Heb je eens een museum bezocht in Afrika?

Ben je al eens naar een museum in Afrika geweest? Zo ja, welke? En zo nee, waarom niet?

Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

Ja, The National Museum Nairobi, dik de moeite waard. Tip neem een combo-ticket voor het ernaast liggend Snake Park.

ja, in Gaberone en Namibië.
Gaberone: vond het niet veel
Namibië: klein museum, veel opgezette beesten.Leuk maar niet geweldig, of zo

Ja, in Gambia heb ik de geboorteplaats van Kunta Kinte bezocht en daar ook het museum van de slavernij bezocht. Dat was echter al in 2000, wij vonden het erg interressant maar je hoopt dat mensen nooit meer zo onderdrukt worden. groet Joke

Kunta Kinteh en Gambia…
Segguh zuh…Gambia maakt veel gewone dingen verzonnen bezienswaardigheid.
Krokodillenpoel met zgn. hele grote krokodil die nooit boven komt…en meteen kindertjes als betaald fotomodel, lijst voor donaties etc etc.
Als het maar toeristen trekt en geld oplevert…want in wezen is het niks. Wel een mooie riviermond met mangroven en mooie oceaankust

Enkele jaren geleden bezocht ik het Nationaal Museum van Gambia in Banjul. Dit is geweldig door zijn simpelheid. Je kon er toen de tentoongestelde dingen gewoon aanraken. Alleen de toiletten zijn voor de echte diehards. En ja, er is een krokodillenpoel in Katchikally waar je de krokodillen kunt aaien, ook met een heel leuk museumpje en boeiende verhalen over Marabouts en bijgeloof. Verder heeft Gambia veel mooie of boeiende plaatsen die een bezoek meer dan waard zijn (op verzoek wil ik daar wel over uitweiden) als men maar de moeite neemt wat verder te kijken dan de hotelbar en de “strip” in Koiloli. De mensen zijn er arm en proberen er zelf wat te verdienen. Er is in ieder geval geen leger handophouders zoals in Nederland. Deze winter ga ik er met veel plezier voor de vierde keer naar toe.

Huhh…?
Geen leger handophouders in The Gambia…Ik weet niet waar je dat op baseert…Het leger bumpsters is gigantisch…Vrijwel iedereen houdt zijn hand op…of is bereid alles te doen voor geld.
Het kan natuurlijk aan mij liggen…uncle Demba(mijn Gambiaanse naam)was nogal bekend, maar niet erg door de klaplopers in te pakken.
The Gambia is een museum voor listige geldafhandigmakerij, soms heel geraffineerd en met veel theater.In armoede culturen is alles geoorloofd en kun je er nog het nodige “regelen” met bankbiljetten.

Heel bekend:
de doofstomme man die langs het strand gaat en geld bedelt.Hij heeft enkele kinderen , een eigen compound en rijdt dagelijks in zijn auto naar het strand…erg geliefd bij blanken die hem in zijn onvermogens een handje helpen…Zijn inkomen ligt ongeveer gelijk aan 3x gemiddeld…

Nog eentje:
"I give you a present…"Okay, waarom niet.Daar sta je dan met een kralen kettinkje…
"now you have to give me something back…as fiends…“Oh ja? Wat dan? 'A new bike, or a Nokia camera…”…(zo heb je niet kleiner…:))

Een museum van theater…geen handophouders…Kom nou…

National Museum in Nairobie is recentelijk verbouwd en beslist de moeite waard, heel veel info over de verschillende stammen, gebruiksvoorwerpen, maar ook over flora en fauna. Overzichtelijk, loop ook even naar de kleine maar interessante kruidentuin.
't Baden Powell-museum in Nyeri (Kenya) is nog in opbouw, je kunt 't graf van Baden-Powell en z’n vrouw bezoeken, wat scouting parafernalia, enthousiaste medewerkers, er wordt gewerkt aan ruimte waar scout-groepen kunnen overnachten, voor (oud)scouts een must, voor anderen leuk als je in de buurt bent.

Egyptisch museum in Cairo en het slavenmuseum op Zanzibar.
In januari gaan we naar het museum in Nairobi.

Apartheidsmuseum en Hector Pieterson Museum in Johannesburg. Vooral die laatste vond ik erg indrukwekken. Het apartheidsmuseum geeft zoveel informatie over zo’n heftige periode; dat vond ik een beetje overweldigend. Doordat het Hector Pieterson Museum volledig inzoomt op één gebeurtenis, kwam het bij mij veel meer binnen. Erg indrukwekkend.

Ja, in Sudan. We hebben in Khartoum het Sudan National Museum bezocht; een mooi, ruim opgezet museum met op de eerste verdieping een Middeleeuwse collectie met vele mooie fresco’s en op de begane grond een helder en uitgebreid overzicht van de Nubische geschiedenis, met vele beelden uit de tijd van de zwarte farao’s en in de tuin een prachtige tempel die uit het wassende water van het Nassermeer is gered.
Kortom; echt een aanrader, dit museum.
Verder zijn we naar het veel kleinere, maar ook echt interessante Ethnografisch Museum in Khartoum geweest. Dat biedt inzicht in de leefomstandigheden en tradities van de diverse stammen in dit gigantische land (nu dus twee landen). Ook zeker de moeite waard om te bezoeken!
Op http://www.soedan.reisverslag.com staat een verslag van de reis met vele foto’s van o.a. de museumcollecties.

Vergeet nog wat;

Luxur museum
Museum in Memphis (weer niet meer hoe dat heet)
Livingstone museum in Zambia

In Malawi twee musea.
Eentje in Blantyre, heel knullig maar echt met interessante dingen, bijvoorbeeld de medicijnkist van David Livingstone en ook plattegronden die hij en Stanley getekend hadden. En nog wat opgezette vlinders enzo.
En een museum in Mzuzu, daar sloot de beheerder speciaal zijn kantoortje om mij een privérondleiding te geven langs de vitrines met allerlei spullen uit traditionele dorpen, zwart-witfoto’s, en opgezette beestjes.

Op Zanzibar naar het slavenmuseum + de slavencellen, en naar het fort van de sultan dat nu ook een museum is, met slavenkettingen, foto’s uit die periode, en veel andere interessante spullen.

En in Mombasa, Kenia naar een museum over alle stammen in Kenia, was een beetje overdreven, met zo’n toeristische dansshow op het eind.

Kigali Genocide Memorial in Rwanda… heel aangrijpend maar moet je absoluut bezocht hebben als je in Rwanda bent.

• Museum in Cairo best impressive en zeker aan te raden
  • Museum in Kisumu (Kenya) LEUK ! Alles over de manier van leven van de LUO
  • Nairobi National Museum so/so
  • Mombasa Kenya Fort Jesus warm ! matig interessant
  • Oorlogsmuseum van die Boererepublieke (Zuid-Afrika) aangrijpend,
  • Khartoum Sudan National Museum onverwacht zeer verrijkend, mooi !

Ook ik heb (net als Mwende) het museum in Kisumu bezocht, ik was daar in October 2011. Ik vond het interessant om wat meer van de Luo’s te weten aangezien mijn vriendin een Luo is. De krokodillen en de schildpadden vond ik niet in het museum passen, maar ja wie ben ik??
Daarnaast heb ik in 2000 een rondreis in Zuid Afrika gemaakt en o.a. een bezoek gebracht aan het eiland waar Mandela gevangen heeft gezeten. Het was indrukwekkend maar erg toeristisch, maar wat wil je bij zo’n toeristische rondreis??