Ik kom niet helemaal uit wat nou wijsheid is. Ik ga over 3,5 week naar Australië. Ik blijf daar 5,5 maand, waarvan ik er 4 als aupair ga werken. De eerste week en de laatste 4 ben ik aan het reizen. Ik heb alleen nog totaal geen idee hoe ik mijn bagage mee ga nemen. Een backpack leek mij het meest logisch en handig, maar van een vriendin die naar Canada is geweest hoorde ik dat het haar zwaar tegen viel en dat het fijner was geweest als ze gewoon een tas met wieltjes mee had genomen. Het tillen en niet makkelijk bij de spullen kunnen viel haar erg tegen. Gezien het feit dat ik vrij dun en klein ben (1.68 - 50 kg) en maar 5 weken echt aan het reizen ben (met de bus) lijkt het mij misschien ook wel handiger. Maar net van een vriend hoorde ik weer dat een backpack echt een MUST is.
Is er iemand die mij kan helpen met deze keuze snel te maken, gezien het feit dat ik ook niet heel veel tijd meer heb en wel echt iets moet gaan aanschaffen nu.
Zoiets hangt eigenlijk helemaal van jezelf af. Naar die vier maand dat je daar aan het werken bent, moet je eigenlijk niet kijken. Vier maand ga je je kleren wellicht niet in een backpack / trolley laten zitten. Gedurende deze vier maand moet je dus al zeker niet kijken naar het feit of je gemakkelijk de nodige spullen kunt vinden…
Het zullen voornamelijk die vijf weken zijn, die jou zullen doen beslissen. En dat hangt dus helemaal af van het feit hoe je daar zelf denkt te reizen. Reis je steeds per auto / openbaar vervoer / vliegtuig en 's avonds aankomt in een hostel / hotel, is een trolley gemakkelijk. Dan rol je de bagage van kamer naar voertuig en hupsa, het ontdekken kan beginnen (zonder bagage steeds mee te sleuren). Bij een trolley lijk je mij dus best ook wel steeds een klein dagrugzakje mee te nemen waarin je de dag-dingen in kan steken…
Als je natuurlijk per openbaar vervoer reist, kan je niet zomaar je trolley laten liggen en moet je dus wel steeds je bagage meenemen tot o.a. op het toilet. Als je dan nog maar een citytripje doet, lijkt het (in mijn ogen) vervelend om steeds de trolley achter je aan te sleuren, trapjes op, trapjes af. Als je dan ook heel even besluit om te liften (en mogelijks niet onmiddellijk een lift krijgt), zal je wellicht besluiten een stukje te stappen. Een half uurtje wandelen met een trolley achter jou waarvan de wieltjes steeds ‘Kgrrrrr’ blijven kreunen, ik zou 't weten. Een backpack hangt op je rug en na een half uurtje besef je eigenlijk niet meer dat deze er hangt (misschien overdrijf ik licht, maar rugpijn heb ik nooit gehad). Uiteraard hangt het gewicht (en dus de last op je rug) van een backpack ook van jezelf af, 10 flesjes parfum, 37 potjes nagellak, blabla zijn dingen die je als backpacker beter niet meeneemt…
Ik raad wellicht 'n backpack aan, maar misschien moet je ons toch even vertellen hoe je zelf het reizen ziet. Hoe ga je reizen (vervoer), trek je van plaats naar plaats of blijf je op één plaats / 2, 3 plaatsen? Overnacht je op hotel, hostel, tent, couchsurfing? Met deze informatie gaan we het advies misschien iets specifieker kunnen opstellen…
Het feit dat je niet makkelijk bij de spullen in je backpack kan, is trouwens voor 100% je eigen fout. Dit mag dus in geen geval de reden zijn om met een trolley te reizen. Je vult zelf je backpack en moet dus ook beseffen dat je de spullen die je het minst vaak nodig hebt, het best achteraan / onderaan steekt. Het vullen van een backpack is eigenlijk op zich al een kunst, zo steek je best de zwaarste dingen tegen de rug om het gemakkelijkst te stappen, zo moet je weten dat het EHBO-kit’je het best in een waterproof zakje gestoken wordt, …
de 4 maanden dat ik aan het werk ben woon ik gewoon bij een gezin en gaan mijn kleren inderdaad uit de tas/trolly in de kast. Dus ik ben het met je eens dat ik alleen rekening moet houden met de 5 weken dat ik aan het rond reizen ben.
Je zegt dat je niet makkelijk bij je spullen kan geen reden mag zin om voor een trolley te kiezen, maar ik moet zeggen dat dit toch wel echt een belangrijke reden is voor mij. Ik ben gewoon ontzettend chaotisch, ik ben redelijk vaak dingen kwijt en ben een sloddervos. Ik zou uiteraard mijn best doen om mijn backpack zo praktisch mogelijk in te pakken. Alleen ik zie het al helemaal gebeuren dat vrij snel mijn backpack een zooitje is en ik niet meer weet waar mijn spullen zijn. Maarja, dat is dan dus inderdaad mijn eigen fout. Als je nog wat tips hebt om dit praktisch te doen zonder dat het meteen een zooitje wordt hoor ik deze graag Parfum en nagellak zijn dingen die ik amper gebruik dus gelukkig niet mee hoeven
De eerste week zal blijf ik gewoon in hetzelfde hostel, maar de laatste 4 weken is het plan om met de bus te reizen en dan wel op veel verschillende plaatsen te overnachten. Ik wil met greyhound reizen dus liften/lopen zou dan weinig nodig zijn. Uiteraard wel van stations naar hostels.
Ik vond ook nog de rugzaktrolley, wat me in eerste instantie ideaal klonk. Maar als ik deze wel tillen lijkt me dat misschien juist alleen maar zwaarder, omdat ze juist vrij klein en breed zijn in plaats van lang en smaller zoals de backpack.
Ik blijf bij het advies van backpack. Voor die eerste week zou 'n trolley inderdaad gemakkelijker zijn, maar voor het op- en afstappen van de bus en gewoonweg het verplaatsen van o.a. hostel naar station zou 'n backpack (in mijn ogen) veel handiger zijn.
Met die parfum en nagellak wou ik uiteraard extreme woorden gebruiken om mijn boodschap duidelijk te maken, backpacken betekent overbodig gewicht thuis laten. Dit kan bijvoorbeeld ook gaan over een kledingstuk dat er te veel in zit, …
Backpacks bestaan er intussen ook in allerlei kleuren en maten. Als je geen tent en/of slaapzak plant mee te nemen, kan er een ‘kleine’ backpack meegenomen worden, hoe kleiner, hoe lichter…
En voor het inpakken zoek je best zelf een eigen systeem dat jou het meest logisch lijkt. Op die manier ga je de dingen ook het snelst terugvinden… Bij het opstaan ontbijt je bijvoorbeeld eerst, dus leg je jouw eten bovenaan, daarna was / douche/ verfris je je, dus leg je onder het eten de handdoek en het washandje, nadien kleed je je aan om op ontdekking te gaan en leg je dus onder het bad-gerief de kledij… Als je echt echt chaotisch bent, kunnen dergelijke dingen helpen…
De huidige backpacks worden trouwens ook in compartimenten opgebouwd wat jou het alweer iets makkelijker zou maken om een rommelige nest te vermijden. Daarbij kan je je EHBO-materiaal in een doosje steken, kan je je ‘klein’ materiaal in een ander doosje steken, kan je je proper ondergoed in een plastic zak in jouw rugzak steken en kan je de vuile kledij in een aparte plastic zak in de rugzak steken.
't is inderdaad niet gemakkelijk voor een chaotisch iemand, maar met een goede voorbereiding moet dat wel lukken, geloof ik. Ik zou voor de backpack gaan.