Wat is een handige reisroute als ik vanuit Laos aankomen in Noord Vietnam? Ik heb ongeveer 3/4 weken in Vietnam en wil dan vanuit Zuid-Vietnam door naar Cambodja.
En vanaf waar uit Vietnam kun je de bus/boot nemen naar Cambodja?
Hallo lisette,
Zoals je in de diverse topics hebt gelezen gewoon de kustlijn volgen.
uitstapjes naar Sapa en Halong Bay wanneer je daar je interesse naar uitgaat.
Tussen Hanoi en Hue/Danang/Hoi An is een stuk wat eigenlijk niet echt interessant is.
Dus misschien vliegen of een nachtbus/trein is dan een optie ( zie de posts van Anne-Jitske).
Van daaruit naar Nha Trang/Mui Ne, mischien Dalat, Saigon, My Tho, Can Tho, Chau Doc, PP en verder.
Dit is hel summier.
Naar Cambodja over de rivier gaat van Saigon, My Tho, Can Tho of Chau Doc, en natuurlijk via de diverse opstapplaatsen langs deze routes.
Dit kan per speedboot of je kan ook en cruise nemen naar PP van 2 dagen/1 nacht vanuit Saigon/My Tho of Can Tho.
Prijs is niet echt spectaculair duurder want je spaart natuurlijk ook een overnachting in PP uit.
Ook zijn er verschillende prijs klasses per boot.
gr
Ton.
Thnx voor de info Ton!
Hier kan ik wel wat mee.
Groeten Lisette
Ik raad zeker een boottocht van Vietnam naar Cambodja aan door de Mekong Delta. Zelf ben ik niet naar Cambodja gegaan, maar heb gemerkt dat een visum vanuit Vietnam naar Cambodja makkelijk te regelen is (van Vietnam naar Cambodja makkelijker dan andersom). Mocht je een tour door de Mekong Delta boeken bij een tourbureautje, dan kunnen zij het volgens mij regelen.
Wat betreft slaapbussen, die raad ik niet zo aan, maar slaaptreinen zijn wel weer oke, is mijn ervaring. Ik raad voornamelijk Halong Bay, Sapa, Hue, Hoi An, Mui Ne en de Mekong aan. En stiekem toch ook wel Hanoi. Verder sluit ik me helemaal aan bij Ton.
Veel plezier met het uitvogelen van jullie reis!
Groetjes, Anne
En dan heb ik ook nog een vraag over het visum. Ik begin mijn reis in Bangkok en zal dan doorreizen naar het noorden, dan naar Laos en dan naar Vietnam. Ik weet nog niet precies welke datum in in Vietnam zal zijn. Is het verstandig om mijn visum al in NL te regelen of in Thailand/Laos? Moet je ook een datum aangeven als je je visum al in NL regelt? ik weet natuurlijk nog niet de exacte aankomstdatum.
Hallo Lisette,
Eigenlijk heel simpel.
Je moet een visum voor Viet Nam regelen of hebben voor 1 maand.
Kom je via de lucht Viet Nam binnen op Hanoi, Danang of Saigon kun je die met de goedkope optie VOA. regelen
Kom via land Viet Nam binnen dan moet je je visum al hebben en dus in Nederland/ Thailand of Laos regelen.
De datum van binnenkomen in Viet Nam maakt niet uit, alleen de datum van het einde van het visum is wel bepalend. Je moet dan ongeveer 1 week van te voren beginnen als je visum te verlengen wanneer je wat langer zou willen blijven.
gr
Ton.
He Ton,
Ik kom vanuit Laos, Vietnam binnen. Weet nog niet zeker als ik over land ga of vliegen. Wat is je advies? Visum in Luang Prabang regelen of in NL?
En wat zijn de kosten voor visum als je het daar regelt? Kun je dat alleen in dollars betalen?
Hallo Lisette,
Ik zou mezelf eerst afvragen of ik er daar tijd in wil steken en of het het voordeel waard is.
Ik denk dat je dat zelf het beste voor jezelf kan bepalen.
Persoonlijk zou ik hier tijdens mijn vakantie niet aan willen denken van “ik moet nog een visum regelen”, dus betaal ik dan maar iets meer.
Een visum regelen in den Haag kost €60 + eventuele vervoerskosten en misschien een snipperdag.
Er zijn meer mensen overigens met deze vraag op een site waar ik ook actief ben.
Er zijn ook mensen op internet die schrijven dat je met een “letter of approval” ook een visum kunt krijgen aan de grens met Viet Nam.
Na mijn beste weten kan dit niet en zou er ook niet op gokken.
Misschien helpt je dit wat verder.
gr
Ton.
Hallo Lisette en andere reizigers,
Update het visum wat ik aantal maanden terug regelde bij de ambassade in Den Haag kost nu 65 euro. Dit is een single entry. Er zijn ook multiple entry visums beschikbaar.
Volgende opties zijn mogelijk
- Visum hier in NL regelen. Dus vrij prijzig.
- Visum in Bangkok regelen als je de tijd hebt (op basis van goedkeuring!). Visum voor Thailand is voorlopig gratis! Tenzij je meer dan 3 maanden daar verblijft.
- Visum on Arrival met vooraf goedkeuring. Je kunt dan ter plekke op de luchthaven van Hanoi of Saigon je visum verder regelen. Dit is stukken goedkoper, maar niet altijd even practisch (mogelijk lange wachtrijen?!)
Groet,
Erwin.
Hallo Lisette,
Even kleine tip: Op het moment dat je je visum vanuit NL regelt zit je dus ook aan reisdata vast en kun je je schema heel moeilijk veranderen. Vanuit Laos kun je ontzettend makkelijk een visum regelen, alle hotels en travel agencies bieden dit aan. Kost ongeveer 50 dollar en dan heb je het met een dag of 2. Ik zou het dus zo doen!
Veel plezier op reis!
Gr.
Ferdinand
Ferdinand, dank voor het beantwoorden van ook mijn vraag Groeten van Hulsman.
Hallo Ferdinant,
Je hebt gelijk dat dit ook een optie is, maar dan ben je wel 2 a 3 dagen je paspoort kwijt.
Prijs is afhankelijk van het aantal dagen dat je wilt wachten op je visum.
Wil je het sneller dan kost je het wat meer.
Vraagje,
Hoe aktueel is de prijs van 50 usd in 2 dagen?
Prijzen voor een Vietnamees visum zijn echt flink omhoog gegaan.
Nu wil ik niet als een oude zeur wil overkomen, maar ik geef mijn paspoort niet aan een vreemde mee voor enkele dagen.
Opslag bij een hotel is niet altijd te voorkomen, zeker niet in Viet Nam.
Naast mij eerdere bezwaar om over een visum na te denken tijdens mijn vakantie en zo wat te besparen ben ik dit jaar bijna nog tegen een ander bezwaart gelopen. gold niet voor mij want ik had mijn paspoort in mijn kluisje liggen.
ik zal niet diep in details treden, maar iemand in de familie had een auto ongeluk en we wilden meteen naar Nederland.
Hoefde gelukkig niet, want er was geen levensgevaar.
Stel, ik had mijn paspoort afgegeven aan een reisbureau / hotel om een visa te regelen en was dit 2 of meerdere dagen kwijt sfeer en ik moest meteen terug. Hoe boek je een ticket, hoe kan je dan meteen terug.
Ik denk dat je het je nooit vergeeft dat omdat je wat euro’s wilt uitsparen, in het ergste geval , de begrafenis van een dierbare zou missen omdat je op dat moment geen paspoort hebt en dus het land niet uit kan.
Of er moet ineens van alles geregeld worden met het consulaat, anwb alarmcentrale, verzekering enz. en dan is het nog maar de vraag of je op tijd bent. Je zit in Laos
Sorry voor dit argument, maar het kan je overkomen.
Ton.