Vroeger was er een tv programma, dat De Vakantieman heette, gespresenteerd door Frits Bom. Daarin was een vast programmaonderdeel, waarin beelden werden vertoond van een bepaald land, eilandengroep of zo. Mensen konden een telefoonnummer bellen en raden welk land enz. dit was. Degene die het goed had, mocht een schot op een ronddraaiende kaart van dat land lossen door het geven van telefonische commando’s. Was het schot raak, dan mocht de persoon afreizen met een camcorder (filmcamera) naar de plek waarop is geschoten. Een week later moest die weer terug zijn om de film te laten vertonen.
Zo kwam ook een keer Noorwegen aan bod. Er was een man die het land raadde. Hij schoot op Trofors, dat tussen Grong en Mosjoen ligt, dus in het smalle midden van Noorwegen niet zo ver van de noordpoolcirkel. Hij ging er naar toe en liet een filmpje vertonen van Trofors en/of omgeving.
Ik werd zelf ook wat nieuwsgierig. Ik wist, dat Trofors een station was aan de spoorlijn Trondheim - Bodö, m.i. één van de boeiendste van Noorwegen. Ik ging in een zomer er naar toe met de trein. Gelijk stond in Trofors een bus klaar naar Hattfjelldal. Ik stapte in en ging naar Hattfjelldal. Ik heb daar overnacht in een campinghut. Ik vond het een prettige plaats om te zijn. Je kon er ook lekker wandelen.
Een nacht later stond ik gereed op de kade te Sandnessjoen of Bronnöysund te wachten op de Hurtigruten boot richting noorden. Ik ontmoette daar een heel aardig Noors echtpaar, die met fietsen op de boot wilden. Ik vertelde, dat ik in Hattfjelldal ben geweest. Verbaasd reageerden ze. Hattfjelldal? Kennelijk is dat ook voor Noren een onbekende plaats.