Een paar weken geleden heeft mijn zoon een auto ongeluk gehad en zijn been op twee plaatsen gebroken en zijn enkelbanden afgescheurd.
Hij is geopereerd op Curaçao en zit nu in het gips.
Hij is op Curaçao verzekerd dus dat is geen probleem. Hij is ook op Curaçao ingeschreven als bewoner van Curaçao omdat hij daar een jaar ging werken en wonen. In Nederland is hij dus uitgeschreven.
Nu wil hij terug naar Nederland en probeer ik hem te verzekeren bij Oom Verzekeringen voor een werelddekking maar dan komt daar een clausule in dat er niets gedekt is ivm oorzaak en gevolg van zijn gebroken been.
Volgens mij hebben we dus een groot probleem, buiten dat we nog geen goedkeuring van arts/zorgverzekering op Curaçao hebben om in nederland verder te genezen.Groot probleem is dus ook zodra hij zich in Curaçao uitschrijft als bewoner hij niet verzekert is totdat hij weer in Nederland staat ingeschreven. En aangezien evt. risico`s tijdens de vlucht vind ik dit doodeng.
We zitten dus met de handen in het haar en we weten niet hoe we dit moeten oppakken om onze zoon zsm thuis te krijgen.
Hij kan daar niets en is overal afhankelijk van anderen mensen om bij dokter,therapie en bloedprikken te komen. Hij ligt nu dus maar de hele dag op bed en dat is ook niet bevoordelijk voor de genezing.
Helaas kan ik je niet echt helpen. Nu een reisverzekering of zorgverzekering afsluiten heeft denk ik geen zin, alles als gevolg van dat ongeluk zullen ze uitsluiten. Dat zou het zelfde zijn als een brandverzekering afsluiten NA een brand of een autoverzekering NA een botsing.
Ik weet niet hoe de situatie is, hoe de genezing lijkt, hoelang het gaat duren en hoe de gezondheidszorg daar is. Als dat geen probleem is en het herstel goed lijkt te gaan moet je je misschien afvragen of hij echt terug moet naar Nederland.
Heb je al nagevraagd of hij met gips mag vliegen? ik kan mij voorstellen dat gips en drukverschillen geen goede combinatie zijn. Vraag ook even bij de vliegmaatschapij of die hem wel willen vervoeren. Als hij wel mag vliegen heeft hij snel 3 stoelen nodig om zijn been hoog te leggen, misschien een vierde voor iemand die mee vliegt en die ook weer betaald moet worden. STEL dat hij daar blijft en hersteld (als dat kan natuurlijk) DAN kan hij na zijn herstel misschien nog een mooie tijd daar hebben of alsnog terug komen.
Hij kan zich misschien wel verzekering bij een gewone zorgverzekeraar, voor ziektekosten in de toekomst.maar ik denk dat die dan alle kosten door dit ongeluk uitsluiten.
Bel eens met een alarmcentrale bijv. van de ANWB, misschien hebben die tips of ideeën over hoe je hem thuis kunt krijgen.
Daar blijven is geen optie.
Herstel gaat plm. 3 maanden duren, dat betekend ook 3 maanden maar 80% van zijn salaris. Dat was al niet veel(horeca) en er nu mee rondkomen met meer kosten zoals boodschappen en extra elektra omdat ie de hele dag thuis is.
3 Maanden niets kunnen doen in een vreemd land is lang natuurlijk.Ik denk niet dat hij weer terug wil want hij is er een beetje klaar mee ‘met dat eiland’ zijn zijn worden.
Zeker in het tempo waarmee alles gaat en alles zo…100 jaar terug in de tijd.
Een zorgverzekering heeft ie trouwens wel op curacao dat is bij SVB, die was al 2 maanden voor het ongeluk afgesloten.
Mijn vrouw is inmiddels weer veilig en al thuis aangekomen van een weekje Curaçao.Ja ze is er een week heen geweest om eea daar te regelen.
Het is een zeer vermoeide week voor haar geweest met heel veel heen en weer gerace over het eiland met de auto.
Een ongelooflijke bureaucratie waar ze tegenaan liep bij alle instanties. Van het weigeren van een stempeltje zetten omdat de bali medewerkster er niet bij kon want haar collega zat ervoor tot het hoogte punt bij de belastingdienst waar het zes!! weken zou duren voordat hij daar een stempel zou krijgen.
Na heel veel gepraat zou het eventueel sneller kunnen maar dan moest er wel een vliegticket overlegt worden met een datum van vertrek. Je snapt dat is dus heel riskant als de andere stempels ook al niet in orde zijn!!
Uiteindelijk hebben ze toen maar een vlucht geboekt voor 08-07 16:00 uur (vandaag dus ,Curaçao tijd) en daarmee weer naar de belastingdienst.Na weer veel praten en zielig doen wilde de inspecteur wel akkoord gaan er kwam er een stempel.
Zo verging het vaak ook met andere stempels met veel lange wachtrijen, verkeerde rij volle wachtkamers…
Al met al is het heel goed dat ze gegaan is want Jeffrey had dit zeker niet voor elkaar gekregen, zeker al niet omdat hij niet mobiel is en nog steeds met twee krukken loopt.Vandaag om 16:00 uur(Curaçao tijd) gaat hij op het vliegtuig en hopelijk komt hij goed door de douane en zijn alle stempels en papieren in orde. Dus dat blijft nog even spannend…
Thuis aangekomen moet hij gelijk gestest gaan worden op de MRSA bacterie omdat hij op Curaçao in het ziekenhuis heeft gelegen.Als dat goed is kan en mag hij hier naar de orthopeed om eea te laten controleren en bekijken.
Min puntje is nog dat hij op moment van uitschrijven op Curaçao tot het moment dat hij zich kan inschrijven in Nederland (dat is maandag pas ivm weekend) NIET verzekerd is.Ik heb voor die dagen wel een werelddekking afgesloten bij OOM verzekering maar alles omtrent zijn been is uitgesloten!
Al met al een zeer spanende tijd geweest zowel voor onze zoon als voor ons. Het jaar dat hij daar zou blijven is slechts vier maanden geweest.Hij weet nog niet of hij na herstel weer terug wil naar Curaçao, hij is er eigenlijk een “beetje klaar mee”. Maar je weet maar nooit.
Over twee weken gaan wij met Vakantie met de Caravan naar Zwitserland en gaan daar hopelijk heerlijk bijkomen. Of dat gaat lukken weet ik niet want onze zoon wil ook mee op de achertbank van de auto. Maar ik denk dat ik hem maar in de caravan prop.hahah
begrepen dat het met tegenvallers toch gelukt is. jammer voor je dat ik het laat gelezen heb. stempels en belastingdienst duurt ongeveer 3 dagen voor me en uitschrijven had ik je per fax laten doen vanuit nederland.
het is hier niet echt bureaucratie, maar hangt enorm van je contacten af. Een normale in rij en ieder op beurt is hier niet aan orde.