‘Helft hotelsloten eenvoudig te kraken’
AMSTERDAM - De helft van de sloten op hoteldeuren is gemakkelijk te openen door het systeem te hacken. Kwaadwillenden hebben slechts 200 milliseconden en 20 dollar nodig.
Dat heeft onderzoeker Cody Brocious bekendgemaakt tijdens de conferentie Black Hat in Las Vegas. Tweakers.net was bij de presentatie aanwezig.
Het gaat volgens Brocious om in totaal tien miljoen sloten wereldwijd. Deze sloten gebruiken de digitale sleutel Onity HD die verwerkt zich in een pasje met een magneetstrip.
Het apparaat dat de beveiligingcodes kan uitlezen, kost slechts 20 dollar. De code van het pasje is opgeslagen in het slot zelf. Het apparaat kan deze code in 200 milliseconde uitlezen. Volgens Brocious zijn de helft van alle sloten wereldwijd kwetsbaar.
Bron: NU.nl/Colin van Hoek
Dit is op zich wel ernstig, waarom wordt hier rukbaarheid aan gegeven? Dan zullen de kraken wel toenemen en de angst van hotelgasten ook.
Hoe pakken jullie het aan? Ik ben al in meer dan 40 echte hotels geweest maar ik vertrouw de kluizen (als ze er al zijn) meestal niet zo. Soms doen die het helemaal niet en ik ben altijd bang dat de kluizen die het goed doen niet meer open te krijgen zijn door een kleine technische storing. Ik dek mijn spullen die nog in de hotelkamer liggen meestal af zodat bijvoorbeeld de schoonmaakster niet kan zien wat wat is. En soms leg ik dingen in de kasten en laden.
Hier wordt ruchtbaarheid aan gegeven zodat de onderzoeker tof kan doen met een heuse wereldprimeur :disgust: Maar laten we van het goede van de mens uitgaan: hij wil dat er iets aan wordt gedaan :teeth:
Zelf overnacht ik in hostels omdat de sociale controle meestal hoger is dan in hotels. Bovendien bieden hostels meestal een persoonlijke kluis aan waarop je vaak een eigen slot mag gebruiken. Old skool sloten zijn uiteraard ook te kraken, maar niet in 200 milliseconden lijkt me (tenzij je de loper hebt…).
Overigens heb ik op reis altijd weinig aan waarde mee, behalve creditcards, DSLR en paspoort. En die draag ik gewoon bij me. De laatste tijd hoor ik nogal veel over uitermate geraffineerde zakkenrollers in de metro van steden als Barcelona en Rome. Oplossing = niet gaan en als je moet: als laatste instappen :paranoid:
Cheers!
Maar ook in Nederland zijn zakkenrollers actief in de metro. Vandaag werd ik weer door een type benaderd in het Engels wat ik niet vertrouwde. Ik heb gewoon ‘No, thank you’ gezegd en ben weggegaan.
Barcelona vond ik een beetje crimineel, de metro van Rome was ronduit chaotisch.
Beste allemaal, Men stelt in het artikel dat het gaat om 10 miljoen sloten . Hoe groot is de statistische kans dat juist jouw deur uitgekozen wordt ? Je kan die kans nog verkleinen door geen te dure hotels uit te kiezen, immers daar valt (meestal) meer te graaien. Als je dan nog een kluis gebruikt ben je nog veiliger. Electronische kluizen probeer ik steeds eerst uit wanneer ze nog leeg zijn . Een linnen heupgordel met je geld kan je zelfs s’nachts dragen. Maar ja er is nooit een garantie en statistieken zijn wat ze zijn. Over enkele jaren terug werd mijn wagen opengebroken in Porto. Het heeft de dieven niet veel opgebracht immers geld of fotoapparatuur was niet aanwezig. Dit jaar hetzelfde in OBIDOS - 2de dag reeds - (weer Portugal) Het was veel ernstiger want de wagen werd totaal leeggehaald. ALLES weg ! In volle namiddag op een openbare parking en niets zichbaar en toch is dat nog beter dan een zwaar ongeval.