Het project
Het doel van dit project is mensen de mogelijkheid te bieden ansichtkaarten vanuit alle hoeken van de wereld te kunnen ontvangen, gratis. Hoewel, bijna. Het belangrijkste is: als je een ansichtkaart stuurt, zul je er in ieder geval een ontvangen, van een willekeurige Postcrosser ergens in de wereld.
**Waarom? **
Net als de auteur, zijn er veel mensen die het leuk vinden om echte post te krijgen.
Het bijzondere van ansichtkaarten vanuit verschillende plekken in de wereld ontvangen (vaak vanuit plaatsen waar je waarschijnlijk nog niet eerder van gehoord had) is, dat je je brievenbus in een soort ‘surprise box’ kunt veranderen. En wie wil dat nou niet!
Hoe werkt het?
Eerst de verkorte versie:
vraag op de website een adres aan
stuur een ansichtkaart naar dat adres
wacht tot je een kaart ontvangt
registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem
De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen. Je zult het adres via e-mail, met een postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.
Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het postcard ID op de kaart. Het postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren. Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.
Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.
Ja, dat doe ik al een tijdje. Erg leuk. Ik krijg opvallend veel adressen in Finland. De laatste tijd komen de kaarten van verder weg. Japan, China, Brazilie.
Ik had net weer drie nieuwe adressen aangevraagd. Kreeg adressen in Belgie, Duitsland en Italie.
Ik heb zelfs een speciaal albumpje waarin de de ontvangen kaarten bewaar
Ik heb gelijk 5 kaarten aangevraagd, ga ik morgen braaf versturen. Eentje naar Griekenland, eentje naar Nederland, eentje naar Duitsland, eentje naar Finland en eentje naar Texas, the States.
Wel grappig. Ben benieuwd waar de kaarten vandaan gaan komen die ik ontvang. Selecteren ze misschien ook op de talen die je spreekt? Lijkt me sterk, daar het een open-invul veld is… Zou wel handig zijn…
Wat gebeurt er trouwens als je kaart *niet *(lees: nooit) aankomt? Het gaat wel eens mis. Betekent dat, dat je dan dus zelf ook geen kaart meer ontvangt?
Nee, dan wordt hij als vermist opgegeven en gaat je adres alsnog naar een nieuwe verstuurder. Is me al drie keer overkomen en bij eentje, in Brazilie, vond ik dat niet eens vreemd. Dat was zo’n gecompliceerd adres met cijfers, letters en weet ik wat dat ik meteen al dacht: hoe vindt de postbode dat? Nou, niet dus
En volgens mij selecteren ze nergens op.
Ze houden ook allemaal leuke statistieken bij. Van wie je kaarten kreeg, waar je ze heen stuurde, hoeveel km daarbij is afgelegd en een wereldkaart waarop je alles terug kunt zien. Distance sent: 58055 Kms (36074 Miles):wereld:
Hahahahahahaha, wat lachuh! Hoe lang doe jij dit al kingfisherik?
Nog even over kaarten die niet aankomen: Na hoe lang wordt zo’n kaart dan als vermist opgegeven?! Post van en naar Spanje doet er namelijk sowieso wel langer op… :rolleyes:
Ja het duurt idd 60 dagen voordat de kaart dan als vermist staat. Soms erg vervelend maargoed je hebt nu eenmaal mensen die zich aanmelden en er verder niets meer mee doen. Jammer is dat.
Er schijnt ook een koreaan te zijn die steeds nieuwe account aanmeld zodat hij wel kaarten ontvangt maar hij verstuurd geen kaarten…
Maar heel vaak gaat het wel goed hoor, op den duur zul je heel veel kaarten hebben! Vergeet niet in je profiel aan te geven wat je leuke kaarten vind om te ontvangen, heel veel mensen proberen zich daar aan te houden wanneer ze je een kaartje sturen.
ik doe ook aan postcrossing heb echter al heel lang geen kaarten meer verstuurd want was druk met de verhuizing enzo, zit wel in een notebook project. Met een groepje sturen we allemaal een schrift over de wereld en die krijg je als het goed is uiteindelijk terug vol met verhalen van mensen over de hele wereld!
Sow, ik heb mijn eerste 5 kaarten geschreven en ga ze zo op de bus doen! Ben erg benieuwd wanneer ik een kaartje terug ga krijgen!
@kingfisherik: dan heb je al aardig wat kilometers “afgelegd” in 2 jaar!
@emi7: nogmaals dank voor het posten van deze tip!
@Globeskater: Wat grappig zeg, een schrift rondsturen. Ik neem aan dat je het rondstuurt naar de mensen van je groep?! Hoeveel personen doen daar aan mee?!
@Globeskater: dat is een origineel idee. Hoe ben je aan die mensen gekomen?! Zijn het mensen die je al van vroeger kende? Of heb je ze tijdens je reizen ontmoet? Enne… Schrijven ze allemaal in dezelfde taal?!
Hihihi, sorry, voor al de vragen, maar wil er gewoon graag meer over weten.
bij het postcrossing heb je ook een onderdeel forum. bij dat forum zit weer een onderdeel round robins, notebooks etc… daar kan je je inschrijven voor een notebook, dus ik ken die mensen niet en we schrijven allemaal in het engels… meestal is er maar max 1 per land zodat je ook van verschillende culturen leert etc…
grin ik ben er vrij zeker van dat ik dat sowieso wel zou vermelden. Zeker bij de eerste paar. Ben er zelf namelijk erg benieuwd naar!!!
@Globeskater: Goh… Ik had eerlijk gezegd nog niet echt verder gekeken op de site… :rolleyes: Zal dat forum gedeelte eens gaan bekijken. Vind dat notebook toch ook wel een erg grappig idee.
Hoe veel schrijf je daar dan in? Hoe lang houd je het schrift bij je (mag je het bij je houden)?
je schrijft ongeveer 10 bladzijden vol en dan stuur je het door naar de volgende als iedereen een eigen schrift is krijg je als de post beetje mee werkt het schrift uiteindelijk vol terug met leuke tekeningetjes, verhalen, stickers en foto;s
Als je een adres krijgt krijg je ook een profiel van iemand. Soms ga je graag naar hetzelfde land op vakantie, soms lees je dezelfde boeken etc. En ander vertel je iets over jezelf, of het weer of … weet ik veel. Ik kreeg een keer een kaart van iemand die alleen maar schreef dat hij die dag 5 groene ansichten verstuurde
Een Finse mevrouw vroeg postzegels van Harry Potter voor haar dochter. Die hebben wij niet maar ik had wel Harry Potter ansichtkaarten, Toen heb ik die gestuurd en daar waren moeder en dochter toch blij mee (want je krijgt een mailtje na ontvangst).