?

Wie weet wat dit diertje is? Er zaten heel veel van deze beestjes in de tuin van het hotel (Mexico)

(ik dacht zelf dat het een marmot is)??

1 like

Agouti (goudhaas).

Dank je voor het antwoord!

Spam!!

Het vriendelijke beestje op de foto is geen Lemur. Lemuren worden ook wel Maki’s genoemd, en is een primaat die enkel op Madagascar voor komt. Het beestje op de foto is een Aziatisch nachtdier wat een Lori heet en is nauw verwant aan de Tarsier. Ik denk dat het een grote plompe Lori betreft. Prachtige beestje in ieder geval!