Hallo Bijtje15,
Dat zijn nogal plannen, maar niets is onmogelijk… Ik heb namelijk ongeveer hetzelfde gedaan!
Vanuit VMBO-Kader (VMBO-Lang heette het toen ik dit deed) ben ik SPW: Onderwijsassistent niv. 4 gaan volgen op het MBO.
Na 4 jaartjes onderwijservaring op te hebben gedaan besloot ik om door te studeren en schreef ik mij in voor de Lerarenopleiding Engels 2e graads in Nijmegen.
Dit kwam mede door een geweldige ervaring die ik had opgedaan tijdens mijn 4e jaars stage. Ik liep namelijk stage op AFNorth International school op een NAVO basis, waar ik als onderwijs assistente solliciteerde bij de American Section Unit School. Je ondersteunt een Amerikaanse docent(e) die lesgeeft aan de kinderen van Amerikaanse militairen die voor een aantal jaren in Nederland gestationeerd zijn. Alles is in het Amerikaans; het onderwijs, de medewerkers, de kinderen, de cultuur, zelfs de menu’s in de cafetaria. Ideaal om je Engels op te krikken, en al wat van de Amerikaanse cultuur op te snuiven.
Op de Lerarenopleiding Engels werd mijn Engels verder opgeschroefd, en behaalde ik in het eerste jaar makkelijk mijn propedeuse. Van daaruit kan je al instromen op de universiteit, maar ik was op dat moment nog vastbesloten de lerarenopleiding af te ronden.
Dit veranderde al gauw aan het einde van het tweede jaar. Het onderwijs trok me uiteindelijk toch niet, maar de Engelse taal, en met name de Amerikaanse cultuur, bleef mijn fascineren. Ik besloot contact op te nemen met Radboud Universiteit, en vroeg of ik met mijn propedeuse en volledige cijferlijst van het tweede jaar wellicht mocht instromen in het tweede jaar Amerikanistiek.
Het eerste jaar is namelijk niet specifiek Amerikanistiek, maar Engelse Taal en Cultuur. Dit betekent dat je een hele hoop vakken zal gaan volgen waar je mogelijk geen trek in gaat hebben. Te denken valt aan een hele boel grammatica, Britse fonetiek, syntax, English from Old to New, en meer vakken die ik niet wou volgen of al had gehad op de Lerarenopleiding Engels.
Ik kreeg goed nieuws van de opleidingscoördinator: ik mocht in het tweede jaar (Amerikanistiek) instromen, mits ik twee vakken van het eerste jaar erbij zou volgen: Inleiding Literatuurwetenschap, en een zelfstudie vak die iedere letterenstudent verplicht moet volgen, waarin zaken zoals plagiaat besproken worden.
Ik wil je aan de ene kant aanraden om te doen wat ik deed, simpelweg omdat ik veel medestudenten heb gezien die in het eerste jaar van Engelse taal en Cultuur instroomde en na een half jaar opgaven (te moeilijk, te zwaar!) en weer teruggingen naar de lerarenopleiding. Naar mijn idee is het eerste jaar Engelse taal en Cultuur ook een soort van ‘kaf van het koren’ scheiden, want een stuk of 14 tentamens in een tentamenperiode is nogal wat. Aan de andere kant wordt je door dat eerste jaar wel gelijk goed wakkergeschud en merk je dat een universitaire opleiding no joke is.
Ondertussen heb ik mijn Bachelor Amerikanistiek alweer 2 jaar geleden behaald, en ben ik bezig mijn Master Amerikanistiek te behalen. Let wel; aan het einde van je opleiding weet je een heleboel meer over Amerika, en kan je als een kei essays schrijven, maar gevoelsmatig heb je het idee dat je niet iets concreets kan. Creativiteit bij banen zoeken is dus een vereiste!
Als je Amerikanistiek gaat volgen raad ik je aan om minoren uit te kiezen waar je iets concreets doet; journalistiek, vertaling, een educatieve minor of zelfs een stageminor, waarin je het bedrijfsleven ziet. Zelfs als je dit hebt gedaan, ben je uiteindelijk geen journalist, geen onderwijzer en geen vertaler. Je bent een Amerikanist, dat moet je zien te verkopen als je de banenmarkt op gaat.
Het is in ieder geval een ontzettend leuke studie, vooral omdat je veel vrijheid krijgt om te onderzoeken wat je wilt in je essays, niets is te gek en / of te vreemd, zolang je het academisch kan onderbouwen.